kabel compressor kapotgesprongen

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
niet echt elektrisch materiaal, maar wist niet waar ander te plaatsen.

2 weken geleden kocht ik een nieuwe set compressor + kabel + tacker bij toolnation.

Ik heb deze slechts 2 maal gebruikt.
gisteren is de kabel 'ontploft', opengeknakt, terwijl ik mijn tacker gebruikte. (zie foto) :(
Ook aan de andere kant van de kabel begint een 'blaas' te ontstaan.
Enig idee wat de reden hiervan kan zijn?
Output is volgens de compressor 8 bar, en de kabel is geschikt voor 18 bar.

PC050002.jpg
PC050003.jpg
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
En wat zegt Toolnation ervan? bij zo'n nieuwe set mag dat toch niet gebeuren?? Lijkt me een garantieclaim.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
En wat zegt Toolnation ervan? bij zo'n nieuwe set mag dat toch niet gebeuren?? Lijkt me een garantieclaim.

Nog niet gecontacteerd :-/
Bij de levering ontbrak ook een fest. splinterbescherming en gratis brads en nieten. dit is na wat over en weer gemail wel perfect in orde gekomen (dus wil toolnation zeker niet in diskrediet brengen)

vind het wat beu om hen nu alweer te moeten contacteren. wil ook eerst weten of het op een of ander manier niet mijn eigen schuld kan geweest zijn. (hoewel ik niet echt inzie wat je fout zou kunnen doen)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vanzelf gaat dat niet stuk, ik heb trouwens al meer dan een jaar een senco compressor van Bij TN met gratis luchtslang die ik dagelijks gebruik en die gaan prima. Mijn luchtslang is dan wel van het doorzichtig type waar je de koppelingen van kan los doen. Bij de jouwe zit dat er op geperst dus kan je het het niet echt zelf herstellen.

Ofwel is er een productie fout op, ofwel heb je hem per ongeluk beschadigd. Maar dat hij zo ontploft lijkt vreemd, doet meer denken aan een productie fout. Zelfs als je er een gat in prikt of snijdt dan ontploffen die zo niet. je moet ook de compressor op de juiste druk gebruiken voor de tacker, als je dat met 8 bar deed dan zit je zo goed als zeker veel te hoog. Maar dat kan niet een buis van 18 bar beschadigen, enkel je tacker.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Even ter verduidelijking/correctie: een kabel is voor stroom en een slang is voor lucht.
Misschien wel handig als je TN gaat mailen met de juiste benaming :p

En die 18bar is bij 20°C, dus ligt de slang misschien ergens tegenaan (een warme motor) of voor het raam in de zon?? want als de temperatuur (flink) oploopt gaat de maximale druk omlaag
En het lijkt me trouwens wel garantie
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ofwel is er een productie fout op, ofwel heb je hem per ongeluk beschadigd. .

per ongeluk beschadigen kan ik me niet voorstellen. Ook omdat ik na de 'ontploffing' op het ander uiteinde een groot ei zag zitten. (bedankt voor de tip over de druk ;-)

Aan de warmte in mijn atelier zal het zeker niet gelegen hebben:)

OK, mailtje zenden dan... bedankt voor de snelle reacties!
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
als ik de foto zo zie en vooral omdat het aan beide kanten is zegt ik dat de tegenbus niet goed is gezet in de slang bij de knijp koppeling zeker een productiefout. 1 kant eigen foutje zou kunnen maar 2 kanten make that the cat wise. Gewoon TN bellen.
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Lijkt mij inderdaad een gevalletje garantie, 18 bar is wat die slang minimaal (bij 20C) moet kunnen hebben. In de praktijk komt het erop neer dat die slang (af te raden) ook wel beduidend meer kan hebben, in elk geval mag bij onder de 10 bar zoiets niet voorkomen.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
nieuwe slang is zonder verdere vragen al op de post!
Goede punten voor toolnation.nl! ;)

btw: beschadigde luchtslang, gratis en voor niks op te halen regio Gent, België :p
 

WR1944

Oud hout
Zoals het er uit ziet van de foto lijkt het een gelaagde slang. Een rubberen binnenslang, een gevlochten bewapening en een buitenslang. De binnenslang vangt de druk op samen met de bewapening. De buitenslang beschermt de bewapening en vervult een estetische taak (je kan er tekst op drukken). Als de binnenslang lekt of een zwakke plek heeft breekt het door de gevlochten bewapening heen en breekt de buitenslang open. Als het goed is wordt door vulcanisatie (rubber) of lijmen (kunststof) het geheel samengevoegd tot een onlosmakelijk totaal. Bij hogere drukken kan je met meer lagen en sterkere bewapening werken. Als het samensmelten niet goed verloopt heb je al een zwakke plek. Knikken moet je ook zien te voorkomen, dat kan ook een beginnetje worden van een breuk.
Een breuk vlak bij een koppeling duidt er meestal op dat of de montage niet goed ging of de slang daar geknikt is. Probeer je slangen daarom op te rollen maar niet te strak.

Maar het is wel goede service van Toolnation.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.