Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Purperhart doosje met ingelegde vogel in gevlamde bostamarinde

Een cadeautje voor een 80+ jarige jet.
    Ook een wijze les dat inleggen in gevlamde bostamarinde ERG zwaar is en dat dunne strips padouk erg lastig buigen!

Athanor
    Guest
    Hee Bram, mooi werkstuk hoor!! Leuke verrassing voor een senior. Vogels blijven een mooi symbool voor ons mensen, waar je veel associaties over het leven aan kunt verbinden.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Absoluut netjes gemaakt!
    Misschien een tip om het padouk te buigen, instrumentebouwers gebruiken vaak een thermostatisch verwarmde metalen buis om hout te buigen. Zoiets is low budget te maken door een metalen pijp in een bankschroef te verwarmen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ben het wel vaak tegengekomen op het www.

Bram heel mooi gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko Bekijk Berichten
    Absoluut netjes gemaakt!
    Misschien een tip om het padouk te buigen, instrumentebouwers gebruiken vaak een thermostatisch verwarmde metalen buis om hout te buigen. Zoiets is low budget te maken door een metalen pijp in een bankschroef te verwarmen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ben het wel vaak tegengekomen op het www.
    heb je daar misschien een linkje van?

Dat purper hart vind ik zo'n mooie houtsoort maar hoe zorg je nu dat het zijn kleur behoudt dat het krijgt na net bewerkt te zijn?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Bosmarinde is inderdaad lekker hard....je hebt wel een voorliefde voor knetterhard hout !!

Persoonlijk vind ik dit niet het mooiste kistje wat je gemaakt hebt maar het ziet er wel weer verzorgd uit. Heb je nu multiplex als bodem gebruikt ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    @zuma : het helpt enorm om het purperhart in te smeren met citroensap......
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Bram,

Een mooi kistje! En een mooie houtsoort dat tamarinde!

Bij modelscheepsbouw buig ik stripjes hout altijd tegen de schagt van een soldeerbout, welke ik vastzet in de bankschroef.
    Blijven bewegen met het stripje hout en een beetje buigen, dan gaat het prima. Let er wel op dat de nerf mooi evenwijdig loopt aan het stripje hout, anders tordeerd het stripje.

Groet,

Rene

Het idee is heel leuk, met die vogel een wolkerige omgeving. Het zou wel wat crispier mogen vind ik, maar wel knap gemaakt. Daar ga ik me zeker ook een keer aan wagen. Weet niet helemaal hoe groot het kistje is, een extra staart op de hoeken maakt het wel wat sierlijker denk ik.

@renekooijman, modelboten uit strips, heb je daar hier al eens wat van laten zien. Ben ik zelf zeer geïnteresseerd in. Wij hadden vroeger een overbuurman (buurman Flapper uit Joure) die de meest prachtige boten maakte van houten strips, zeilboten, skûtsjes etc. Ik heb ze nog op het netvlies staan en zou er graag eens aan beginnen.

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 30-11-13 om 09:21.

Forum Rechten