Vlekken uit eikenhout aanrechtblad halen

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Nu geruim 2 jaar later het aanrechtblad gedeeltelijk geschuurd.
Doordat destijds de verkeerde blanke lak is aanbevolen door de schilders bedrijf en doordat de lak toen al slecht was liet ik het even voor wat het was.

Het eikenhout is behandeld met white wash een nitro beits.
De beschadigingen door het gebruik waarvan de blanke lak los liet is zoals gebruikkelijk op een aanrecht water opgekomen dit heeft donkere vlekken gecreëerd.
Na de blanke lak eraf geschuurd te hebben op de donkere plekken de nitro beits aangebracht echter vind ik het nog niet mooi.

Hoe kan ik de donkere vlekken weg krijgen zodat de natuurlijke eikenkleur weer boven komt.
Het blad demonteren om te vlakken is geen optie namelijk.

Wie heeft er ideeen of is dit ook overkomen?

20131130_172844.jpg
20131130_172850.jpg
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik denk persoonlijk dat het er moeilijk uit te schuren is heb geen idee hoe ver het in het hout getrokken is.
Zijn er geen bleekmiddelen te gebruiken?

Probleem met nitro beits is dat je niet even een reparatie kunt uitvoeren klein stukje schuren en dan weer lakken. De beits tast direct de omgeving aan (lak) zie de witte vlekken in de lak hierboven.

Het probleem en de uitstel ervan was dus ook het schuren van het gehele blad.
 
A

Athanor

Guest
Kun je het niet eens proberen met een schraapstaal of een schraapschaaf? Ik heb op die manier regelmatig zwarte kringen van ijzeren koekblikken uit een tafel gehaald die er door vocht in waren getrokken. Deze tafel was met olie behandeld, dus konden we ook weer gemakkelijk bijwerken met olie.


Fons
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hoi fons. Bedoel je een driehoeks krabber ofzo?
Ben benieuwd wil het alleen niet erger maken dan dat dit nu al is.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Jesse,

Opnieuw schuren zodat alle lak er af is en dan oxaalzuur aanbrengen eerst op de donkere plekken en dan als deze weg bijna weg zijn het hele blad.
Daarna kun je het blad weer afwerken. Oxaalzuur ook wel ontweringswater genoemd kun je bij de doe het zelfmarkt halen echter is niet zo sterk. je kunt ook oxaalpoeder kopen (bv bij Ron van Zaltbommel) dan kun je een wat sterkere oplossing maken, gegarandeerd dat je vlekken verdwijnen.

Roeland
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ok dank maandag direct halen en testen houd jullie op de hoogte.

Heb net gezocht wat een schraapstaal was en heb even sstk geprobeerd met een Stanley mesje wat verrekte glad word dat haha helaas vlek bleef erin.

Word oxaalzuur dus.
 
A

Athanor

Guest
Een advies van Roeland moet je altijd als eerste opvolgen, een grote bron van kennis en ervaring! Het stanleymesje kun je niet vergelijken met een schraapstaal. Schrapen met een verfkrabber kan ook, maar dat gaat ruwer en tegen de draad in krijg je problemen.
Hier zie je een manier om lak met een schraapstaal te verwijderen:

 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je wel Fons!

Oja vergat te vermelden dat je pas een tweede laag oxaalzuur kan aan brengen als het hout oppervlak weer geheel is opgedroogt.(je zult bij hardnekkige vlekken meerdere keren oxaalzuur moeten aanbrengen, soms wel 5/6 keer!)
DIT geld natuurlijk ook voor het opnieuw afwerken van het oppervlak het hout moet weer volledig droog zijn dan licht schuren en je kunt de afwerklaag aanbrengen.

Roeland
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Gewoon ontweringswater nemen. Wij hebben dit tientale jaren verkocht om vlekken uit blank gelakt deuren en ramen te halen. Of oxzaalzuur. Volg de raad op zoals hiervoor vermeld.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Oxaalzuur is dat hetzelfde als waterstofperoxide of "zuurstofwater"?
Ik gebruik dat af en toe om vlekken uit beuk te krijgen. Bij de eerste laag zie je meestal geen groot verschil maar de volgende laag(en) doen wonderen. het is wel gevaarlijk spul, niet op de huid doen en wat je uit de bus doet mag er niet meer in. Stofdeeltje kunnen een reactie veroorzaken en dan krijg je een bom.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Nee, oxaalzuur is zeker niet hetzelfde als waterstofperoxide, hoewel het effect hetzelfde is. Beide "oxideren'', lees bleken de vlek weg.
Als je een imker in de buurt hebt zal die wel een beetje voor je hebben. Het wordt gebruikt om de in bijenkasten de varroamijt te bestrijden.
Indien je in de buurt van Enkhuizen woont kun je wat bij mij ophalen; ja, ik ben ook nog imker erbij.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Bedankt voor de reacties.
Maar is er zo moeilijk aan dit spul te komen dan?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Beste vandaag heb ik oxaalzuur in poedervorm gehaald bij Quartier in Losser.
Wat is nu de goede werkwijze? ik heb 10 gram op 0,7 l klaargemaakt, dit gewoon met een spons aanbrengen en in laten trekken?

hoe lang moet ik het in laten trekken en of dient er nog geborsteld te worden?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, oxaalzuur is zeker niet hetzelfde als waterstofperoxide, hoewel het effect hetzelfde is. Beide "oxideren'', lees bleken de vlek weg.
Helaas. Oxaalzuur oxideert niet. Oxaalzuur is een chelator - het lost metalen op, met name ijzer. Het wordt dan ook wel gebruikt om oppervlakkige roestvlekken te verwijderen. Maar ik verwacht van oxaalzuur op hout (zeker eik) geen resultaten, eerder een verslechtering...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.