Lijmklemmen, budget of bessey

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Mijn cursus meubelmaken start bijna en inmiddels staat mijn hok vol gereedschap (en hout voor meubelmakerskissie II) :cool: Nu wil ik nog een start maken met het aanleggen van een collectie lijmklemmen.

Bessey is naar mijn gevoel de gouden standaard en daar wil ik graag in investeren. Toch, om in één keer een rek vol te kopen is in december wel wat gortig. Dat krijg ik er thuis niet doorheen :p Nu denk ik er over om in eerste instantie een paar Bessey klemmen aan te schaffen en aanvullend bijvoorbeeld de klemmen van ecotools en/of andere goedkope klemmen (Silverline?).

Tips, suggesties en ervaringen zijn welkom! De zoekfunctie levert nog weinig info
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb al jaren die oude basis lijmklemmen liggen die je overal in de uitverkooprekken ziet liggen (je kent ze wel, met die rode, ronde houten handvatten...).

En daar kwam ik altijd een heel eind mee... totdat ik laatst een set van 4 KRV-150's van Bessey kocht. Zie het filmpje... Wat een wereld van verschil !!! Natuurlijk, de prijs is hoog, maar klemmen als deze koop je voor je leven!

Bij Toolnation hebben ze aardige aanbiedingen (zgn. package deals). Ook voor de kleinere maten in een zwart met rode systainer.

 
A

Athanor

Guest
Ik heb de Bessey corpusklemmen voor het werk waar het erop aankomt om goed en snel het werk haaks in te klemmen. Zeer tevreden over en zeker aan te bevelen. De goedkope klemmen uit de vijf eurobakken is echt prut! Ik heb nogal wat tweedehands klemmen gekocht die van goede kwaliteit blijven. Daarnaast inmiddels redelijk wat Ivana klemmen bij mijn gereedschapszaak gekocht. Die zijn voor het algemene werk goed te gebruiken en goedkoper dan dezelfde Bessey klemmen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Boonanza

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb enkele jaren geleden een stuk of tien lijmklemmen van ecotools gekocht, dat zijn dan vooral kortere tot een lengte van 50 cm.
Die bevallen mij bijzonder goed, zeker voor de prijs. Als ik dan wat langers moet lijmen dan ga ik wel naar de buurman, die heeft lijmklemmen van 120cm. Geen bessey, maar wel ander goed merk. Maar ik denk dat je bij ecotools een goede slag kunt maken....
Daarentegen, zelf zit ik nog steeds verlekkerd naar die bessey klemmen te kijken... En t is natuurlijk ook wel zo, je koopt ze voor het leven...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Klemmen van bijna alle maten (20, 30, 60, 120 cm) heb ik van waaibomenijzer. Ik doe er al jaren mee en zie ze ook steeds meer kromtrekken en verslijten maar ze werken allemaal nog prima. Voor normaal werk vind ik het prima, maar....

Ik heb laatst iemand zien werken met die Bessey corpusklemmen, wat werkt dat allemachtig mooi zeg..... Ze staan inmiddels op mijn verlanglijstje. Helaas heeft mijn betere helft recent een telling gehouden en ondanks het feit dat iedere houtbewerker zal vertellen dat je nooit klemmen genoeg hebt vond ze 161 wel voldoende.... Dan telt ze wel alles mee, ook de simpele wasknijperachtige klemmetjes.... Voorlopig geen Bessey in mijn schuur vrees ik :mad:

Overigens, ik gebruik ook al jaren eenhandklemmen die ik ooit eens als setje gekocht heb bij de Lidl, ik gebruik ze denk ik al een jaar of tien. Setje van twee kleine en twee grotere kosten me toen, ik meen, 7,50 in guldens. Voor 15 piek was ik koopman en ze zijn echt goed. Nooit meer gezien daarna, jammer.

Groet, Rob.

PS: die enorme hoeveelheid klemmen is geen zinloze verzameldrift, maar ooit bij elkaar gesprokkeld toen ik kasten maakte met gebogen, gelamineerde zijkanten. Dan heb je ECHT nooit genoeg klemmen!

EDIT: dat moet dus langer zijn dan tien jaar, die eenhandklemmetjes, ik heb er echt in guldens voor betaald, dus moet zeker 12 jaar zijn!
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Die Revo klemmen van Bessey zijn natuurlijk ideaal, helaas vallen ze ver buiten mijn budget.
Tot nu toe heb ik me altijd prima kunnen behelpen met goedkope klemmen. Ik moet wel zeggen dat ik vooral klienere werkstukken zoals kistjes maak.

