zaagtafel aanschaffen.

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zo'n zaag koop je wel voor je leven.

En ik las laatst ergens een heel erg ware wijsheid: Als je iets hebt gekocht dat niet helemaal aan je eisen voldoet duurt de ergernis ervan de rest van de gebruikstijd. Als je iets goeds (maar duurs) hebt gekocht ben je de ergernis van de aanschafprijs na het eerste gebruik vergeten en geniet je verder alleen nog maar.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
zonder 2de geleider lukt het ook hoor. Ik heb pas veel later na de aankoop van mijn zaag een 2de geleider (wel een korte) aangeschaft, en als ik nu langere snede moet maken doe ik het nog vaak met 1 geleider. (op Duitse sites vind je ze soms nog goedkoper)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Dat ziet er wel heel goed uit. Is wel een grote festool reclame. En is niet echt haalbaar voor "normale" mensen die het er voor een hobby doen.

Maar het idee van 1 opklapbare werktafel en 2 aanleun tafel is wel een echt goed idee.

Je kan het gewoon gebruiken voor de hobby, Je kan de plannen kopen en gewoon aanpassen naar je eigen idee.

Tevens hoef je niet persee een festool invalzaag te kopen. Je heb ook nog andere merken die het leveren. Ik heb zelf een liniaal van 80 cm er bij en dat is vele malen makkelijker als je in een kleine ruimte werkt zoals ik.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
zaagtafel aanschaffen

Het blijft bijzonder. De vraagsteller vraag een oplossing voor zo nu en dan recht zagen. Lijkt mij Festool zwaar overkill.
Ik zaag zelf bijna dagelijks rechte stukken en doe dat met een inmiddels 20 jaar oude Black & Decker handcirkelzaag met MDF geleider en een oude zware Scheppach zaagtafel.
Volgens mij kan een eenvoudige maar niet te lichte handcirkelzaag prima volstaan (met € 200,-- kom je een heel eind). Een paar lijmklemmen en een strook MDF en zagen maar.

Voor meubelmaken vind ik persoonlijk de zaagtafel veel handiger omdat maatvoeringen in hetzelfde meubel vaak terugkeren. Ik kan de instelling laten staan. Da's wel een groot voordeel.

De door EVS genoemde merken (Metabo, Makita, Bosch) kun eventueel aanvullen met de DeWalt DW744. Daar heb ik zelf een tijd mee gewerkt en is een prima apparaat. Vooral ook door de mogelijkheid om het tafelblad te vergroten. Eventueel is er nog een wielstel bij te krijgen zodat je hem gemakkelijk in en uit de schuur rijdt en op z'n kant opbergt. Maar ja, dit zul je denk ik niet onder de € 1000,-- euro nieuw vinden. Vrees alleen dat alles wat daar onder zit voor teleurstellingen gaat zorgen (of je moet 2e hands zoeken)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Vraag: Wat is het verschil tussen de festool TS55 en TS55R (De ene is oud en de andere nieuwe type, maar zit er grote verschillen in?)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Voor meubelmaken vind ik persoonlijk de zaagtafel veel handiger omdat maatvoeringen in hetzelfde meubel vaak terugkeren. Ik kan de instelling laten staan. Da's wel een groot voordeel.

Mijn ervaring is anders: ik heb recent een kastenwand gemaakt (uit 22mm MDF). Zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?8730-Welk-materiaal-voor-brede-boekenplanken

Ook hier is er sprake van repeterende maatvoering, maar als je alle te zagen onderdelen efficiënt uit je plaatmateriaal wil halen (lees: je snijverlies tot een minimum wil beperken) dan ontkom je er niet aan dat je regelmatig moet veranderen. Bij plaatmateriaal werkt voor mij de combinatie van een goede invalzaag en een paar goede geleiders dan ook perfect!

Overigens, speciaal voor deze klus de parallel-aanslag bij mijn geleiderails aangeschaft >> kost een aardige duit maar meteen bij het eerste gebruik merk je het enorme gemak ervan. En - zoals houtenklaas terecht opmerkt - "de herinnering aan een goede kwaliteit duurt langer dan de vreugde van een lage prijs." Dus: bezuinig niet op goed gereedschap (wat overigens niet wil zeggen dat je uitsluitend en alleen Festool en Mafell moet kopen...).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Over dat zagen van die meer dan 300 delen, daarbij heb ik gebruik gemaakt van een programma om het plaatgebruik te optimaliseren. Dat programma is gratis, maar je moet er iedere maand een nieuwe sleutel voor aanvragen. Je kan ook rekening houden met de nerfrichting, dat is voor mdf natuurlijk niet nodig. Het programma heet maxcut en is hier te downloaden.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Over dat zagen van die meer dan 300 delen, daarbij heb ik gebruik gemaakt van een programma om het plaatgebruik te optimaliseren. Dat programma is gratis, maar je moet er iedere maand een nieuwe sleutel voor aanvragen. Je kan ook rekening houden met de nerfrichting, dat is voor mdf natuurlijk niet nodig. Het programma heet maxcut en is hier te downloaden.

Cool ! :cool: Ikzelf zette e.e.a. in sketchup en ging dan aan het puzzelen, maar dit is nog mooier (zeker omdat je hier ook rekening kan houden met de nerf...) Thnx !!! :D
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je moet geen festool aanschaffen om goed gereedschap te hebben.

evs kan beter gaan voor deze invalzaag: http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/36912?s=qw

Is van zeer goede kwaliteit voor hobbygebruikers. En zeker in vergelijking met prijs...

Hier had ik al naar zitten kijken. Alsook die van Bosch
Maar! ik moet eigenlijk ook een betere bovenfrees hebben. Het zou superhandig zijn als een bovenfrees op de zelfde geleiders zou passen als de zaag. Dan, tot zover ik gevonden heb worden de mogelijkheden weer wat meer beperkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.