zaagtafel aanschaffen.

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik ben er een beetje klaar mee dat ik niks recht kan zagen. Daarom ben ik aan het kijken naar een goede zaagtafel. Het probleem is dat ik helaas geen werkplaats heb. Ik sta in de tuin te klussen. Daarom moet het goed op te bergen zijn.
Ik ben dus opzoek naar een goede maar compacte zaagtafel. En dat is best lastig. Hoop dat jullie advies kunnen geven.
Nu ben ik eerst even mijn opties aan het bekijken. Volgens mij zijn dit mijn mogelijkheden.

1 Nieuw kopen
De Metabo TS254 ziet er zeer geschikt uit. Alleen heb ik nog geen reviews gevonden over de kwaliteit. Anders de makita 2704.
Andere geschikte compacte alternatieve heb ik nog niet gevonden. behalve Festool maar dat vind ik wel veel geld.

2. Gebruikte
Compacte goede compacte zaagtafels zijn vrij dun gezaaid. Je ziet ze niet veel op marktplaats.
Ben aan het kijken naar wederom: makita 2704 of de Metabo TS 250 (of is dit meer iets voor optie 3). Meer opties?

3. Gebruikte en de geleiders upgrade
Opzoek naar een eenvoudige zaagmachine en een geleiders upgrade. Je ziet veel chinese rommel met een en al plastic. Zou daar met goede geleiders nog wat van kunnen maken? Ga hem niet heel veel gebruiken. Maar wil wel rechtzagen.
Ben een beetje aan het zoeken naar de Bosch PTS/GTS 10 of de Makita MLT100. Meer alteratieve?

4. Zelf knutselen.
Een invalcirkelzaag omdraaien en met Bosch profielen zelf een zaagtafel maken. Ik heb wat mogelijkheden tot metaalbewerking. Zodat ik wel iets haaks kan (laten) maken.
Hiermee zou je het kunnen integreren in mijn werktafel. Hierdoor wordt het wel lekker compact en veel dingen her-gebruiken om later een freestafel te maken. Instellen van de zaag is denk denk ik wel een hele hoop gedoe. Je kan er niet echt bij.

Hoor graag jullie advies/commentaar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Recht zagen is inderdaad wel erg makkelijk. Ga je de tafel gebruiken voor plaatmateriaal of massief hout ? Massief hout heeft de akelige neiging tot werken. Zaag maar een een balk 52mm dik beukenhout dan weet je soms niet wat er gebeurd..... Na t zagen gaat hier vaak de schaafmachines weer netjes te krijgen....

Budget is vaak ook erg bepalend voor de keuze van machines. Ik merk bij mij zelf dat ik liever even wacht en dan echt hetgeen koop dat ik wil dan te kiezen voor een tussenoplossing.....
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Recht zagen is inderdaad wel erg makkelijk. Ga je de tafel gebruiken voor plaatmateriaal of massief hout ? Massief hout heeft de akelige neiging tot werken. Zaag maar een een balk 52mm dik beukenhout dan weet je soms niet wat er gebeurd..... Na t zagen gaat hier vaak de schaafmachines weer netjes te krijgen....

Budget is vaak ook erg bepalend voor de keuze van machines. Ik merk bij mij zelf dat ik liever even wacht en dan echt hetgeen koop dat ik wil dan te kiezen voor een tussenoplossing.....

Ik wil hoofdzakelijk plaatmateriaal zagen. Ik wil iets goeds kopen. Anders heeft het niet zoveel zin om een zaagtafel te kopen. Dan kan ik ,denk ik, beter investeren in een goede zaaggeleider voor mijn cirkelzaag. Wat misschien wel optie 5 is.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als je hoofdzakelijk plaatmateriaal gaat zagen kan je beter een invalzaag met geleiderail nemen, dan weet je zeker
dat je goed recht zaagt. Met grote platen zagen op een zaagtafel heb je heel wat tafel verlenging en verbreding nodig
en dan nog is het lastig om de plaat mooi recht te zagen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt, met een invalzaag kan je grote platen makkelijker in je eentje bewerken. Als je bv 4 stroken van exact dezelfde breedte wilt hebben voor een meubel is een zaagtafel weer veel makkelijker.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik zou zonder meer voor de invalzaag met een goede geleider gaan. Zeker bij het zagen van platen buiten. Met de zaagtafel moet je eerst de zaagtafel naar buitenslepen en in gaan stellen voordat je de eerste zaagsnede kan maken. Anders zet je twee schragen neer. ondersteuningslatten onder de plaat. Lineaal erop en zagen maar. het verhaal wordt misschien anders, als je een halve dag werk hebt en je veel platen moet zagen. Je invalzaag kan je altijd nog als onderbouw onder een werktafel monteren. Heb ik ook gedaan (is hier ergens op het forum te vinden). En anders zorg je nog voor een korte geleiderail voor het kleinere werk.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vroeger vond ik handcirkelzagen eng.
Mijn eerste echte machine was ook een invalzaag met 2x 140 en een keer 80 geleiderail. En een paar van die klemmetjes om het te verzagen ding mee vast te zetten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb voor een serieproductie 8 mdf platen in 300+ delen moeten zagen. Op iedere hoek van de onderste plaat heb ik 2 lege verhuisboxen gezet. Daar de stapel platen op, met direct onder de bovenste plaat een plaat blauw isolatieschuim. Zagen met de liniaal, maten afzetten met 'story-sticks' (maatstokjes op de juiste lengte) voor de repeteerbaarheid. Zagen met de ATF-65 en liniaal, nadat de eerste plaat is opgedeeld het schuim 1 laag naar beneden verhuisd, enz.

