aanschaf alleszuiger, waar aan denken?

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Als je met houtstof werkt, maakt het voor je gezondheid dan zo'n verschil of je een L-klasse neemt of een model zonder klassevermelding?

Voor die Hitachi vind ik niks van klasse terug. Het makita model waar ik het over had voldoet niet aan de L klasse norm.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik vraag me ook af hoe belangrijk die stofklasse is voor een particulier.

Tevens zie ik op alleen de duurdere modellen dat het vermogen instelbaar is. Hoe belangrijk/makkelijk is deze optie? Ik heb gelezen dat dit metname nodig is als je er een schuurmachine op aansluit omdat hij anders vastgezogen kan worden op het te schuren oppervlak. Klopt dit? En is dit echt een probleem als je hem op volvermogen zet?
Zijn er ook nog andere voordelen aan het kunnen instellen van het vermogen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
marco zei:
Ik vraag me ook af hoe belangrijk die stofklasse is voor een particulier.
Misschien belangrijker dan je denkt. Classificatie M wil zeggen "Medium risk". Het is een gevaarlijke-stoffen classificatie. Met houtstof heb je net als bij steenstof e.d. het risico van "stoflongen", maar daarnaast is het stof van een aantal houtsoorten kankerverwekkend. Dat kankerverwekkende is een combinatie van het feit dat hout net als asbest uit vezels bestaat en dat het giftige inhoudsstoffen bevat.

Hoe fijner het stof, hoe dieper het je longen in komt en hoe groter het oppervlak waarmee het in aanraking komt met je longweefsel om daar de giftige stoffen uit te wisselen. Dat zal met af en toe een dagje stofhappen geen probleem zijn, maar als je elk weekend bezig bent denk ik wel. Ik merk zelf dat ik na een dagje flink zagen en schaven (met handgereedschap, dus niet eens machinaal) 's avonds en de volgende dag veel meer hoest dan normaal en dat ik een soort van "brok" in m'n keel heb. Dus ik draag tegenwoordig een stofmasker als ik daarmee bezig ben. Maar misschien ben ik overdreven voorzichtig omdat mijn vader aan asbestkanker is overleden, dat kan natuurlijk ook.

Anyway, ik weet niet of je een bril draagt? Kijk aan het eind van de dag eens hoeveel stof daar op zit en bedenk dan: a) je neusgaten zitten 3 cm dichter bij je werkstuk, b) je mond nog 2 cm dichterbij en c) je bril zuigt geen lucht aan. Dan kan je zelf inschatten of je (als je kiest voor een stoffilter) alleen het grove stof wilt uitfilteren of ook/juist het fijne.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je moet hoesten moet je in elk geval iets gaan doen. Ik gebruik zelf m'n huis-, tuin- en keukenstofzuiger met een gewoon stoffen filter en zonder stofzak. Maar zoals ik zei: als ik zaag of schaaf draag ik een stofmasker en zéker als ik de stofzuiger moet legen en het stoffilter moet schoonmaken. En zo gauw als ik klaar ben met zagen zuig ik het zaagsel even op.

Als ik een andere stofzuiger zou kopen weet ik nog niet wat ik zou doen. Ik gebruik hem niet terwijl ik stof aan het maken ben maar als ik daarmee klaar ben. Het hangt denk ik van het prijsverschil af of ik dan een L- of een M-klasse stofzuiger zou kiezen.

Arthur
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf heb ik de festool CTL 22, Hierbij merk ik inderdaad dat het handig is het vermogen in te stellen. met mijn grote concentrische schuurmachine is het niet nodig, maar de kleine vlak schuurmachine zuigt zichzelf inderdaad vast op het werkstuk. Dit is op te lossen door de zuigkracht wat te verminderen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Ook ik heb laatst een stofzuiger gekocht. Voordat ik tot aankoop overging heb ik mij zo goed mogelijk georienteerd op de schadelijkheid van houtstof en de benodigde filters.
Het staat vast dat houtstof van (tropische) hardhoutsoorten (ook ons eiken valt in deze categorie) kankerverwekkend is. Over zachthout is geen duidelijkheid maar men denkt dat dat ook ongezond is. De schadelijkheid van het houtstof heeft effect op de longen (stoflongen) en op het slijmvlies in neus en keel (kanker).
Op de site van het RIVM ben ik tegengekomen dat 0.1mg houtstof per m3 uitgeblazen lucht als veilig wordt beoordeeld. (En heel toevallig heeft Festool een M klasse stofzuiger die daaraan voldoet......)
Het gaat hier echter om uitgeblazen lucht. En daar zit voor mij gelijk het probleem: bij alle werkzaamheden komt ook stof in de lucht terecht, die wordt dus NIET afgezogen. Geen enkele stofzuiger kan 100% afvangen. Het is wel goed om te weten dat als je een Mklasse filter hebt, je in ieder geval niet het ingezogen houtstof inademt omdat het weer wordt uitgeblazen. Maar je ademt dus wel het stof in dat niet wordt afgezogen. (Dat is ook gelijk het grote nadeel van de huisstofzuigers. Die blazen aan de achterkant weer heel veel stof en fijnstof uit!). De vraag is wel of je dan 300 euro meer wilt betalen voor een M klasse apparaat ipv een L klasse apparaat. (M= filter voor 0.1 mg/m3 en L= filter voor 1.0 mg/m3)

Voor mijzelf geldt dat ik hier geen risico in wil nemen, ik zou het heel vervelend vinden als ik over een paar jaar niet meer met hout bezig zou mogen/kunnen zijn. Laat staan een aandoening aan mijn luchtwegen oploop. Dus ik werk hierbij graag in een grote ruimte of buiten en anders met een stofkapje.

