Welke kolomboor?

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo forumers,

Een kolomboor lijkt me een handig stuk gereedschap om te hebben, maar heb er zelf niet veel ervaring mee.

Wat is een goede machine voor allerhande werkzaamheden, het liefst ook nog transporteerbaar, om eventueel een keer mee te nemen in de bus voor werk op locatie. Of kan ik beter voor een grote, minder mobiele machine gaan om de toepassingen in de werkplaats zo groot mogelijk te houden?

Mvg,
Bjorn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je de zaak mee wil nemen dan is een praktische oplossing een boorstandaard met een boormachine erin. Ja veel minder bereik. Ook de kracht is bij lage snelheid veel minder. Een kolomboor is ideaal in een werkplaats. Maar nauwelijks mee te nemen voor kleine/ of korte klussen. Kiezen is moeilijk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Waar wil je gaten in boren? Is het hoofdzakelijk staal, dan zou ik eens naar een magneetboormachine kijken. Dat is al een hele stap beter dan een boorstandaard. Een goede kolomboor is nauwelijks transporteerbaar. Ik moet wel zeggen, er zijn weinig dingen zo leuk als met een lichte hand op de hendel een groot gat in een dik stuk staal boren :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bedankt voor de reacties.

Magneetboormachines ken ik wel, maar is meer voor als je grote gaten in staal wilt boren. Wat ik eigenlijk wil is af en toe kleine gaten boren in staal op locatie, niet groter dan rond 1 cm.
Voor in de werkplaats wil ik nauwkeurig kunnen boren in hout en staal. Liefst een niet te grote machine, maar wel precies. Is creussen een goed merk?

Inderdaad zou een boorstandaard handig zijn om standaard mee te hebben, welk merk/type is goed?
Neig toch naar een lichte kolomboor, voor 1 gat pak je de boorstandaard toch niet en bij veel gaten werkt een kolomboor denk ik fijner.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik las regelmatig op locatie en wij hebben dan meestal ook een kolomboormachine bij. Het erg prettig om te hebben als je voor meerdere dagen een mobiele werkplaats op zet. Ik weet niet direct welke type dat is maar een huvema als deze zal waarschijnlijk prima aan je eisen voldoen. klik
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ben er nog niet helemaal uit, een kleine kolomboor is op zich niet zo duur en dan heb je alles compleet, Aan de andere kant zijn er met een boorstandaard zoals de Duss misschien meer mogelijkheden zoals het 360 graden draaien vd boorhouder zodat je "achter" de standaard kunt boren. Denk dat je dan flexibeler bent qua werkstukgrootte.

@ Jaap, die Duss is best prijzig en kan geen Nederlandse dealer vinden, welke boorstandaard zou verder goed zijn, de wabeco die op dezelfde pagina staat lijkt me ook niet gek en heb ik wel gezien bij Nederlandse webwinkels. Zowieso is het lastig gereedschap kopen van een plaatje.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik gebruik deze van Proxxon, en ben er erg tevreden over, erg solide gebouwd en nauwkeurige schaalverdelingen.
Proxxon is over het algemeen bekend van professioneel mini-gereedschap. Hier past echter gewoon een normale boormachine in. De stalen pijp is 50cm lang, dus evenlang of langer dan andere merken.
De prijs is ook schappelijk.

Enige nadeel dat ik wel eens ondervind is het bereik. Ik heb er nog een kruistafel en machineklem op liggen. Met een hoger werkstuk heb ik wel eens ruimte tekort icm een langer boortje.
Met enkel een klem zal je daar geen problemen mee krijgen.

http://www.proxxon.com/en/micromot/20000.php?list

20000.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.