Op zoek naar mijn eerste draaibank

ZeOn

Nieuw lid
24 nov 2013
9
0
Hallo iedereen.
Onlangs gebeten door de houtdraaiersmicrobe en ik ben nu dus op zoek naar een goede starter machine. Uiteindelijk wil ik tafelpoten maken voor meubels, maar ik zie mezelf ook geregeld borden of kommen draaien. Eventueel later zelf iets artistieker .... Maar de focus ligt op tafelpoten.

Ik heb al wat getoerd hier op het forum en velen raden een HBM 450 aan als starter.
Onlangs eens geweest bij een draaier en die vertelde me toen dat die HBM's niet zo heel goed zijn en vlug hun waarde verliezen.

Ik ben dan even gaan kijken naar verschillende 2e hands sites om te kijken of daar interessante machines staan. Ik zocht initieel een nova 1624-44 omdat ik hier veel goeds van hoor en lees maar die vind je dus zelden tweedehands en al zeker niet onder 1000 euro. Wat dus waarschijnlijk beaamt dat dit een heel goede machine is.

Ik heb nu geboden op een huvema WL-1000 http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
maar na wat lezen hier op het forum is het mij nu niet duidelijk of dit wel een goede koop is.
Op papier heeft ie wat dezelfde specs als de 1624-44 maar ik lees hier gemengde meningen/ervaringen met Huvema. Een zogezegde goede / slechte periode (Europa / Azie) en ik weet dus niet in welke van deze periodes deze machine valt.

Als jullie na het horen van mijn verhaal een andere machine voorstellen dan hoor ik dit ook graag. De Scheppah DMV-200 lijk mij ook heel interessant en in dezelfde range.

Alvast bedankt om jullie expertise te delen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Volgens mij heb Scheppie nog een leuke bank staan, daar moet nog een meedraaiend center bij, en dan ben je klaar m te gaan, ik zou er eens een pm aan wagen als ik jou was.
 
het bod op die bank vindt ik wel wat aan de hoge kant voor die kwaliteit
zo snel verliezen die hbm's hun waarde nu ook weer niet maar als je zeker weet dat je nog lang plezier wilt hebben kun je idd beter voor een goede tweedehands zoeken

een tijdje terug stond er nog een 1624-44 op marktplaats
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Volgens mij heeft de bank geen center met Morse Conus 1 of 2 en maakt daardoor de toepassing van tal van hulpmiddelen zeer beperkt.
De beitels die erbij zijn zijn gewoon waardeloos.
De prijs is veel te hoog voor een zeer gedateerde bank als deze.
De opmerking dat hij maar een keer gebruikt is moet je maar met een schep zout nemen.
 

ZeOn

Nieuw lid
24 nov 2013
9
0
Bedankt voor jullie reacties, ik voelde de nattigheid reeds vandaar deze topic.
Ik heb mijn bod ingetrokken en contact opgenomen met Scheppie. Als jullie nog anders suggesties hebben, laat maar komen.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Hoi Zeon, mijn draaibankje is te koop. Het is een HBM 450, 3 jaar oud en hij doet het nog prima. Zeer geschikt als beginnersbankje.
Ik vraag er 85 euro voor. Hij is te koop omdat ik onlangs een andere bank heb aangeschaft.

Paul
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Beste Paul W,

Mocht Zeon niet geïnteresseerd zijn in deze draaibank dan wil ik deze wel overnemen. Ik heb u een privé-bericht gestuurd.

Vriendelijke groeten,

Sam
 

ZeOn

Nieuw lid
24 nov 2013
9
0
Hoi Paul

Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik wel liever direct voor een grotere bank ga, daar het uiteindelijke doel poten draaien is.

Dus Sam, je hoeft u niet in te houden wel mooi dat je het zo formuleerde ;)
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Voor 59,- heb je een verlengstuk van 55 cm voor die HBM 450, waardoor je een afstand tussen de centers hebt van 45 + 55 = 100 cm. Kan je toch een behoorlijke tafel van maken. 85,- is geen geld voor zo'n draaibank! Maar ben al te laat zie ik. Dan maar door sparen voor een Vario denk ik.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Hoi Woldenga,
Sam heeft mij zojuist laten weten af te zien van de aankoop vanwege de afstand tussen Hoorn en Belgie. Maw hij staat weer te koop. Als je mij een PB met je emailadres stuurt, stuur ik wat foto's van de draaibank.

Paul
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik heb mijn zinnen al gezet op een Vario en dan 1 voor 30 cm schalen ipv 25. Heb ik toch net even wat meer mogelijkheden. Gewoon op Marktplaats zetten, dan ben je hem vast zo kwijt.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.