Wat ook nog van belang is, is de MAC waarde. De Maximaal Aanvaardbare Concentratie. Dit is de hoeveelheid stof die een persoon gedurende 8 uur per dag zou mogen inademen ZONDER schadelijk te zijn.
Maar wat dat betekent voor mensen die enkel in het weekend of in de avonduren aan het meubelmaken zijn moet ieder voor zich bepalen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ook ik wil een goede beslissing nemen en dus ook eerst verdiepen in het stof.

Een Festool CTM zou ik wel heel graag willen kopen, maar dat is ver boven mijn budget. Zit nu te denken aan de middenweg met de Protool 171 E-L. Dus Klasse L ipv M. Deze is nog steeds 70-80 euro duurder dan zonder de L, maar dat is nog wel te overleven. Bij de meeste andere zuigers staat niks vermeld over stofklasse, zo ook niet bij de Hitachi.
Omdat inderdaad niet al het sof wordt afgezogen draag ik ook altijd een P2 stofmasker. Maar als ik na het werken alles schoon zuig wil ik niet dat er achter de stofzuiger weer opnieuw gevaarlijk stof uitgeblazen wordt.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
janvandijk zei:
Zelf heb ik de festool CTL 22, Hierbij merk ik inderdaad dat het handig is het vermogen in te stellen. met mijn grote concentrische schuurmachine is het niet nodig, maar de kleine vlak schuurmachine zuigt zichzelf inderdaad vast op het werkstuk. Dit is op te lossen door de zuigkracht wat te verminderen.


Ik ga waarschijnlijk voor de Protool 171 E-L en die heeft dus als voor tov 170 E dat het een Klasse L zuiger is en dat deze ook een regelbaar vermogen heeft.

Wat betreft het vermogen. Een huisstofzuiger heeft een vermogen van 1800 tot 2200W. Een bouw/alles-zuiger heeft een vermogen van rond de 1200W. Waarom zijn de vermogens van deze zuiger zo laag? Zou het niet handig zijn als deze ook hoger zouden zijn en daardoor nog beter zouden afzuigen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
marco zei:
Wat betreft het vermogen. Een huisstofzuiger heeft een vermogen van 1800 tot 2200W. Een bouw/alles-zuiger heeft een vermogen van rond de 1200W. Waarom zijn de vermogens van deze zuiger zo laag? Zou het niet handig zijn als deze ook hoger zouden zijn en daardoor nog beter zouden afzuigen?
Bouwstofzuigers gebruik je (meestal) op een vlakke ondergrond. Een huisstofzuiger moet het stof ook uit tapijt en stoffen bekledingen kunnen zuigen. Daar hebben ze een hoger vermogen voor nodig.

Arthur
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
ArtHarg zei:
marco zei:
Wat betreft het vermogen. Een huisstofzuiger heeft een vermogen van 1800 tot 2200W. Een bouw/alles-zuiger heeft een vermogen van rond de 1200W. Waarom zijn de vermogens van deze zuiger zo laag? Zou het niet handig zijn als deze ook hoger zouden zijn en daardoor nog beter zouden afzuigen?
Bouwstofzuigers gebruik je (meestal) op een vlakke ondergrond. Een huisstofzuiger moet het stof ook uit tapijt en stoffen bekledingen kunnen zuigen. Daar hebben ze een hoger vermogen voor nodig.

Arthur
Is het dan ook zo dat de huisstofzuiger wel meer kracht heeft (onderdruk?), maar geen hogere volumestroom?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ehhhhh... nou... je luchtverplaatsing hangt af van je drukverschil maar óók van de luchtweerstand. Dus als je beide stofzuigers in de vrije lucht laat zuigen zal eentje met hoog vermogen vast meer lucht verplaatsen dan eentje met laag vermogen. Dat moet ook wel, want om een grotere onderdruk te krijgen moet je meer lucht per tijdseenheid weghalen. Maar mijn eerste ingeving is dat het belangrijker is dat eentje met hoog vermogen ook bij een hoge luchtweerstand (tapijt bijvoorbeeld) nog een adequate luchtstroom behoudt. Eentje met laag vermogen houdt de onderdruk wel in stand maar verplaatst nauwelijks lucht. En het is die luchtverplaatsing die het stof meeneemt.
 
A

Anonymous

Guest
Ik zelf ook op zoek ben naar een stofzuiger en naast de eerder genoemde modellen kwam ik de nieuwe Fein stofzuigers tegen. Het gaat hier om de Dustex 25 en 40. Heeft iemand ervaring met deze stofzuigers of met eerdere modellen van Fein?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Een voordeel van "slechts" 1200 Watt,
is het op de stofzuiger aan kunnen sluiten van gereedschap zodat dit gelijktijdig aangaat.
bij 1200 Watt is dat maximaal 2400 Watt (samen 3600 Watt = 1 zekering van 16A, de standaard)
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Afgelopen vrijdag was er een demo-dag van Protool bij mij in de buurt. Daar heb ik goed zaken kunnen doen (oa gratis antistatische slang en extra stofzakken) en heb daar de Protool VCP 171 E-L besteld. Woensdag of donderdag is hij binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.