tips gevraagd voor workshop houtbewerking met kinderen

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ik heb de aanbieding gekregen om op een soort vakantiekamp voor kinderen op terugkerende basis een workshop "houtbewerking" te geven.
Ik krijg volledig carte blanche qua invulling, maar even de feiten oplijsten:

- kinderen zijn 6-12, maar ik krijg de mogelijkheid deze op te splitsen in jongste/oudste
- max. 18 kinderen per groep (wat veel is vrees ik)
- 3 uren (mss2.45m) per groep.
- hout en materiaal moet ik zelf voorzien. (dus vooral afval hout aangezien de workshop meerdere keren plaatsvind)

Hoe langer ik erover denk, hoe moeilijker ik de uitdaging vind. zeker voor de jongsten.
deze link kreeg ik van de organisatie doorgestuurd als inspiratie: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.686454144711591.1073741829.127351810621830&type=3

Allemaal samen, stap voor stap hetzelfde maken lijkt me maar niks, zou hun zelf ook graag laten wat ontwerpen maar is niet simpel in zo'n korte tijd.
Hebben jullie misschien tips of ideeën?
en ook, wat kan een 6jarige doen?

alvast bedankt!
Sam
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Eigenlijk vind ik de oudste ergens wel aan de jonge kant dus de jongste ... das best een uitdaging die je hier hebt.

Persoonlijk denk ik dat je om dit te doen slagen eerst misschien moet bepalen wat je onder houtbewerking verstaat voor deze groep...

Zelf zou ik het zoeken in de ikea stijl... Maak een soort eenvoudig bouwpakketje. Vogelhuisjes oid die ze daarna kunnen beschilderen.

Wat je ook kunt doen is een soort blokkendoos maken. Een aantal vormen maken waarop ze hun fantasie kunnen loslaten.

Kortom, jij bent wel even bezig met "bouwstenen" maken en vervolgens kunnen de kinderen met lijm en spijkers er iets van maken. Ik zou geen zaaggedoe doen en het niet te moeilijk maken. 3 uur is voor die groep best lang en weer te kort om zelf dingen te maken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb wat ervaring met mijn eigen kids in die leeftijd. Maar ontwerpen is zeker lastig. Ze kunnen wel uitleggen wat ze willen maar dat overbrengen in een ontwerp is een paar bruggen te ver. Zagen boren e.d. is ook een uitdaging (mildly put). Wat voor mij altijd goed werkte was zelf alles instellen c.q zodanig klaar te zetten dat ze enkel maar hoeven te duwen bij wijze van spreken. Dat wil dus zeggen vaste machines en geen handmachines. Werk met (boor)mallen om dingen op te kunnen klemmen e.d. andere methode en eigenlijk vaak succesvoller is minder hoogdravend te werk gaan, niet moeilijk willen doen, niet precies en gewoon laten aanklooien met hamer en spijkers. Laat ze maken uit afval wat ze zelf willen en ondersteun ze bij vragen om bepaalde problemen zelf op te lossen. Bijvoorbeeld als ze iets korter willen hebben zorg dan dat ze klemmen en laat ze zien hoe ze zelf kunnen zagen e.d.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Als houtdraaier heb je veel kleine stukjes hout - hoekjes van vierkanten die rond zijn gezaagd als voorbereiding op het draaiwerk. Er staat altijd een bak vol in de schuur. Die belanden vaak als aanmaak in de kachel. Maar niet als twee van mijn kleinkinderen (meisjes van 6 en 8) komen. Eerst wilden ze alles afstoffen met een kleine borstel. Toen kwamen ze op het idee van timmeren. Opa mogen we timmeren. O ja hier zijn kleine hamers en spijkers en in die bak ligt wel hout. Ze gaan rustig hun gang. Zo nu en dan een vraag: kun je dit nog even kleiner zagen - kun je dit nog even schuren - de spijker wil er niet goed in. Dus alleen maar even bijspringen.
's-Avonds gaat mijn zoon dan (geheel blij????) met plastic tassen vol kunstwerken naar huis.
Conclusie: zorg voor "ontdekkingsmateriaal" en laat ze begeleid aanklooien met alleen handgereedschap.
Kinderen tot zeg 10 zijn creatief op ontdekkingstocht. Oudere kinderen beginnen al te leren d.w.z. denken al een beetje na over goed en slecht - mooi en lelijk - deugdelijk of niet. Grofweg gezegd uiteraard.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Toeval ==> ik heb net als leerkracht een project rond de diersoorten met het vierde leerjaar (in Nederland groep 9 denk ik) gedaan. Aanvullende techniekles hierbij was het maken van vogelhuisjes. Ik werkte met een klas van 18 kinderen en één van 20. Ze werkten bij mij wel met twee aan een nestkastje. Deze namen ze niet mee naar huis, maar werden in het bos opgehangen.

