Zelf fineer zagen

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Wie zaagt hier zijn eigen fineer? En hoe?
Met de lintzaag? Een raamzaag? Met een welgemikte karateslag?

Ik zag de houtfluisteraar mooi dik fineer zagen met zijn lintzaag en dat lijkt me wel wat. Caspar zaagt naar ik begreep ook met de hand?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit draadje.

Ik heb het wel eens geprobeerd op de lintzaag, maar nooit de resultaten gekregen waar ik naar zocht.
Misschien is het handig te vermelden welke dikte, breedte, en vertanding er dan wordt gebruikt.
Zijn er overigens ook mensen die wel een eens met een hm zaaglint hebben gewerkt?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik gebruik m'n lintzaag en aangezien er bij de zaag geen geleider kwam toen ik hem kocht gebruik ik een Magswitch geleider. Het Ik krijg er redelijke resultaten mee, afhankelijk van de kwaliteit hout die ik verzaag en welk lint ik gebruik. Heb een 3 tpi voor het herzagen van planken maar zaag de fineer met een veel fijner tpi. Vraag me niet hoeveel dit weet ik zo even niet. Hier een foto ter illustratie want deze Berk fineer had ik al eerder gezaagd.
photo 3.jpg


Waarom de foto's nou verdraait zijn weet ik ook niet, sorry daarvoor. Had al in de faq zoiets gelezen. Ik werk ook op Mac.
 

Bijlagen

  • photo 2.jpg
    photo 2.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 311
  • photo 1.jpg
    photo 1.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 307
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat ziet er lang niet slecht uit! Weet je miss welk merk zaaglinten dat zijn?
Alvast dank.
Das een beste Lintzaag overigens.

Gr,
Rik
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik ben even op die Magswitch geleiders gaan zoeken, dat lijkt me een mooi systeem, en niet al te duur ook nog eens.
Alleen, doordat de geleider er steeds weer opnieuw opgezet wordt, heb je dan geen problemen met het evenwijdig aan het zaagblad afstellen? Of hebben ze daar een 'trucje' voor?

Groet, Karel
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hallo,

geen idee welk merk zaaglinten het zijn. Ik haal ze hier lokaal bij een handel voor de houtbewerker.
Karel, Magswitch is een mooi systeem en inderdaad niet duur maar je hebt in beginsel wel de starters kit nodig en dat was de grootste investering( weet niet meer precies maar iets van 80€) . Vandaag nog was (ben :() ik mijn geleider voor de kolomboor kwijt en heb de Magfence erop gezet, wel zo makkelijk. Evenwijdig aan het blad zetten doe ik met een grote winkelhaak maar met fineer zagen ook op het oog. Je kan trouwens makkelijk zelf een geleider van multiplex oid maken en werks vast net zo goed. Voor ik de Magswitch had gebruikte ik voor het herzagen, een stuk hout op de tafel geklemd met de kopse kant als
geleider. Single pivot resawing noemt men dat in het Engels (bij gebrek aan de Nederlandse terminologie)

Hier een plaatje na wat gegoogled te hebben.
images.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik gebruik m'n lintzaag en aangezien er bij de zaag geen geleider kwam toen ik hem kocht gebruik ik een Magswitch geleider. Het Ik krijg er redelijke resultaten mee, afhankelijk van de kwaliteit hout die ik verzaag en welk lint ik gebruik. Heb een 3 tpi voor het herzagen van planken maar zaag de fineer met een veel fijner tpi. Vraag me niet hoeveel dit weet ik zo even niet. Hier een foto ter illustratie want deze Berk fineer had ik al eerder gezaagd.
Ziet er goed uit! Ik zie op internet ook mensen die hun fineer bewust dikker zagen. Zeg 1 of 2 mm. Iemand hier ervaring mee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.