Tafelboormachine TNW 16 opknappen

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Update.....

De boormachine ligt nu helemaal uit elkaar behalve een deel van de spindel.
dit omdat deze nog prima uitziet en ik zo min mogelijk lagers wil demonteren.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 212

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Als ik via de ipad bericht dan komen de foto's op hun kant.... Begrijp niet waarom, sorry

De roest is erger dan ik had gedacht. De verf laat super snel los als ik er met een schraper aan kom.
Maar ik was toch van plan om helemaal opnieuw tw beginnen. Dus helemaal blank maken en dan met epoxy verf een goede verflaag opbouwen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98 KB · Weergaven: 202
  • image.jpg
    image.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 213

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Van voetschakelaars gesproken: ik bezit er zo een die 10A kan schakelen en zeer robuust is uitgevoerd. Merk Bernstein. Was toch vrij prijzig, zo een 70 euro.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
ik zou dan niet kiezen voor een lampschakelaar maar voor een pulsschakelaar (voet erop boormachine aan voet eraf boormachine uit)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Die lampen schakelaars zijn niet gemaakt om moteren mee te schakelen. Vaak max 2a ohmse belasting. Dit gaat mis als je de boormachine regelmatig gebruikt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die lampen schakelaars zijn niet gemaakt om moteren mee te schakelen. Vaak max 2a ohmse belasting. Dit gaat mis als je de boormachine regelmatig gebruikt.

Wel goed lezen:

Dan zou ik denk ik uitgaan van een eenvoudige lampschakelaar en met die schakelaar een 3- of 4-polig relais bekrachtigen. Voetschakelaars voor krachtstroom zijn een stuk duurder..
 

thomasvh6

Nieuw lid
29 apr 2021
7
0
Belgie
Hey iedereen, ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van eenzelfde kolomboormachine geworden. Deze is in goede staat maar heeft een klein probleempje. Als ik hem aanzet begint hij te brommen maar draait hij niet. Als ik aan de riem trek dan schiet hij in gang. Natuurlijk doe ik dit niet zo graag omwille van voor de handliggende redenen. Ik heb een vermoeden dat de condensator stuk is. Weet iemand met welke ik deze zou moeten vervangen? Ik zou hem ook graag volledig restaureren maar had graag een handleiding gehad. Enkele tips zijn ook altijd welkom. Vooral hoe ik het voorste wiel (boven de boorkop) moet verwijderen.
Alvast bedankt!

PS: moest er interesse zijn voor de restauratie maak ik graag een nieuw topic aan.
 

Bijlagen

  • IMG-20230401-WA0001.jpeg
    IMG-20230401-WA0001.jpeg
    71,3 KB · Weergaven: 26
  • IMG-20230401-WA0003.jpeg
    IMG-20230401-WA0003.jpeg
    55,6 KB · Weergaven: 26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.