In totaal hebben ze hier 2,5 - 3,5 uur aan gewerkt. Voorafgaand heb ik hen wel eerst wat afval laten verzagen, zelf de lijnen op een plan zetten via een plan (ook dit is nog moeilijk voor hen). Hierna heb ik dan gezien dat het beter was dat ik een bouwpakket maakte voor hen, het ging lukken maar het ging veel te lang duren indien ze alles nog zelf moeten verzagen. En geloof me, 20 kinderen die aan het zagen zijn tegelijk in het oog houden ... dat is pas een uitdaging.

Nadat ik het pakket gemaakt had voor elke groep hebben ze van mij moeten zien hoe ze dat nu in elkaar konden zetten (dus geen foto of plan of voorbeeld). Je zal zien dat ze met de gekste creaties afkomen, zeker als je met een hellend dak en dus schuine zijkanten werkt. Uiteindelijk zien ze dan wel hoe het wel moet, al kan dit ook wel even duren.

Als je gaat timmeren, doe dit buiten! Het lawaai van 10 hamers die tegelijk hameren is niet te harden. Buiten kan je ze ook meer spreiden en meer individueel begeleiden en hoef je je stem niet te verheffen om boven het lawaai van de hamers uit te komen. Maak ook duidelijke regels vooraf, zodat je het geen honderd keer moet uitleggen en dat het meteen stil is als iets algemeen wil zeggen.

Hieronder zie je een paar foto' van wat onze nestkastjes geworden zijn, we hebben hier samen wat aan gesleuteld. Verwacht ook geen perfectie en perfect aansluitende naden. Bij de ene is dit zeer goed, bij de andere al wat minder.

Afbeelding19.jpgAfbeelding20.jpg
Afbeelding21.jpg

Foto's van de productie kan ik niet uploaden aangezien de kinderen daar opstaan, en ivm de privacy, je kent het wel ..

Je ziet dat het dak hier opengaat door een scharnier, op die manier zien ze direct de werking hier ook van. Het dak steekt iets over de achterwand zodat het er niet inregent, maar niet veel zodat je het ook nog open kan doen als het met de achterwand tegen de boom hangt. Dit ontwerp was het makkelijkst te maken omdat ik dan alles in één keer kon afkorten van planken zonder over de breedte hoeven na te denken. Het materiaal is douglas, low-budget maar toch een serieuze dikte. En af en toe zit er een plank recuperatiemateriaal van de leerlingen tussen, ook op deze foto's. De onderkant namelijk.

De leerlingen hebben zelf met een boormachine (de mijne) en schroevendraaiers voor de vijzen voor de scharnieren gewerkt, maar wel onder mijn begeleiding. Ook het gat hebben ze gemaakt met een klokboor. Zo zijn ze ook te weten gekomen dat de diameter van de opening bepaald welke vogelsoort er in komt. Wat mij opviel was dat de meeste leerlingen beter een iets zwaardere hamer konden hanteren. Bij de lichte soorten moesten ze veel meer kloppen en gingen er meer nagels krom. Ik dacht dat eerst dat het omgekeerd ging zijn. Sommigen waren dan beter af met de lichtere soorten. Als je kan zorg ook hier voor keuze daarin.

Ik snap wat je bedoelt, maar kinderen compleet zelf iets laten ontwerpen is echt moeilijk als je dit met een grote groep doet. Met kleine groepen van 3-4 is dit wel goed te doen. Als je toch met veel bent ga je jezelf een groot plezier doen door voor een gezamenlijk ontwerp te kiezen.

Zo kan ik nog wel even verder gaan, maar misschien brengt dit stukje je al op verdere ideeën.

