Lijmklemmen, budget of bessey

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Top, al deze reacties! Die corpusklemmen stonden op mijn lijstje en die ga ik zeker bestellen.
Wel ben ik nu gaan twijfelen over de overige klemmen. Lees veel goeds over de kliklamps en wat ik heb gezien op youtube ziet er goed uit.

Dus nu moet ik er een nachtje over slapen. Wil ik starten met gewone gesmede klemmen of met kliklamps. Keuzes he :)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.175
352
Etten-Leur
Hoi,

als geld geen rol van betekenis speelt ....

ik heb plm 30 jaar geleden vier stel serre joints (van die lossen bekken) gekocht en die op beuken latten gemonteerd. verschillende hout-lengtes zorgen voor aanpassingen.

raad, eens ze staan nog steeds en worden bij ieder project gebruikt tot max 2*2 mtr.

toen had ik het geld niet voor duurder spul .... maar nu zij die besseys idd geweldig/aantrekkelijk.

Als geld belangrijk is, ik zou een setje klemmen kopen van een merk waar je van bij kunt kopen en die je op normaal verkrijgbaar buis of staf kunt zetten.

anders, bessey en zeer veel projecten daarmee doen.

groet,

Hans
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Ik zit er ook al lang over te denken bessey krv set van 4 te kopen, maar welke lengte 100 of 150cm? Ik neig naar 150cm omdat ik soms net meer dan die meter kan gebruiken maar zo lang, 150cm, is ook weer minder hanteerbaar.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
langzamerhand begint ook bij mij het besef door te dringen dat het tijd word om de goedkope klemmen van de bouwmarkt te vervangen. Doppen die eraf vallen of schroefpennen die erdoor heen komen en je werkstuk beschadigen.
Grappige is dat de heel oude klemmen, de oude originele bessey's die ik van m'n pa heb gepikt het nog perfect doen.

Dan heb je het over klemmen waar hij 50 jaar geleden op zijn kamer in amsterdam een Schakel in elkaar heeft gezet.... Dat was de grootste boot die hij op zijn kamer kon bouwen en die daarna nog door het raam naar buiten kon worden getakeld van 4 hoog....

Die goedkope krengen doen gewoon pijn in je handen als je ze echt strak aandraait.

Ik heb nog wel een 4 tal sergeants oude stijl op de kop getikt voor een paar tientjes van een oude timmerman die ermee stopte. Die gaan tot 150 cm.

Voro mijn luiken klus uit zeeland twee echt grote sergeants gekocht voor 5 tienen die tot 245 kunnen klemmen. Dat zijn eigenlijk gewoon twee H balken en loodzwaar :)

Maar je... nu heeft gereedschappro.nl een leuke aanbieding van de bessey vario... het probleem is alleen het kiezen... je hebt ze nooit genoeg idd maar ook nooit in de juiste maat lijkt het wel....


@Benchworks
Wat mankeert er aan die krv klemmen van Bessey volgens jou ? Mij lijken ze wel mooi. Beide elementen zijn om te draaien, spreiden en klemmen perfect. Ik vraag me alleen af in welke mate die verleng functie nu echt zinnig is. Gaan ze daar niet behoorlijk buigen?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zit er ook al lang over te denken bessey krv set van 4 te kopen, maar welke lengte 100 of 150cm? Ik neig naar 150cm omdat ik soms net meer dan die meter kan gebruiken maar zo lang, 150cm, is ook weer minder hanteerbaar.

Hét voordeel van de KRV's van Bessey is, dat je beide klem-elementen kunt verschuiven (zie foto ter verduidelijking). Heb je een werkstuk van 'maar' 60 cm dan zou dat met een normale klem van 1,5 meter (door het gewicht) een gehannes van-heb-ik-jou-daar worden. Door deze optie van Bessey (het lijkt haast wel een reclametopic te worden...:rolleyes:) blijft het geheel mooi in balans. Ik heb dus voor die van 150 cm gekozen...

Project 13024 kastenwand 10.jpg
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
556
94
Stiens
Beste schrijvers in dit topic.

Ik heb niet alle items gelezen. Misschien staat het volgende er niet tussen.

Ik heb altijd begrepen dat de laagste prijzen hier: http://www.crebes-werkzeuge.de/ te vinden zijn.
De laatste heb ik de prijzen zelf niet vergeleken.
Zeker op grotere aantallen telt elk tientje mee toch?

