Afdichten houten badkuip

Wiegern86

Nieuw lid
25 nov 2013
2
0
Zie hieronder een project dat ik enkele weken geleden gestart ben met behulp van een carpenter hier in Oeganda (waar ik woon en werk).
Het idee was om een badkuip te maken voor buiten, opgebouwd uit voorgezaagde puzzelstukjes van mahogany (goed gedroogd).
Ik heb met behulp van solidworks de tekeningen gemaakt en alle 150+ onderdelen op ware grootte op papier geprint om het de carpenter zo makkelijk mogelijk te maken. Na een aantal weken waren alle stukjes uitgezaagd en vlak geschaafd. Om de boel te verlijmen heb ik een aantal bussen Tifa-tix houtlijm meegenomen uit nederland (misschien niet de beste keus) en daarmee is hij aan de slag gegaan. Het probleem is nu dat niet alles evengoed aansluit en dat er kieren (max 2mm) tussen de verschillende delen zitten. Er komen nog eens 7 lagen bovenop om het bad voldoende diep te maken en het werk wordt alsmaar nauwkeuriger, feit blijft dat er straks een oplossing moet komen om lekkage te voorkomen.
Ik heb een aantal topics op dit forum doorgelezen en zag daarin de toepassing van epoxy voorbij komen. Mijn plan is dus ook om dit uit nederland mee te nemen en het van binnenuit in alle kieren te laten lekken, vervolgens afschuren.
Het plan is om vervolgens het bad af te werken met aantal lagen tungolie waarbij de eerste lagen verdund zijn.

Wat denken jullie hiervan? is dit de beste manier om het bad waterdicht te krijgen of zijn er betere oplossingen/producten.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om het met houtstukjes in the passen maar dat acht ik een brug te ver voor de beste man die er momenteel aan werkt.

Graag jullie advies!

20131130_150038.jpg
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik zal persoonlijk het hele bad in de epoxy zetten denk ik.
Wel grappig zon houten bad.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik denk dat je beter vanaf het begin met epoxy en wat verdikkingsmiddel had kunnen lijmen..dan zou het bad niet gelekt hebben. als je je kuip aan de binnenkant met epoxy gaat afwerken heeft je olie geen zin meer. Die komt niet door de epoxy heen. Dus je moet eerst bepalen welk uiterlijk je bad moet krijgen. Ik ben zelf bezig met wastafel van muliplex en epoxy, maar daar komt kleurlak overheen.
 

Wiegern86

Nieuw lid
25 nov 2013
2
0
Lijmen met epoxy was achteraf inderdaad de betere oplossing geweest. Mochten er nog andere tips zijn voor versie 2.0 hoor ik het graag. Het plan is nu om alleen de kieren te vullen met epoxy, alles netjes afplakken met tape en dan een dunne epoxy erin smeren. Is dat haalbaar? Dan kan ik het vervolgens met olie afwerken.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
gewoon de ganse binnen en buitenkant afwerken met epoxy ipv olie. Perfect waterdicht, en veel beter bestand tegen warmte en zepen.

hou er wel rekening mee dat normale epoxy niet zo UV bestendig is (wordt krijtachtig). Oplossing hiervoor is een UV bestendige lak achteraf of een speciale uv bestendige epoxy.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Epoxy is een goede optie, echter is het daar veel warmer waardoor de viscositeit omhoog gaat en de epoxy heel dun wordt.
Je kunt je epoxy dikker maken met Earosil, dat is niet hygroscopisch en daarmee ook het enige geschikt vulmiddel
De rest neem wel vocht aan en zal dat ook kunnen door transporteren naar het hout.

Epoxy is niet UV bestendig dus je zal het heel goed moeten afwerken met een uv filter (speciale lak ?)
Een andere optie om het bad met Coelan af te werken, gat geeft een rubberachtig laag (lekker dik) is zeer sterk, makkelijk te repareren en zeer goed uv bestendig

Omdat hout werkt zou coulan mijn voorkeur hebben

Je moet bad wel rondom dichtmaken anders krijg je alsnog problemen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat is het spul
Het is niet goedkoop en eenmaal open ook niet lang houdbaar (pot telkens meteen sluiten)
Geweldig spul, op boten aangebracht blijft het zomaar 10 jaar goed.

Nat in nat aanbrengen, een laag of 7 (dat kan je achter elkaar door doen)
Zelf werk ik alsvolgt
beetje coelan in een roller bak, aanbrengen, bak+roller in de vriezer (5 minuten)
bak+roller uit de vriezer, enkele minuten op temperatuur laten komen, beetje coelan in de bak en rollen maar weer
Dit herhalen tot er 7 lagen op zitten en je bent klaar

Nu zal dit met een groter project (bad) makkelijker gaan, wellicht kan je als je eenmaal rond bent meteen door rollen
Dunne lagen is niet heel makkelijk omdat het een redelijk dikke substantie is, aan de andere kant waar jij zit is het redelijk warm wat de viscositeit ten goed komt !

Als je gaten moet boren (afvoer bijv.) dan moet je die eerst maken (iets ruimer) en ook daar helemaal in de coelan zetten, de truuk is dat je het geheel rondom afsluit

Als je de mogelijkheid hebt zou ik een klein potje bestellen om eens mee te testen (ik vind het een briljant product)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.