EDIT: De kinderen hadden totaal geen ervaring met techniek (ze hebben hiervoor alleen maar juffen gehad die hier niet aan mee deden). En een wel heel erg belangrijk detail: ik geef les in een immersieschool. Dit betekent dat de leerlingen Franstalig zijn, maar dat zij de lessen van mij compleet in het Nederlands krijgen, en dan bedoel ik dat ik zelf geen woord Frans tegen hen spreek. Vandaar dat ik met twee klassen werkte. Ze krijgen namelijk 50% Nederlands en 50% van de lessen in het Frans. Dus terwijl de ene klas bij mij zit, zit de andere in Frans en omgekeerd. De taalbarrière was hier nog een extra uitdaging!
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op school in het middelbaar moesten wij als leerling bij een open deurdag kinderen bijstaan van 10-12 jaar om ook vogelhuisjes te bouwen. De stukken hadden we wel zelf allemaal op voorhand klaargemaakt zodat het enige dat ze moesten doen was het in elkaar timmeren. Bij kinderen van die leeftijd lukt dat wel. Maar die van 4 jaar weet ik niet, de twee kleinen (4 en 6)van mijn zus komen soms in de werkplaats en dan halen ze meteen een hamer en nagels uit en beginnen ze te kloppen. Ook willen ze graag lijm gebruiken.
Maar echt uitleggen dat lijm alleen niet werkt of dat je een schroef niet mag inslaan met een hamer dat weten ze allemaal niet. je moet dus echt vanaf 0 beginnen. Dus houd het heeeel eenvoudig. Nagels inkloppen en een gat boren voor de vogel en zitstok zijn meer dan genoeg als eerste ervaring met hout. Het voordeel kan zijn dat zodra de grootsten het begrepen hebben dat ze de kleinsten gaan helpen.

edit: een ander idee is een voedselhuisje om aan de bomen te hangen waar je granen in kan doen, daar help je honderden vogels mee door de winter.
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi Resign,

Mijn kinderen (6 en 8) klooien ook vaak aan met een bak vol afvalhout, spijkers, hamers, lijm, een handzaag (nieuwe versie net zelf gemaakt, zie mijn andere link) en een hand boormachine. Moet dan inderdaad ook hier een daar een handje meehelpen, maar vinden ze geweldig!!!!

Ik heb vorig jaar op de verjaardag van onze dochter, die toen 7 werd, pindakaas pot huisjes gemaakt, wel alles voorbereid, gezaagd en markeerpuntjes gemaakt voor de spijkertjes (sommige kinderen weten nog niet eens hoe een hamer eruit ziet!) was super, voor de grotre zou je iets uitgebreider kunnen doen.

Mijn advies of laten ontdekken, of een bouwpakket laten maken, maar niet laten ontwerpen en maken, daar is de tijd te kort en de groep te groot voor (zeker mat 1 begeleider.

foto 1.jpgfoto 2.jpg

Cas
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik denk dat je ze een beetje zelf moet laten kiezen
de wat handigere kinderen hebben meer uitdaging nodig

een paar ideeën.

- figuur zagen
- vogelhuisje maken eventueel zelf zagen maar dan moet je wel voor zaagplankjes zorgen en redelijke werktafels/banken
- een stapel oude pallets kunnen ook prima worden omgezet in een hut of vlot. als het buiten is.
- een tak schillen pijl en boog maken.
- figuren/beesten maken van takken.
- kistje of krukje maken
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Geef de organisatie eerst een paar opties waaruit ze kunnen kiezen als : een bouw pakket, een thema als leren zagen maak een fantasie boot of huisje oid ( daar zijn kinderen erg goed in )

Ik weet uit ervaring dat carte blance soms niet leuk uitpakt. Bij ons op school hadden we een klusmoeder die ook wat mocht verzinnen met hout, alles was goed. Ze had hele mooie bouwpakketjes gemaakt en kreeg toen van de juf te horen dat dit niet de bedoeling was ze moesten wat met hout maken en de klusmoeder kon met de bouwpakketjes naar huis......
De kinderen kregen toen een stapel wasknijpers en ijsstokjes waar ze een hut van moesten maken. Ik was verbaasd wat voor mooie creaties de kids gemaakt hadden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Leuk onderwerp. Ik zal mn ouders eens vragen of ze nog weten hoe oud ik was toen ik een houten gereedschapskist kreeg. Ik was er vooral goed in m'n vingers te snijden, zagen en op te hameren :rolleyes: Dus pleisters paraat houden!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik ga dit topic volgen! Mijn kleine is nog geen 1.5 jaar, maar dit soort dingen voor een kinderfeestje vind ik erg goed! Beter dan alleen maar achter de tv/ spel computer hangen!
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Alvast bedankt voor alle tips!

