Hout buigen doormiddel van stomen

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je keuze voor Wenge is dus omdat je hebt liggen. het is geen ontwerp moeitje dus. Anders had je wellicht ook gewoon een lapje wenge fineer kunnen regelen en een inlay voor dat fineer maken. Dan kan je de vorm gewoon netjes uitsnijden met behulp van een gefreesde mal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is zeker geen moetje, maar fineer blijft het zelfde, de nerf zal niet mooi meebuigen, dat is wat ik wilde bereiken
Datzelfde kan ik natuurlijk ook uit wat dikker wengé ipv fineer.

Het wengé heb ik niet liggen maar zal rick voor me regelen.
MAAR: als iemand een goede suggestie heeft voor een houtsoort die (bijna of net) zo donker is en contrasteert met het noten dan hoor ik dat heel graag.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wil je meer nerf zien? Neem acacia hout. Buigt ook. Zeer donkerbruin of zwart beitsen. Licht schuren met 0000 staalwol, waardoor de nerf meer zichtbaar wordt omdat de beitst dieper doordringt in het zachtere hout tussen de nerven. Bovendien zie je dan de lichtere nerf als in wengé.
Veel succes. vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb een stuk trapleuning gezien met verschillende bochten erin van gebogen wenge. Ik moest er opgewezen worden dat het hout gelamineerd was. Allemaal laagjes van een mm dik gelijmd met epoxy. Ter info het was voor een schip waar we toch een tiental huizen of meer voor kunnen kopen. Ja ook in het gooi .
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Als amateur botenbouwer heb ik wel ervaring met het stomen.
Een aantal belangrijke spelregels zijn. Het moet hout zonder knoesten zijn, liefst met zo recht mogelijke houtnerf. Het buigen zelf moet met beleid maar wel binnen 10 minuten gereed zijn.
Voor het buigen heb ik een stoomkast gemaakt waar de lengte geheel inpast. Wat echter volgens mij ook kan is een deel slechts te stomen en de overlengte uit te laten steken. Dunne latten 20 minuten laten zitten in de stoom en dan meteen aan de slag.
Het buigen zelf moet wel rond een mal om de vorm goed te krijgen. Na het buigen het hout minimaal een dag vastklemmen. Er blijft altijd een zekere terugbuiging ook na het afkoelen. Voorzichtig de klemmen losmaken na het koelen. Door het verlijmen kan een vormvaste boog gemaakt worden. Het aantal lijmverbindingen bepaalt de vormvastheid. Bij een scherpe hoek zou ik 5 latten maken, met deze vier lijmvlakken blijft het mooi in vorm. Ook het lijmen uiteraard rond de mal.
Helaas heb ik alleen ervaring met eiken en mahonie buigen maar dat gaat prima.

Groet Serge
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.