Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Afwerken snijplank

Afwerken snijplank

Aankomende zondag is mijn moeder jarig en aangezien de snijplank na vele jaren dienst op zijn eind is wou ik zelf wel 1 gaan maken. Qua houtsoorten denk ik aan een combinatie (Argentijns) Notenhout, Esdoorn en Padoek.
    Maar dan de vraag: Hoe ga ik dit afwerken? Nu ik me er een beetje in verdiep kom ik veel tegen dat er bijenwas wordt gebruikt ter afwerking.
    Volstaat alleen dit al, of moet er nog met meerdere middelen gewerkt worden?
    Ik lees dat Rick groot voorstander is van druivenpit olie?
    Laatst gewijzigd door Woldenga; 02-12-13 om 19:25.

Die ken ik ook.. Walnotenolie, olijfolie en je hebt zelfs food-safe finishes..

Over food-safe gesproken... Padoek in de buurt van etenswaren is volgens mij geen goed idee... Even nakijken

Ik heb walnootolie gebruikt. Rick gebruikt druivenpitolie omdat sommige allergisch zijn voor noten. Olijfolie kan maar is niet ideaal. Ik zou het bij twee soorten hout houden. Dit is alleen een smaakadvies. Experimenteer gerust. Het kan echter erg druk ogen. O ja er kan in kops hout heel veel olie gaan.

Parafine olie. Wordt niet muf en is volledig veilig. Neemt ook zelf minder snel een luchtje aan, als je eens uien of knoflook op je plank hebt is dat wel prettig. Zelf Ikea verkoopt het voor het behandelen van hun snijplanken en houten aanrechtbladen, sommige diëten bevelen het aan als olie voor dressings; het wordt niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam.

Was op een oppervlak wat nat of vochtig kan worden is nooit een goed idee.

Groet, Rob.

Ik gebruik het ook van Ikea: SKYD is de merknaam geloof ik.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Leuk verhaal, maar zoals de man zelf al inziet aan het eind van zijn verhaal: organische olie wordt na een poosje ranzig, muf, zeker als je de behandelde zaken niet dagelijks gebruikt. Dat wil je niet in je slabak of op je snijplank, vind ik. Het argument dat het een "chemisch" product is, tsja, dat klopt, maar dan mogen we een heleboel niet meer gebruiken wat we nu wel doen. Dat het niet goed "pakt" heb ik niet gemerkt. Ik behandel planken en slabakken hier in huis standaard eens per maand met een dun laagje en het blijft allemaal prima, ziet er ook goed uit. Als je organische olie gebruikt zal je dat ook moeten doen.

Kortom: ik blijf paraffineolie propageren voor al het hout dat gebruikt wordt icm levensmiddelen. Veilig en fris!

Groet, Rob.

Paraffineolie doet het. Osmo heeft zelfs een verpakking waarop expliciet is aangegeven dat het geschikt is voor voedseltoepassing.

Beetje paradoxaal, maar juist de natuurlijke olien zijn geneigd tot bederven en dus slecht voor voedsel. (ik weet het, niet allemaal: walnoot, druivenpit etc.)

Daarnaast zijn de minerale olieen ook praktisch in gebruik, want ze harden snel uit.
    Groeten, Paul

Ik pruts ook maar wat. Maar met inzet en liefde...

Zeker paraffine olie.

Mijn ervaringen met Padouk in een snijplank is allerminst geslaagd. Allereerst heeft het hout zoveel olie in zich dat het moeilijk verlijmt maar is te verhelpen door de te verlijmde zijden af te nemen met bv. terpentine. Tweede puntje is dat het Padouk tijdens de afwerking met (paraffine) olie afgeeft op het omringende hout, voornamelijk zichtbaar op het blankere hout. Dus het noten is geen issue denk ik maar Esdoorn... ik weet het niet. Natuurlijk helpt het de plank zo glad mogelijk te schuren of beter nog schrapen alvorens de paraffine olie aan te brengen.

PS, end grain snijplank neem ik aan?
    Pps, ik haal mijn paraffine olie bij de apotheker. It's the real thing.

Groet en success,
    Maurice

Als je bijvoorbeeld kijkt in de shop van etsy.com zie je daar toch een heleboel planken staan waar Padoek in verwerkt is.
    Om maar even mijn inspiratie te tonen:

Het zijn geen end grain snijplanken maar dit heeft momenteel toch meer mijn voorkeur. Het mes wordt dan wel sneller bot, maar daar hebben we de Tormek weer voor.
    Ik heb een tijdje geleden een tissue doosje gemaakt met o.a. padoek. Nu heb ik het naderhand niet uit elkaar proberen te trekken maar voor zover ik merk van padoek en het is me niet opgevallen dat daarbij het lijmt niet goed hechtte. Maar misschien was het mazzel...
    Ik zal eens gaan kijken naar Paraffine olie. Bedankt allen!
    Laatst gewijzigd door Woldenga; 02-12-13 om 22:47.

Forum Rechten