Ik laat alles nog eens bezinken, maar denk toch dat het niet in de richting van een 'bouwpakket' zal gaan.
Ik hou jullie op de hoogte en als ze akkoord gaan met mijn voorstel en post ik zeker wat fotos van de eerste workshop (is wel nog niet voor meteen).

Moesten er nog dingen te binnen schieten, hou je vooral niet in ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb onlangs een boekje gekocht over houtbewerken met kinderen
nu weet ik alleen niet meer waar dat ligt :)
als ik het vindt kan ik je wel een titel posten, daar stonden wel leuke dingen in, wellicht heb je er wat aan
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Dag forumleden,

Een tijd geleden stuurde ik mijn voorstel door naar de organisatie, en heb de goedkeuring gekregen :)
mits ik zorg voor wat voorbeeldmateriaal om aan de kinderen te tonen. dus wat kinds knutselen met hout ligt in het verschiet :p
De eerste workshop is gepland voor april. De eerste zal zker een beetje een experiment zijn, en oefening in hoe ver kan je de kinderen laten gaan in vrijheid, ik ben benieuwd!

hieronder een deel van de mail die ik zond met het inhoudelijk voorstel. Als jullie nog voorstellen of bedenkingen hebben zijn deze zeker welkom!

-->

Ik heb veel zitten overwegen en twijfelen tussen een vast, opgelegd ontwerp en een meer vrije keuze van de kinderen.
Mijn voorkeur gaat naar een vrije keuze. Dit maakt het ietwat moeilijker, maar is veel beter en leuker voor de creativiteit van de kinderen denk ik.

-Voorstel voor de jongsten (of de ouderen als zij dit ook willen):
Ik zorg voor een aantal boxen vol met houtstukken,blokjes, plankjes. Zie het als een soort 'blokkendoos' waar ze naar hartelust mee kunnen bouwen, spelen.
Met het verschil dat de blokjes of stukken hout uiteindelijk aan elkaar zullen vastgenageld worden.
Ze kunnen beginnen met een plank en daarop hun eigen 'wereldje' creëren.
Voorbeelden:
- een eigen gezelschapsspel: blokjes op de plank getimmerd zijn vakjes waar ze op moeten gaan,kan later beschilderd worden, ze kunnen een brugje maken voor pionnen, een gevangenisje, enz....
-een 'racebaan' maken, kleine stukjes hout zijn autootjes, met andere kunnen ze omrandingen van straten op de plank vastmaken, huisjes erop zetten, (blokje met driehoek kan huisje zijn)
- een stadje maken
-een kasteel bouwen.
...
-Thuis kunnen ze ook met eigen speelgoed in hun creatie spelen.

-Voorstel voor de 'ouderen'
Ik overloop wat voorbeelden met hen, maar ze mogen ook hun eigen ding doen als ze dat willen.
Voorbeelden: een vogelhuisje (ik maak thuis een voorbeeld ervan, maar maten, vormen mogen ze aanpassen, uitleg geven over grote van het gaatje (elke vogelsoort heeft een ander gaatje nodig) Een vlinder huisje. een kasteel ( 4 stukjes balk omhoog op plank zijn torens, daartussen planken timmeren = muren, poort uitzagen, loop'plank' tegen muren om ventjes op te zetten, enz...

-Initiatie van materiaal
Bij de inleiding zou ik ook een korte initiatie voorzien, hoe werken met gereedschap.
Wat is de goede techniek om een handzaag te gebruiken , te timmeren, te schuren

-Verbruiksmateriaal
Ik zorg dat ik steeds opnieuw een voorraad hout thuis liggen heb.
Thuis verzaag ik ook steeds een deel van de voorraad tot kleinere blokken/planken, om mee te 'bouwen'

-Werkmateriaal
Dit zou een eenmalige aankoop zijn, of misschien hebben jullie hiervan al wat op voorraad?
18 Hamers, potloden, 10 handzagen, 10 spanvijzen, voorraad spijkers, schuurpapier

-Eigen werkmateriaal
Ik zou ook wat eigen materiaal meebrengen, (boormachine, zaagmachine)
Zaagmachine zou enkel ik gebruiken.
Boormachine zou ik onder begeleiding laten gebruiken.


Ik zou me ook graag verkleden in een typische timmerman
(blauwe overal met zo'n linten over de schouders, ruitjeshemd, rode pet, potlood achter oor, materiaalriem)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.