Deurtjes maken met profielmessen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je eerst de kopse kanten freest en daarna pas de lange zijden , heb je als je een opofferingshoutje op de aanslag gebruikt geen last van uitbreken.
 

tuoh

Oud hout
@Brt,

Ja, dat zijn inderdaad de freeskoppen die ik bedoelde, niet direct de meest ergonomische voor zulke doeleinden. Voor meer algemeen gebruik zijn die koppen wel bruikbaar, heb er zelf zo twee. Gebruik ik meestal om profielen te frezen bij restauratiewerk, het gemak van deze koppen zit er hem juist in dat de messen niet gefixeerd zitten in de kop, je kan ze wat kantelen, op die manier past een mes soms wel voor een bepaalde profilering:p

Voor P+CP heb ik een verstelbare frees met HM bestuckte snijkanten en geschikt voor hoge snijsnelheden, daar komt nadien geen schuurpapier meer bij te pas.

De traditionele manier van werken duurt iets langer maar je handvaardigheid gaat met sprongen vooruit:p

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Een handig en veilig hulpstuk is de opspanschuif voor het maken van contraprofielen , verkrijgbaar bij Felder.Vooral als je veel plankjes( regels) met dezelfde afmetingen moet maken. Pen en gat en verstek is sterker én mooier maar P&CP gaat prima zolang de deurtjes niet te zwaar worden. Soort van verlijmfrees feitelijk.....
gr,
Danny
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Weet iemand hoe hoog/dik het horizontale stukje is in de profielmesse 96 en 124?

Ik kan ook uitleggen waarom ik dat weten wil.
Ik wil graag deurtjes maken met vlakke panelen. De regels en stijlen wil ik ca 25 mm dik maken. Ik wil de stijlen en regels aan de voorkant een profieltje geven aan de achterkant hoeft dat niet.
Volgens mij kan ik dat bereiken met de profielmessen 96 en 124. De vraag is dan hoe dik het paneel kan worden. Ik denk dat dit nu ook weer niet te dun moet worden en ik ben bang (schatting) dat ik met de messen een groef van ca 6 mm krijg.
Of . . . ik snap het nog steeds niet helemaal, dat kan ook.

André
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Zal het straks of morgen nakijken.

De breedte van de groef is niet noodzakelijk bepalend voor de dikte van het paneel: je kan je paneel aan de achterzijde voorzien van een bossing.

Zal hier foto van posten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
De groeven van de vernoemde profielmessen zijn 5 mm. Die van de 97 4 mm.

Foto's zijn die van onze keuken (niet letten op het verfwerk, moet herdaan werken, slecht advies van de verfwinkel zit er voor veel tussen:mad:, sierplintjes zijn ook nooit afgewerkt...).
De deurtjes zijn gemaakt met stijlen van 22mm MDF en de panelen van 15 mm MDF. Hier is een groef van 4mm gebruikt (echter niet met flu messen), achteraan werd een bossing gebruikt om de paneeldikte weg te werken.
De bossing aan de achterzijde is gemaakt met een bossingfrees van CMT en een bovenfrees in een freestafel.


PICT0271.jpgPICT0270.jpgPICT0268.jpgPICT0266.jpg
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
@ brt. Hartelijk dank voor het tonen van de foto's en het nemen van de maten van het gereedschap.
Ik ga er nu zelf nog eens goed op studeren en dan beslissingen nemen.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.