Ik geloof dat Caspar hier ooit foto's heeft gepost van een lijmopstelling voor paneeltjes waar gebruikt werd gemaakt van touw en een houtje, een beetje zoals je een spanzaag op spanning brengt.
Ook met tape of elastieken kun je kistjes prima haaks verlijmen. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn, maar zoals ze vaak zeggen, je kunt nooit lijmklemmen te veel hebben...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb op mp een aantal aankopen/sets met bessey klemmen gekocht

ik een stuk of twintig van 40 tot 120 cm en dan nog twee van 200 en twee van 250cm

BES-K60.jpg


Ik heb ze nog niet veel gebruikt, maar ik weet wel dat ik niet meer gerug wil naar de budgetklemmen, wat een verademing deze dingen

Mijn punt: hou marktplaats in de gaten, ze worden best wel geregeld aangeboden
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Ik ben gestart met de klemmen van 'den Brico'. Mijn vader (ook een hobbyist) en ik kenden niets anders en hebben ons er altijd mee beholpen. Tot we op dit forum de klemmen van Bessey zagen voorbijkomen. Maandenlang zaten ze in mijn hoofd en uiteindelijk heb ik ze toch aangeschaft. Eens je ze in je handen hebt vergeet je je zuurverdiende centen en weet je dat je kwaliteit hebt. Lang heb ik ze nog niet kunnen gebruiken maar binnenkort komt er een kastenproject en dan laat ik wel wat meer weten. Wat ik wel al gemerkt heb is dat ze goed haaks klemmen (tot nu toe) en dat je relatief weinig moet draaien eer het goed vast staat. Bij de goedkope heb ik altijd het gevoel dat ik kan blijven draaien en dat ze dan toch maar buigen.

Als ik jou was zou ik gaan voor kwaliteit. Misschien even vermelden, bij Gereedschappro hebben ze een mooie complete set die aardig geprijsd staat. Het is nu vakantie voor hen, dus krijg je nog eens 5% extra korting. Het handige bij deze set vind ik de verlengstukken waarmee je de klemmen kan koppelen.
http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/vario-corpuslijmtang-complete-krv-starters-set/2207
Hier heb ik een uitstekende service gekregen (off-topic, maar het mag al eens gezegd worden).
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik zou kijken naar de grootte en type stukken dat je plant te maken. Ga je panelen verlijmen of kasten monteren dan zou ik steevast voor de fijne Bessey krv revo gaan. Klem je kleinere losse delen bieden de eerder genoemde Ivana huismerk klemmen wel een deugdelijk alternatief. Die zijn best fijn om mee te werken maar kan nog niet zeggen of ze levenslang meegaan. Het blijft echter een noodzakelijke - grote - investering. En zorg voor een goeie mix van maten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb eigenlijk een hele trits kleine goed kope bouwmarkt klemmen. Deze zou iuk wel eens willn vervangen voor die Bessy Kli-klamps in systainer. Maar hoe ijn die klemmen?

Verder een verzameling wolfcraft eenhands klemmen van 40 tot 120. Die zou ik weleens willen vervangen voor korpus klemmen van Bessey. Ik doe nu ook veel met spanbanden en een paar serre joints en een plano lijmpers.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een paar van die Kli-clamps, die werken wel goed hoor, zijn vooral licht in gewicht. Ik heb het idee dat de klemkracht betrekkelijk is. Ook niet echt geschikt voor eenhands werken. Daarom heb ik een tiental Solo clamps aangeschaft. Als je die van het juiste merk koopt heb je er levenslang goed gereedschap aan. Geen Sandvik kopen die vallen me zwaar tegen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik vind de Kli-Clamps superklemmen, erg licht , ze klemmen erg makkelijk en snel en ook met 1 vinger weer ontspannen. En met zo'n assertie systainer grijp je niet snel mis alhoewel natuurlijk je in sommige gevallen nooit genoeg klemmen hebt.

Paar specifieke opmerkingen:
* De klemkracht heb ik niks over te klagen, voor normaal verlijmwerk meer dan voldoende.
* gewicht is super, ze zijn erg licht
* Duurzaamheid lijkt erg goed, zitten kunststof onderdelen in maar dat lijkt geen krimp te geven e schijnt ook na 10 jaar nog zo te zijn
* 1 Nadeel vind ik dat ze werken met een excenterklemming die nog wel eens de neiging heeft om het werkstuk licht te verschuiven tijdens lijmen, dat moet je wel even in de gaten houden.

Zo'n set moet je gewoon erbij hebben, ik gebruik ze telkens weer met veel plezier
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik heb eigenlijk een hele trits kleine goed kope bouwmarkt klemmen. Deze zou iuk wel eens willn vervangen voor die Bessy Kli-klamps in systainer. Maar hoe ijn die klemmen?

