Vlekken uit eikenhout aanrechtblad halen

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
na de hele nacht de vlekken goed nat gehad te hebben kwam ik vanmorgen beneden en waren de vlekken 90% verminderd. De proef is dus geslaagd. Ik zal van weekend nu het hele blad gaan schuren en behandelen met het oxaalzuur. Bedankt voor de tips.

Ik heb wel een sterke oplossing gemaakt 30 gram op 0,7 liter water. Ben super blij met het resultaat.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn vader (van zijn 14e in 'de stiel' en ondertussen 72) heeft ook een potje zuur staan.
Op het etiket heeft hij 'zurkelzuur' geschreven, volgens mij is dit hetzelfde goedje.
Is volgens hem ook om vlekken uit hout te verwijderen, maar heb het nog nooit geprobeerd.

Goed om weten dat het ook daadwerkelijk doet wat er wordt van verlangd ;-)

Groeten,
Steven
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Het doet wat het moet doen alleen geen snel proces. Heb net nog even het blad ingepoetst om de andere 10% zichtbare vlek te verwijderen, toen het nas was zag je de vlekken weer duidelijk. Ik ben bang dat ik een week of 2 het aanrecht niet kan gaan gebruiken haha.

1) Blanke lak weg schuren
2) Vlekken behandelen met oxaalzuur
3) Gehele blad behandelen ivm. kleurverschil
4) Volgens internet blad naspoelen met overvloedig water
5) nitro beits weer aanbrengen
6) afwerken met 2k lak weer.

En alle natte processen dien ik goed te laten drogen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
even nog een vraag.

Het aanrecht zal volledig geschuurd worden na de feestdagen.

Nu wil ik nadat de nitro beits is aangebracht en gedroogd het aanrecht in de epoxy te zetten en daarna af te werken met de 2k blanke lak.
Ik heb nog nooit met epoxy gewerkt wie kan me hier iets over vertellen.

De reden dat ik epoxy wil aanbrengen is dat ik het blad goed wil beschermen tegen een eventuele beschadiging pannen, messen etc.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja ik heb wel eens een keukenblad in epoxy gemaakt, voordelen amorf, esthetisch, in een dikkere laag kun je pigmenten, glitters, euro's of kerstversierings etc toevoegen.
nadelen uv licht, pot life tijd, soms trekken er ogen in, lastig te schuren (als het volledig is uitgehard) Ik heb een slechte ervaringen met verticale vlakken, druipers of zakkers. het maakt geen film zoals verf.
Het is minder hard dan formica, oppassen met scherpe messen, bij ±70 c wordt het weer week, dus niet echt bestand tegen hete pannen.
Meest duurzaam is toch rvs!
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
de biets is nitro beits.

Ok dus als het weer week wordt bij zo graden, zal een plankje waar je de pan even opzet ook niet voldoen?
Dat het niet tegen uv kan wist ik daarom lak je het toch weer af?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
waarom die epoxy niet gewoon overslaan en gewoon 2K lak gebruiken? Gewoon lekker veel laagjes. Eiken moet je trouwens insluiten met een transparante grondlak vanwege de inhoudsstoffen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hoi zuma,

Ik hoopte op extra bescherming met de epoxy omdat met de nitro beits bij een beschadiging het gehele blad behandeld dient te worden ivm. vlekken etc. Huidige laksysteem was een 1k lak.

Sinds kort overgestapt naar de 2k lak van Trae Lyx (ofzo :) ) het is een projectlak voor zwaar intensief gebruikte bedrijfvloeren en slijtvast bij minimaal 3 lagen en chemicalien bestendig. Tot nu toe bevalt hij me erg goed.

Nadeel best prijzig 750 ml betaal je 50 euro voor. Bij een meubel gebruik ik al snel 1 a 2 potten van dit spul, ik breng het met de kwast op omdat ik me spuitcabine nog niet klaar heb. Bij spuiten gebruik je dan ook al snel veel meer lak.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lak is inderdaad een duur goedje, maar volgens mij kan lak ook niet zo goed tegen 70+ graden
epoxy is voor wat betreft de prijs per liter wel goedkoper.

Dat bij het 70+ graden zacht wordt ben ik het niet geheel mee eens, er zijn zelfs epoxy's (injecteer hars) die zelfs boven de 86 graden pas echt goed uitharden

Zullen we het volgende week bij een bakkie en een grote pan daar nog maar eens uitgebreid over hebben ;-)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als je een hete pan op epoxy zet krijg je een kring vooral als ie niet echt uitgehard is bv in de eerste weken. De reactie is een exponentele hoe meer warmte er in het begin is hoe sneller het uithard. Naarmate de tijd vordert wordt het harder. In de koelkast wordt het ook hard. Met epoxy is makkelijker een dikke laag op te brengen dan met verf. Hoe dikker hoe steviger en de reactie gaat ook sneller. Er is ook weer voldoende keus in epoxy gebied, elke fabrikant zijn eigen specs.

Wat is 1k en 2k lak?
 
Laatst bewerkt:

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
1k is de normale lak zo uit de pot erop.

2k lak zit een verharder bij en moet je mengen en wordt harder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.