Wengé; hoe zit dat nu met dat mooie exotische hardhout?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi mensen,

Recent kwam ik een interessante houtaanbieding tegen op internet. Paar stevige stukken inlandshout en een stapeltje Wengé (Millettia laurentii).

Nu blijken o.a. het eiken te groot om op te sturen en blijft dus alleen het Wengé over. Nu wilde ik ook wel eens met Wengé experimenteren, mooi dus. Echter het zit nog in plastic verpakt (als toplagen voor parket), dus hergebruik kan ik het niet echt noemen. Wengé is een houtsoort die op de zgn. IUCN Redlist of Threatened Species als "endangered" staat afgegeven...

Misschien vinden jullie, dat ik teveel 'André op Aarde' en National Geographic heb gekeken, maar is het verantwoord dit Wengé te kopen/gebruiken? Deze boom ligt dan wel al om, tevens ik koop ik het niet bij een handel maar van een particulier (slechte argumenten), maar toch.
FSC logo's staan er niet op, voor zover dat je gevoel van sustainability dan wel daadwerkelijk oprecht zou mogen noemen.

Ik vind het al roofhout/slopen nu er op mijn mountainbike route, midden in het dichte bos, 4 grote harvest machines bomen staan te zagen en daar alles finaal naar de sodemieter rijden en slepen. Maar goed dat is wat anders en geen wengé.

Wengé komt uit de regionen van Congo, en wengé is prachtig, net als bloeddiamanten...

Wat is wijsheid, wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het enige wat de kap kan stoppen is een kopersstaking. Of ze het dan alsnog kappen voor brandhout of akkerbouw blijft de vraag. Mensen zijn de grootste roofdieren op aarde. Nu ben ik op dit gebied niet heilig en koop ik af en toe een stukje hout. Ik troost me met de gedachte dat Rick(masave hout) de houtleverancier van dit forum het probleem heeft getackeld. Misschien is dit afschuiven of struisvogelgedrag maar ik probeer het gebruik te minderen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
niet kopen. We moeten idd ergens beginnen met het stoppen van kopen van onverantwoorde producten. Wengé is voor mij, net zoals bvb ebben, gelijk aan bloeddiamanten, zeehondenpels, ... En troost je nu aub niet met de gedachte, achja het is nu toch al gekapt.

Ga op zoek naar bvb oude trapdelen wengé. Zo heb ik onlangs een hoop traptreden van 4cm dik gekregen (!) in jawel, wengé ;) Of idd, vraag eens aan Rick of hij nog ergens een oude partij heeft liggen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik denk dat we ons moeten concentreren op inlands hout. Maar vooral moeten we met zn allen meer bomen gaan planten. Dat geblaat over co2 opslag. kan toch prima in hout?
En hout recycleren/hergebruiken doe ik al jaren. Ik heb een paar van die afzichtelijke eiken houten salontafels in mijn hout opslag liggen. Ik ben ook zeer tegen ikea en verwante multinationals. mode meubelen die na 2 jaar worden weggegooid, tis toch hopeloos. Wij leven nu eenmaal in deze olie hongerige maatschappij, maar we kunnen wel bewust worden en het stukje bij beetje bij ons zelf verbeteren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik denk dat we ons moeten concentreren op inlands hout. Maar vooral moeten we met zn allen meer bomen gaan planten. Dat geblaat over co2 opslag. kan toch prima in hout?

JA! meer bomen. Ze zijn mooi en de volgende generatie kan er weer iets moois van maken.

Ik snap alleen niet zo waarom er vaak vanuit gegaan wordt dat bomen een goede oplossing zijn om co2 op te slaan. Voor je die co2 uit de korte co2 cyclus hebt gehaald en naar de lange co2 cyclus hebt gebracht ben je zo een paar miljoen kwijt. Totdat het gas of olie wordt bijvoorbeeld
In de tussentijd kun je wel al die bomen gaan planten, maar als ze weer omgehakt worden krijg je al die co2 gewoon weer terug. Dus mis ik hier iets wat iedereen wel ziet?
Groeten,
Rik
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In de tussentijd kun je wel al die bomen gaan planten, maar als ze weer omgehakt worden krijg je al die co2 gewoon weer terug. Dus mis ik hier iets wat iedereen wel ziet?
Groeten,
Rik

In mijn visie sla je CO2 op in de korte cyclus, die wij eerder uit de lange cyclus hebben gehaald. Daarmee kan je in ieder geval de hoeveelheid CO2 uit de lange cyclus herbruikbaar maken, zonder steeds weer nieuwe CO2 uit de lange cyclus te halen.
Met allerlei raffinageprocessen wordt er ook gewerkt aan het maken van olie uit verse koolstof, lees jonge aanplant. Ik hoop dat de toename van gebruik in de korte cyclus leidt tot afname van gebruik van fossiele brandstoffen. Fossiele brandstoffen terugstoppen zit er niet in, dan is dit voorlopig het beste alternatief.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik denk dat wanneer je er zelf al over twijfelt je het dan gewoon niet moet kopen. Er zijn soms alternatieven te verkrijgen. De ene wil wel met exoten werken en de andere liever niet. Deze keuze moet een ieder voor zich maken denk ik. Er is echt nog wel verantwoord hout te koop.

Wim Kluck gaf aan dat wij dit probleem getackled hebben..... Nou...We proberen zoveel mogelijk te kijken naar de restanten bij diverse leveranciers maar soms grijpen wij ook wel eens naar een aantal planken mahonie of een deeltje wenge uit de reguliere voorraden............ Waar je bij de ene houthandel een hele plank moet kopen(terwijl je een halve nodig bent) kan je hier delen van een plank kopen. zodoende blijf je met minder restanten zitten en kunnen we soms met 1 plank meerdere mensen helpen.

Er is hier al veel over geschreven op het forum. Het is een discussiepunt waar een ieder zich best bewust van mag zijn wanneer je een mooi stukje hout aanschaft.....
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hier een partij stukjes Wenge. Met lijm kan je alles maken....

In dit geval is het dan wengé wat toevallig in die rest partij van versch. soorten hout zat. Maar had natuurlijk elke andere houtsoort kunnen zijn, het is niet dat ik perse wengé wil hebben of nodig heb nu. (wel is het zo dat ik alles kan gebruiken :cool:).

Laat ik mijn vraag anders stellen, is er überhaupt wengé (in dit geval) te krijgen wat wél deugd? Zijnde afkomstig uit een plantage oid? Of kan je gewoon op je vingers natellen, Fsc of niet, dat het eigenlijk niet klopt.

[..]Wim Kluck gaf aan dat wij dit probleem getackled hebben..... Nou...We proberen zoveel mogelijk te kijken naar de restanten bij diverse leveranciers maar soms grijpen wij ook wel eens naar een aantal planken mahonie of een deeltje wenge uit de reguliere voorraden[..]

Het siert jullie natuurlijk om alle "kleine" stukjes bij firma's bij elkaar te sprokkelen, en zo wat voor fabrieken als afvalhout wordt betiteld (?), een leven bij de (professionele)hobbyist te geven.

Maar restanten horen in het begin toch ook tot de reguliere voorraad? Het enige is dat de fabriek een nieuwe order kan plaatsen en van de kleinere resten af is. Wat mogelijk in jullie en ons voordeel speelt betreffende prijsstelling. In tegenstelling tot hergebruik van een oude trap of vloer (witwassen hihi:D), blijft het hout in principe even goed of fout toch?
Of bedoel je dat juist met je reactie, en vraag ik nu naar de bekende weg, nu ik je post nog eens overlees :p.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.