(Groot) voordeel: je hebt maar 1 keer hulp nodig voor het hanteren van de grote platen, daarna kan je het alleen af.

Ik heb het ook wel op de grond gedaan: schuimplaten neerleggen, plaatmateriaal erop en dan op de knieen. Voor een zaagtafel heb je veel meer ruimte nodig om met die plaat rondom het blad te manouevreren.

Ik zou mijn zaag+liniaal niet willen missen!
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Een mft/3 en een ts55 met 2 linialen zou voor jou een uitkomst zijn.
Dan kun je altijd nog sparen voor een stofzuiger(ctl midi of ctl26). Deze zijn
Niet keihard nodig buiten, maar werkt wel prettig..
Ik zou het voor de gein eens opzoeken op youtube..

Gr rick
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Een mft/3 en een ts55 met 2 linialen zou voor jou een uitkomst zijn.
Dan kun je altijd nog sparen voor een stofzuiger(ctl midi of ctl26). Deze zijn
Niet keihard nodig buiten, maar werkt wel prettig..
Ik zou het voor de gein eens opzoeken op youtube..

Gr rick

Ik heb thuis wat Rick hier geschreven heb. Moet zeggen kan niet meer zonder
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb voor een serieproductie 8 mdf platen in 300+ delen moeten zagen. Op iedere hoek van de onderste plaat heb ik 2 lege verhuisboxen gezet. Daar de stapel platen op, met direct onder de bovenste plaat een plaat blauw isolatieschuim. Zagen met de liniaal, maten afzetten met 'story-sticks' (maatstokjes op de juiste lengte) voor de repeteerbaarheid. Zagen met de ATF-65 en liniaal, nadat de eerste plaat is opgedeeld het schuim 1 laag naar beneden verhuisd, enz.

(Groot) voordeel: je hebt maar 1 keer hulp nodig voor het hanteren van de grote platen, daarna kan je het alleen af.

Ik heb het ook wel op de grond gedaan: schuimplaten neerleggen, plaatmateriaal erop en dan op de knieen. Voor een zaagtafel heb je veel meer ruimte nodig om met die plaat rondom het blad te manouevreren.

Ik zou mijn zaag+liniaal niet willen missen!

Vraag: Waar heb je die story-sticks gekocht. Ziet er leuk uit.

 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Vraag: Waar heb je die story-sticks gekocht. Ziet er leuk uit.


Die story-sticks heb ik zelf gemaakt. Gewoon strookjes MDF op lengte gezaagd, en de lengte in mm erop geschreven. En daarna oppassen dat je ze niet bij het afval gooit. (Hoe ik dat weet?)

Als je met de Festool+liniaal zaagt ligt het 'goede' stuk aan je linkerhand en onder de liniaal. Met het strookje MDF aan 'boven-' en 'onderzijde' een potloodstreepje zetten, liniaal erlangs leggen en zaag erover. Gaat als een speer. Voordeel met aftekenen met een duimstok is dat je het stokje aan de ene kant gelijk legt met de rand van het hout, en er aan de andere kant met je potlood langs aftekent. Daardoor mis je de foutmarge die je hebt als je een duimstok 'op het oog' op een bepaalde maat moet leggen.

Later ben ik gaan werken met een hulpstuk aan de rail om deze haaks langs de onderrand van het te zagen paneel te leggen. Toen kon ik volstaan met 1 potloodstreepje. Werkt nog sneller.
 
Laatst bewerkt:

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Later ben ik gaan werken met een hulpstuk aan de rail om deze haaks langs de onderrand van het te zagen paneel te leggen. Toen kon ik volstaan met 1 potloodstreepje. Werkt nog sneller.

Bedoel je een zelfgemaakt hulpstuk, dan zou ik die graag eens zien :p. Of de 'gradenhoek' of hoe noem je het, van festool?

on topic, Ik zou ook gaan voor een goede invalzaag en liniaal :cool:
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Een mft/3 en een ts55 met 2 linialen zou voor jou een uitkomst zijn.
Dan kun je altijd nog sparen voor een stofzuiger(ctl midi of ctl26). Deze zijn
Niet keihard nodig buiten, maar werkt wel prettig..
Ik zou het voor de gein eens opzoeken op youtube..

Gr rick

Wat je ook kan doen is een Mobiele werkbank MFTC maken na aanleidingen van de plannen van Benchwork. Je hebt een zaagtafel en werkbank in 1. Koop wel 1 lange liniaal en 1 korte bij je invalzaag. Dat werkt soms een heel stuk makkelijker.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wat je ook kan doen is een Mobiele werkbank MFTC maken na aanleidingen van de plannen van Benchwork. Je hebt een zaagtafel en werkbank in 1. Koop wel 1 lange liniaal en 1 korte bij je invalzaag. Dat werkt soms een heel stuk makkelijker.

Wat bedoel je met Mobiele werkbank MFTC. Dat begrijp ik niet.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Maar de trend van alle reactie is: koop een Festool ts 55 en een werkwerk tafel.

Ben even aan het kijken geweest wat zo'n TS 55 kost en dat is niet mis.
Dit is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden met 2 geleiders:
http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/59017?s=qw

Op marktplaats vind je veel 2e hands maar allemaal zonder 2e geleider. Als er dan een 2e geleider los bij moet kopen ben je bijna even duur uit als een nieuwe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.