Purperhart doosje met ingelegde vogel in gevlamde bostamarinde

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Een cadeautje voor een 80+ jarige jet.
Ook een wijze les dat inleggen in gevlamde bostamarinde ERG zwaar is en dat dunne strips padouk erg lastig buigen!

IMG-20131128-00586.jpg

IMG-20131128-00587.jpg
 
A

Athanor

Guest
Hee Bram, mooi werkstuk hoor!! Leuke verrassing voor een senior. Vogels blijven een mooi symbool voor ons mensen, waar je veel associaties over het leven aan kunt verbinden.


Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Absoluut netjes gemaakt!
Misschien een tip om het padouk te buigen, instrumentebouwers gebruiken vaak een thermostatisch verwarmde metalen buis om hout te buigen. Zoiets is low budget te maken door een metalen pijp in een bankschroef te verwarmen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ben het wel vaak tegengekomen op het www.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Absoluut netjes gemaakt!
Misschien een tip om het padouk te buigen, instrumentebouwers gebruiken vaak een thermostatisch verwarmde metalen buis om hout te buigen. Zoiets is low budget te maken door een metalen pijp in een bankschroef te verwarmen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ben het wel vaak tegengekomen op het www.
heb je daar misschien een linkje van?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat purper hart vind ik zo'n mooie houtsoort maar hoe zorg je nu dat het zijn kleur behoudt dat het krijgt na net bewerkt te zijn?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bosmarinde is inderdaad lekker hard....je hebt wel een voorliefde voor knetterhard hout !!

Persoonlijk vind ik dit niet het mooiste kistje wat je gemaakt hebt maar het ziet er wel weer verzorgd uit. Heb je nu multiplex als bodem gebruikt ?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Bram,

Een mooi kistje! En een mooie houtsoort dat tamarinde!

Bij modelscheepsbouw buig ik stripjes hout altijd tegen de schagt van een soldeerbout, welke ik vastzet in de bankschroef.
Blijven bewegen met het stripje hout en een beetje buigen, dan gaat het prima. Let er wel op dat de nerf mooi evenwijdig loopt aan het stripje hout, anders tordeerd het stripje.

Groet,

Rene
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het idee is heel leuk, met die vogel een wolkerige omgeving. Het zou wel wat crispier mogen vind ik, maar wel knap gemaakt. Daar ga ik me zeker ook een keer aan wagen. Weet niet helemaal hoe groot het kistje is, een extra staart op de hoeken maakt het wel wat sierlijker denk ik.

@renekooijman, modelboten uit strips, heb je daar hier al eens wat van laten zien. Ben ik zelf zeer geïnteresseerd in. Wij hadden vroeger een overbuurman (buurman Flapper uit Joure) die de meest prachtige boten maakte van houten strips, zeilboten, skûtsjes etc. Ik heb ze nog op het netvlies staan en zou er graag eens aan beginnen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Rick: Toeval, gisteren bij de chinese toko een busje citroenzuur gekocht (met de fraaie merknaam "Koepoe koepoe") met het doel daar purperhout (fraaie plank van Masave houthandel :) ) mee te behandelen. Wordt nog een beetje zoeken naar de verdunning, spannend altijd, dat soort dingen!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Rick: Dat is waarschijnlijk stukken makkelijker, maar met een hoge concentratie citroenzuur kan ik ook (vlieg) roest van metaal verwijderen lees ik overal, dat wil ik ook eens proberen. Vandaar de keus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.