Verder een verzameling wolfcraft eenhands klemmen van 40 tot 120. Die zou ik weleens willen vervangen voor korpus klemmen van Bessey. Ik doe nu ook veel met spanbanden en een paar serre joints en een plano lijmpers.

Hoe bevalt die plano dan? heb je die van baptist of scheppach?
Ik zou ook graag zo'n setje willen hebben voor het verlijmen van panelen.

Voor de rest heb ik vooral bessey klemmen en ook een partij van ecotools dacht ik dat het was. Die komen exact overeen met de bessey klemmen alleen het handvat is niet rond maar zes hoekkig dus meer grip met aandraaien.

Wat is het verschil met deze klemmen als ik ze naast elkaar houd? Alleen het handvat. Ik gebruik ze al jaren en ze bevallen me net zo goed als die van bessey.
het zijn deze klemmen waar ik over praat: http://www.ecotools.nl/lijmtangen/
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb ook de Plano set en die werkt erg fijn, je moet er even mee leren omgaan anders sta je continu de klemmen van de grond op te hijsen maar eens je weet hoe t werkt is het echt super. Hout erin en aandraaien, voor grotere panelen is het wel aan te bevelen om meer dan 3 persen te gebruiken, een pers om de circa 50 centimeter zeg maar.

Baptist verkoopt ze onder Peaktool... Nu zelfs in de aanbieding zie ik net

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijmpersen
269 ipv 334 euro en per extra klem 95 euro erbij.

Ze hebben ook de originele Plano set dus je kunt zelf zien of je er kwaliteitsverschil in opmerkt.
Plano set kost 399 euro dus das een aardig verschil.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik was ook begonnen met wat ik had of wat je lokaal kon vinden, allemaal rommel die doorbuigt als je spant en waarvan de schroefdraad en dat draaiend rond voetje verslijten na 1 jaar.
Toen voor een dringende opdracht had ik er niet genoeg en mijn handelaar had Bessey's, gewone F-klemmen. En daar merk je toch wel het verschil, zwaar gebouwd en lopen vlot. Gewoon ander staal.
Begin dit jaar mijn spaarpot gebroken en 12 KRV's gekocht bij Toolnation, en mijn enige spijt is dat ik er meer wil!
Ze zijn heel duur, en ze zijn niet zo perfect als je denkt. maar op lange termijn is het een goede investering, en op korte termijn is het gewoon een plezier om te gebruiken.

Ps,
Ik had daarvoor ook zware deurspanner gekocht die even duur waren als Bessey's, en erg zwaar gebouwd. maar na een jaar was de schroefdraad versleten... weggegooid geld dus.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Helaas heeft mijn betere helft recent een telling gehouden en ondanks het feit dat iedere houtbewerker zal vertellen dat je nooit klemmen genoeg hebt vond ze 161 wel voldoende.... Dan telt ze wel alles mee, ook de simpele wasknijperachtige klemmetjes.... Voorlopig geen Bessey in mijn schuur vrees ik :mad:

LOL :D :D
Jouw betere helft is nu héél even niet de betere helft... ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mijn plano pers bestaat uit 5 klemmen. Het zijn 2 verschillende generaties maar met zelfde afmetingen. Ik heb via MP 3 van planopersen kunnen kopen (de lange versies) en een paar maanden later een aanvullende set van 2 stuks. Dus totaal 5 persen met 2 geleiders. Ik ben er erg gelukkig mee, het verlijmt super. Ik verdeel ze gewoon over de beschikbare rail lengte bij maximale lengte persen en tussen de persen zelf zet ik nog gewone klemmen als ik het niet in een keer mooi vind aansluiten.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Heb de kliklamps ook, prima klemmetjes voor het lichtere werk, licht en compact en met redelijke klemkracht. Zou ze niet willen missen.

Voor zwaarder werk heb ik een leuke partij korpusklemmen van Gross Stabil op kunnen kopen van de importeur toen dit werd overgenomen door Bessey, ben er redelijk over te spreken, zijn iets minder praktisch dan Bessey, maar voor die prijs die ik heb betaald ga ik zeker niet klagen!

Plano heb ik ook 2ehands gekocht, maar moet ik nog monteren. Binnenkort weer wat traptreden en een tableautje lijmen, dan hopelijk gelegenheid om ze eens uit te proberen. Lijkt me makkelijker werken dan de korpusklemmen.

Heb hiernaast nog de nodige losse klemmen, maar die gebruik ik minder en ook dan grijp ik meestal als eerste naar de paar Besseys die er tussen zitten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.