rond kozijn maken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat mij opvalt is dat hier veel kopshout aan elkaar gelijmt wordt. Ik heb ook wel eens gezien dat door een andere manier van verlijmen langs en kopshout met elkaar kan verlijmen. Dat kost dan wel meer hout. In dit topic word het hout ook nog baksteen gewijs op elkaar gelijmd. Dus dan maakt het weer niet uit.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Maar nu toch verschillende mensen weer meelezen met dit draadje...

Zou je een dergelijk raam ook van Eik kunnen maken? Hoe gaat het zich gedragen als je het aan de binnenkant niet wil verven, maar het buitenkant wel?

Hoe droog moet het hout zijn om het tot kozijn te verwerken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan de binnen prima met een ander middel afwerken. Eik is prima voor een raam/kozijn.
Ik wil dat mijn hout onder de 12% zit. Bij schilderen moet het onder de 14% zitten. Eerst grof op maat schaven en dan een week of 2 later zuiver op maat schaven en verder verwerken. Als ik er niet mee verder kan pak ik het in in plastic folie. Dan vertraag je de vocht opname.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dank @Wim Kluck voor je inzichten.

Is bruislijm ook de aangewezen lijmsoort voor zoiets? Waarom niet gewone waterbestendige witte lijm?
Wanneer je een dergelijk raam uit verschillende lagen opbouwt, waarbij de segmenten per laag wat verspringen, krijg je vast een sterk en massief geheel. Maar je beperkt dan ook de werking van het hout omdat stukken met een verschillende nerf-richting op elkaar worden gelijmd. Zijn hier nog dingen om rekening mee te houden?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Was het niet zo dat bij een kozijn je beide kanten moet behandelen?
Ik had ergens ooit gelezen dat de binnenkant schilderwerk ook erg belangrijk was.
Nou wil je het niet schilderen, wellicht kan wax of olie dan ook.

Maar goed, ik heb dit ooit ergens gelezen, wellicht dat iemand anders er meer verstand van heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Was het niet zo dat bij een kozijn je beide kanten moet behandelen?
Ik had ergens ooit gelezen dat de binnenkant schilderwerk ook erg belangrijk was.
Nou wil je het niet schilderen, wellicht kan wax of olie dan ook.

Maar goed, ik heb dit ooit ergens gelezen, wellicht dat iemand anders er meer verstand van heeft.
Je moet de binnenzijde ook afwerken maar dat hoeft niet met de buitenverf. Beits kan. Olie kan ook.
Ideaal is natuurlijk gewoon verf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik zou wel rekening houden met de dampdoorlatendheid. Wanneer de ene zijde niet en de andere zijde wel damp doorlatend is, is de kans op kromtrekken wel navenant aanwezig.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Houtbewerker ik heb je draadje weer eens opgeduikeld omdat ik ook iets dergelijks wil gaan maken.
Is het kozijn al geplaatst? Ben je er tevreden mee? Heb je tips & trucks?
Wat leuk om dit draadje een vervolg te geven!
Ik ben op dit forum idd een volger, leuke manier van ontspanning.

Het kozijn is idd 14 jaar geleden geplaatst. Ziet er nog prachtig uit, ook de verf is na 14 jaar nog prima. En ja, het raam zit onder de overstek en ja de verf is supergoed

Wat ik anders zou doen is de glaslat: deze is nu van buigtriplex gemaakt, die zou ik van massief hout maken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat leuk om dit draadje een vervolg te geven!
Ik ben op dit forum idd een volger, leuke manier van ontspanning.

Het kozijn is idd 14 jaar geleden geplaatst. Ziet er nog prachtig uit, ook de verf is na 14 jaar nog prima. En ja, het raam zit onder de overstek en ja de verf is supergoed

Wat ik anders zou doen is de glaslat: deze is nu van buigtriplex gemaakt, die zou ik van massief hout maken.
Zou je ook een foto van het resultaat kunnen toevoegen? Ik ben erg benieuwd hoe het er uitziet.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Zou je ook een foto van het resultaat kunnen toevoegen? Ik ben erg benieuwd hoe het er uitziet.
Ik zal morgen bij daglicht wat foto’s maken. Dan zie je ook wat condens (niet veel, maar 14 jaar kleine beetjes is ook veel) doet met zacht multiplex.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Nice, dat wist ik niet. Misschien wel interessant, als het toch te veel moeite blijkt er zelf eentje te maken. Ik heb tenslotte geen werkplaats en ook maar een beperkte hoeveelheid elektrisch gereedschap.
Als je geen tafelfrees hebt, wordt het echt een behoorlijke uitdaging, al is mijn ervaring dat je met een degelijke bovenfrees en goed nadenken een heleboel klussen geklaard kunnen worden
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hierbij wat foto’s van buiten
 

Bijlagen

  • A1557490-F7DA-48BF-A737-6482A8D88F50.jpeg
    A1557490-F7DA-48BF-A737-6482A8D88F50.jpeg
    59 KB · Weergaven: 43
  • EF244F42-A955-445D-997B-7649AB4A63BB.jpeg
    EF244F42-A955-445D-997B-7649AB4A63BB.jpeg
    58,2 KB · Weergaven: 41

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
En wat foto’s van binnen. Overigens: mijn vrouw zal je dankbaar zijn, ik zie namelijk dat ik hier nog wat schilderwerk te doen heb 😉

Nu ik het goed bekijk kun je prima buigtriplex gebruiken, maar goed gronden is wel belangrijk. Ik weet niet meer of ik het voor plaatsing ook gedaan heb, maar dat zou ik wel doen. Zelf ben ik erg te spreken over Sikkens verf, buiten zit de XD er al > 12 jaar op, zonder scheuren ed.
 

Bijlagen

  • E931FCFB-FDB2-40CC-95A9-F67A138235DD.jpeg
    E931FCFB-FDB2-40CC-95A9-F67A138235DD.jpeg
    70,1 KB · Weergaven: 44
  • 5016D029-2331-408D-AB61-39CE120342A3.jpeg
    5016D029-2331-408D-AB61-39CE120342A3.jpeg
    90,7 KB · Weergaven: 44

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.