Hoe worden nieuwe meubels oud gemaakt?

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
De titel zegt het al "Hoe worden nieuwe meubels oud gemaakt?"

ben ik erg benieuwd naar hoe de meesten van jullie dit aanpakken, kom maar met de tips ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat het voornamelijk ligt aan wat je wilt bereiken

Vergrijzen van teak, doorleefde look van oud geverfde meubels of meer een flink gebruikte uitstraling van een grenen tafel ?!
Afhankelijk daar van zal je ook een passende techniek moeten toepassen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar zijn ontelbaar veel technieken en producten voor, kwestie van goed boek aanschaffen en uitproberen. Ik maak veel "brocante" meubels en gebruiksvoorwerpen, die zien er uit alsof je overgrootmoeder ze aangeschaft heeft. Grappig is dat ik het soms te goed doe, veel mensen vinden het grove werk, zoals je dat in veel winkels ziet tegenwoordig, mooier dan een subtiel patina.

Mijn kennis is bijeengegaard door opleiding in een grijs verleden, de kunst afkijken bij een aantal mensen en heel veel probeersels en de bijbehorende mislukkingen. Oefenen dus, net zoals bij alles wat geleerd moet worden.

Oude technieken zoals marmeren, houtnerf schilderen, politoeren en dergelijke worden nog steeds onderwezen en kan je je dus eigen maken. Erg leuk om te doen en zeer bruikbaar in het restauratiecircuit (hoewel ik mezelf absoluut geen restaurateur zou durven noemen repareer/restaureer ik wel eens iets wat niet al te waardevol is)

Vind ik het zelf mooi? Nee, althans, vaak niet. Ik zie liever een goed in de olie of lak zittend nieuw meubel of een fraai antiek stuk. Maar ja, men vraagt, ik draai :rolleyes:

Succes!

Groet, Rob.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Als het in de krijtverf moet diverse kleuren grondverf en krijtverf, daarna met een schraapstaal verouderen, en als het strakke planten zijn met alle hamers die je hebt, daarna in de (donkere boenwas)

image.jpgimage.jpg

als het in de lak moet ook veel lagen in verschillende kleuren en tussendoor met de verfstripper afbranden en met een plamuurmes de losse verf eraf steken......

image.jpgimage.jpg

Succes

Cas
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waar ik mijn vorige lintzaag had gekocht maakten ze valse (holle) plafond balken van eik of nagemaakte eik. Om die te verouderen sloegen ze er met een ketting op, en zelfs met een jachtgeweer er op schieten met hagel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wahahaaaa :D

Nu moeten we gaan oppassen, er komen hier termen voorbij waarbij er bij de AIVD de alarmbellen gaan rinkelen en ze hier de boel komen hacken :cool:
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Klopt, zoveel mogelijk verschillende technieken door elkaar geeft een zo oud mogelijk effect.

Een laag Tex ertussen kan ook nog.....

Cas
 

WR1944

Oud hout
Sinds ik verhuisd ben naar de USA is mijn al aanwezige afkeer van fake alleen maar toegenomen. Het gaat tegen al m'n gevoel in om een meubel, waar je met bloed, zweet en tranen je stinkende best op hebt gedaan om het zo mooi mogelijk te maken, met allerhande middelen te lijf te gaan om het er oud en misbruikt uit te laten zien. Ik heb er alleen vrede mee als het precies moet passen in een bestaand interieur. Maar ik kan me niet voorstellen dat een familie Flodder of de Tokkies een verouderd meubel bestellen bij een meubelmaker. Die gaan naar de kringloopwinkel.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Leuke reacties. Maar er zit wek handel in.

Maar wr1944 je hebt gelijk hoor. Voor mij is het alleen nieuwsgierigheid.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Modeverschijnsel....

Een erg oud modeverschijnsel.... Ik ben in het trotse bezit van een Duits boekwerkje uit 1879 waarin haarfijn uit de doeken wordt gedaan hoe nieuwe meubels oud gemaakt kunnen worden. Dit verschijnsel is van alle tijden, hoewel het heden ten dage wel wat uit de klauw loopt, qua vreselijk slecht imitatie-brocante en antiek.

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een erg oud modeverschijnsel.... Ik ben in het trotse bezit van een Duits boekwerkje uit 1879 waarin haarfijn uit de doeken wordt gedaan hoe nieuwe meubels oud gemaakt kunnen worden. Dit verschijnsel is van alle tijden, hoewel het heden ten dage wel wat uit de klauw loopt, qua vreselijk slecht imitatie-brocante en antiek.

Groet, Rob.

Zou het nog nodig zijn met meubels uit die tijd om ze te verouderen ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou, nee, Toxiq. Ik zal het je even uitleggen: een meubel wat in 1879 gebouwd werd, was toen nieuw. Hetzelfde meubel, als je het nu nog zou hebben, is oud. We noemen dat ook wel antiek. Het boekje gaat er over hoe je de meubels van toen (1879) kon verouderen, zodat het TOEN antiek leek. Niet nu, want dan zou het echt antiek zijn. Is het nu duidelijk of heb je nog vragen ?

:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.