rond kozijn maken

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag collega houtbewerkers,

Binnenkort wil ik een rond kozijn maken, doorsnede ~ 70 cm.
Ik weet dat ik deze kan maken door te lamineren met stroken van ~ 4mm dik, maar ook door segmenten te zagen en via lipverbindingen te koppelen, om vervolgens een cirkel te zagen/ te frezen.

Waar ik echter nog niet over uit ben is de vraag HOE ga ik dat doen? Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede manier, met segmenten, aangezien je dan minder spanningen in het hout creëert, is mijn idee.

Mijn idee is nu als volgt:
- cirkelvormige plaat zagen, als tijdelijke voorziening
- segmenten hierop monteren en onderling verbinden met bijvoorbeeld DOMINO's + lijm ( :lol: )
- buitenzijde rond frezen met behulp van frees + geleidering. (eventueel eerst met lintzaag ruw uitzagen)
- daarna binnenzijde van plaat uitzagen/frezen op gewenste breedte kozijn
- rond frezen
- vervolgens met een sponningfrees en geleidering de sponning uitfrezen.

Is dit een goed plan/volgorde? Of zie ik nu zaken over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
-
 
A

Athanor

Guest
Nou dat lijkt me een aardig gedetailleerde omschrijving van het werkproces. Die segmenten zijn volgens mij een standaardoplossing van de professionele producenten. De domino's moeten dan natuurlijk wel de hardhouten versie zijn omdat de beukehouten standaard ex. gevoeling voor vocht/rot zijn, maar ik neem aan dat je daar al rekening mee houdt.

Rest alleen nog een voerzoek om de productie voor ons vast te leggen op foto en daar eens wat van op het forum te plaatsen ter lering en vermaak van ons allen :lol:

Veel succes, Fons
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb op dezelfde manier wel eens een ovalen frame voor een spiegel gemaakt. Zoals je het van plan bent is denk ik de beste manier. Het gebruik van segmenten is niet alleen economischer maar ook een stuk steviger omdat je dan rondom ervoor kunt zorgen dat de nerf overal nagenoeg in de lengterichting loopt.

Succes Ed
 

tuoh

Oud hout
De voorgestelde werkwijze gaat zeker voldoen, maar domino's gebruiken is niet nodig. Als je de segmenten van de lagen telkens een halve lengte laat verspringen verkrijg je automatisch een grote lipverbinding die veel sterker is dan een Domino verbinding en minder werk vraagt.

Mvg,

André
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
zo, na lange tijd weer terug op het forum....

Ondertussen druk geweest met boeiboorden frezen, monteren, etc. Het kozijn is klaar en gemonteerd!

Hieronder zien jullie het opbouwproces:

Als eerste heb ik uit underlayment een cirkel gefreesd. Hiervoor heb ik even snel een hulpstuk gemaakt, ziet er niet uit, maar werkt perfect:


Vervolgens heb ik uit reststukken kozijnhout 12 segmenten gezaagd, gelijke lengte en hoeken. Hiermee had ik de basis van de cirkel gelegd.


Voor het vervolg heb ik nog eens 2 x 12 segmenten gezaagd en deze versprongen op elkaar gelijmd en geperst. (met veel D4 bruislijm.)


Nadat de delen allemaal verlijmd waren, heb ik de freesmachine klaar gemaakt voor gebruik. Voor mij de eerste keer dat ik uit 'vrije hand' en met de geleideringen ging werken..


Het was even werk, maar door te werken met verschillende geleideringen was het goed mogelijk om gecontroleerd en precies te werken.
Omdat de freesmachine niet hoog genoeg kon frezen heb ik de laatste rand met de bovenfrees weggehaald (vandaar al die krullen op de foto..)

Maar na een paar uur werk en veel krullen is het toch gelukt!




Nu de rand nog afschuinen op 10 graden voor de afwatering. (de glaslat zet ik aan de binnenzijde) en dan kan ik gaan gronden.

Hier nog wat plaatjes van het resultaat.







Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
inderdaad een werk, maar wel erg leuk om te doen.

Ik heb het elke keer tussendoor gedaan, ook om de lijm voldoende uit te laten harden.

Bij elkaar was het denk ik een uurtje of 8 werk..

Verder weinig kosten, het waren allemaal reststukken kozijnhout.
Overigens was het een mooie mogelijkheid om mijn nieuwe lintzaag uit te proberen. :)
 
A

Athanor

Guest
Hallo WIm,

Dat is een mooi project geworden! Lijkt me een goed gevoel als je je nieuwe machines zo kunt gebruiken voor een fraai stuk praktijkwerk. Zo zijn dat soort uitdagingen een bevestiging dat je veel plezier hebt van de investering in werkplaats en machines!

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Fons,

Het geeft inderdaad een voldaan gevoel!
Goed gereedschap is het halve werk, de andere helft is goed nadenken en je info van dit forum halen..

gr, Wim
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi project. Ik heb ook graag van dit soort uitdagingen. Er gaat veel denkwerk aan vooraf, voor veel stappen moet je een plan B of zelfs C bedenken want er kan altijd een addertje onder het gras schuilen. Vaak is de uiteindelijke uitwerking dank zij de voorbereidingen in een korte tijd afgerond. En iedereen maar zeggen: het duurt een tijd voor hij (of zij) ergens aan begint, maar als eenmaal een start is gemaakt is het dan ook snel voor elkaar.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Wim, dat is goed gelukt man! Hoe beviel het frezen met zo'n grote freesmachine?
Komt er nog een openslaand raam in of spijltjes, of misschien wel beide?

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Het wordt een vast raam. Ik heb wel overwogen om er een kiepraam in te maken, maar dat is een uitdaging op zich..
De spijlen overweeg ik wel, maar dan wel door ze op het glas te monteren, in plaats van echte roedes. Dit laatste ivm kosten glas + isolatiewaarde.

Het frezen ging beter dan ik had verwacht. Wél heb ik er bewust voor gekozen om in meerdere kleine stappen te frezen, dit maakte het goed hanteer- en controleerbaar.

Het is overigens grappig om te zien hoe je in een paar gangen van een ruw, raar uitziend geheel een mooi rond iets kan maken.

Weer een ervaring rijker.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Schitterend project zeg. Ik ben benieuwd hoe je de glaslatten gaat bevestigen. Laat je hier nog foto's van zien?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
De glaslat plaats ik aan de binnenzijde. Heeft twee voordelen:
- het glas kan ik van binnenuit plaatsen (raam zit op ~ 8 meter hoogte...)
- de glaslat krijgt iets minder te verduren.

De glaslat wil ik nu frezen uit een okoumé multiplex plaat van 18 mm. Is niet een heel fraaie, maar wel praktische oplossing.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik weet niet, maar zijn laatste post was van augustus 2011, ik heb zo'n vermoede dat je geen reactie krijgt.
Maar ik heb wel met plezier naar de foto's gekeken, ongelofelijk gaaf project.
Dat zou jammer zijn, maar wie weet. En anders is er altijd de kans dat iemand anders wat nuttigs te melden heeft. Of dat anderen geïnspireerd raken, omdat dit draadje weer onder de aandacht komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.