André
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Wat de bessey's betreft overigens..

op de eoa manier vind ik het lastig om die krv modellen uit elkaar te houden en daardoor prijzen te vergelijken. De klemmen die op de foto van ocean te zien zijn, zijn het model dat ik ook wel wil aanschaffen. Er is echter schijnbaar ook een variant waarbij zowel het klemdraai gedeelte omgekeerd op de staaf kan EN het voet gedeelte omgekeerd kan worden. Bij het andere model kan het voet gedeelte weer niet worden omgekeerd. Er dan schijnt er ook nog een variant te zijn met een bredere voet...

maar welke nu welke is...
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Er zijn maar 2 type Revo klemmen: KR en KRV.
Bij beide versies kun je de handgreep van de stang afschuiven en omdraaien. Zodoende kun je een spreidkracht uitoefenen.
Alleen bij de KRV versie kun je de eindstop verschuiven om zodoende een betere balans te krijgen bij kleinere werkstukken zoals Oceans'11 vermeld.
Volgens mij hier nog goedkopere Bessey lijmtangen: http://www.gerschwitz.net/

00013149_0.jpg
00013152_0.jpg
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Hoe zijn Gedore lijmklemmen? Vond hun meterse klemmen wel aantrekkelijk geprijsd in vergelijking met Bessey. Nu is Gedore niet echt een houtbewekers merk, maar andere ervaringen met Gedore zijn wel goed :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Tot voor een paar weken terug de lijmtangen van ecotools gebruikt en aluminium klemmen. Werkt prima maar soms was het net niet. De stap gemaakt en deze bessey krv set gekocht. Een heerlijke set om mee te werken en de prijs vergeet je snel als je dit afzet tegen het gemak. Ook getwijfeld over andere merken om de prijs maar bessey is een product die het waar maakt.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Het zou me niets verbazen als de gedore lijmklemmen bij een andere Duitse fabriek gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:

Kops

Nieuw lid
23 dec 2013
1
0
Voor wat betreft Bessey: Ik heb ook bij toolnation de mooie packages deals gezien. Net als bij Bessey Online. Het internet is krachtig. In Duitsland is er een firma Crebus-Werkzeuge en die zit met zijn normale prijzen onder de bijzondere aanbiedingen. Amazon.de duikt zelfs met bepaalde onderdelen nog onder de prijzen van Crebus.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Veel van die Gedore klemmen lijken erg veel op Bessey, dus zou me niets verbazen.

Inmiddels heb ik al een jaar twee Gedore klemmen van 100cm. Prima klemmetjes en bij Zeelandtools ook niet duur. Mijn pa heeft een aantal goedkope 40cm lijmklemmen, met rode houten handvatten. Die Gedores hebben toch wel heel wat meer spankracht. Denk dat ik voor kerst er nog wat bij vraag, ben tegenwoordig waar met bezig met lijmen, dus zijn klemmen onmisbaar.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Vandaag ook een paar Bessey GZ20 klemmen gekocht. Zijn niet goedkoop, maar het klemmen gaat zo veel beter dan met de klemmen uit de voordeelbakken van de bouwmarkt, dat ze wat mij betreft de prijs waar zijn. Budget kleiner is dan de behoefte, maar door het wat te spreiden (Sinterklaas, Kerst, verjaardag) hoop ik daar een mouw aan te kunnen passen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Inmiddels heb ik al een jaar twee Gedore klemmen van 100cm. Prima klemmetjes en bij Zeelandtools ook niet duur.

Bedankt voor de tip. Ook een aantal besteld. Ben alleen niet erg enthousiast over de kwaliteit van de klemmen. Had van een merk als Gedore wel meer verwacht. Afwerkingsniveau is niet geweldig. De klemmen van 1m zou ik afraden te kopen. Deze geven weinig klemkracht, want de stang buigt teveel mee. Kortere klemmen klemmen wel goed. Moet de 600mm lengte nog testen. Het handvat zou naar mijn idee wat meer grip mogen hebben. Bv. de klemmen van Wisent (Bauhaus) hebben een veel beter handvat. Een ander nadeel: als je de klem ontklemt, kost het wat moeite om het losse dwarsstuk te ontgrendelen. Misschien is daar het inbusboutje voor.

Er zijn ook nog wat Bessey klemmen onderweg. Ben het gedoe met de sergeanten een beetje beu :rolleyes:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb de Bessey corpusklemmen voor het werk waar het erop aankomt om goed en snel het werk haaks in te klemmen. Zeer tevreden over en zeker aan te bevelen. De goedkope klemmen uit de vijf eurobakken is echt prut! Ik heb nogal wat tweedehands klemmen gekocht die van goede kwaliteit blijven. Daarnaast inmiddels redelijk wat Ivana klemmen bij mijn gereedschapszaak gekocht. Die zijn voor het algemene werk goed te gebruiken en goedkoper dan dezelfde Bessey klemmen.

Fons
Na een jaar of vijf gebruik van de Ivana klemmen moet ik mijn oordeel inmiddels wat bijstellen? Een paar van de klemmen beginnen weigerachtig te worden of gaan na een tijdje los zitten. Het lijkt erop dat losse beugels niet meer op de ribbels van het rugijzer willen blijven haken. Toch maar Bessey in het vervolg......

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.