Ingebouwde kast

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Hallo,

Ik ga binnenkort een kast maken voor een collega van mij. Deze kast zal eigenlijk enkel uit losse planken bestaan die in een nis in een muur geplaatst worden. Het materiaal wat ik ga gebruiken is 28mm melamineplaat welke ik op maat laat zagen.
Nu zou ik de planken graag onzichtbaar bevestigen in de muur, op het forum heb ik al dit soort dragers gevonden : http://www.kisch.nl/Staaf-plankendrager-Triade-MAXI-3D-verstelbaar-p-33370.html
Deze kan ik voor de vier kleine legplanken links gebruiken, maar voor de 2 grootste legplanken zullen er links en rechts bevestigingen in de muur moeten komen. Hebben jullie enig idee hoe ik ook dit onzichtbaar kan doen? Zodat ik de planken er bijv. in kan schuiven en vast kan maken ?
Een groef frezen en een latje op de muur monteren bijv.?
De kast zal in een inkomhal/gang geplaatst worden en vooral dienen om schoenen in kwijt te kunnen, jassen op te hangen en boekentassen van de kinderen in kwijt te kunnen.

Kast Dimi definitief-=.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Wessel
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Onzichtbare dragers die aan weerszijde onzichtbaar bevestigd moeten worden ken ik maar één leverancier van.

Dat is Lamello met het Invis MX systeem of anders de INVIS Pinlock
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Aanvullend kan je ook iets zelf verzinnen. Als je bijvoorbeeld kleine L-profieltjes langs de zijwanden vastzet en in de planken een kleine groef maakt voor de lip van de L en een bredere en ondiepe inkeping om de rest van het profiel te verbergen dan kan je de dragende planken er ook zo onzichtbaar op schuiven.
 

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Ha Zuma,

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga eens kijken naar dat systeem !
Ik zat zelf ook al aan L profieltjes te denken inderdaad, maar zal dat sterk genoeg zijn voor de toch vrij brede/zware planken ?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Volgens die pagina met die staafplankdragers moet de plankdikte minimaal 40 mm zijn om de drager helemaal in te laten. Dat ga je dus met die 28 mm Melamine plaat niet redden.

Ik begrijp dat je die kleine planken wilt ophangen met staafdragers in de rechtermuur van de nis. Waarom kunnen de plankdragers niet aan de muur achterin de nis worden bevestigd? Eventueel geef je de lange planken in het midden een understeuningsrib mee tegen het doorzakken. Daarvoor zijn ook weer (metalen) opspanningsmiddelen te koop. Er is er op het forum al eens een langs gekomen om een lange tafel tegen doorzakken te behoeden. Ik weet nu het topic niet meer, maar ik ga straks even zoeken.

En gevonden: bladspanners
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
L-profiel lijkt me qua sterkte geen probleem. Gewoon de juiste kwaliteit profiel nemen. Ze zijn bij mijn weten in de bouwmarkt in allerlei diktes te koop. Een 3 of 4 mm stalen L-profiel over de hele diepte van de plank gaat echt niet bewegen of doorzakken. De bevestiging van het profiel aan de muur lijkt me veel kritischer!
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Wesel,

Ik heb ooit iets soorgelijks gemaakt.
Ik heb voor de bevestiging kokerprofiel gebruikt. Het kokerprofiel heb ik vastgeschroefd op de muur. In de zijkant van de schappen heb ik een groef gemaakt waar het kokerprofiel inpast.
Daarna heb ik er aan de voorkant kantenband opgeplakt zodat je de groeven niet meer ziet.

Groetm
Martie.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je de groeven niet helemaal laat doorlopen tot aan de zichtzijde (zg blinde groeven) hoef je ze ook niet af te dekken met kantenband
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zag laatst een heel handige oplossing. Benodigdheden: 4 (of 6 bij bredere planken) schroefogen en een sleuvenfrees.

1. De ogen schroef je in de muur (horizontaal en in een rechte lijn, uiteraard...).
2. Met de sleuvenfrees (dikte ietsje ruimer dan die van het metaal van de oogjes) een sleuf in de kopse kanten van de plank frezen.
3. De schroefoogjes in de sleuven van de plank(en) schuiven.

Simpel, doeltreffend en relatief goedkoop...

schroefoog.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik zou gaan voor 2 t-profielen op de korte zijdes waar je de plank overheen schuift. evt in het midden op de lange zijde ook een stukje tegen door hangen. als je die groeven blind maakt aan de voorzijde zie je niets van de ophanging. een paar profieltjes (bv aluminium uit de bouwmarkt) kosten maar een paar euro.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Als je de groeven niet helemaal laat doorlopen tot aan de zichtzijde (zg blinde groeven) hoef je ze ook niet af te dekken met kantenband

Hallo Zuma,

Volgens mij gebruikt Wessel melamine en die wordt altijd voorzien van kantenband.
Daarnaast is het maken van een doorlopende groef met een (stationaire) frees gemakkelijker dan een niet doorlopende groef.
Als je de groef aan het eind tijdelijk opvult met een latje kun je de band er met een stationaire machine oplijmen en daarna het latje uit de groef halen.

Grt.
Martie.
 

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Ha mannen,

Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor al het meedenken!
Ik ga toch voor de optie van Martie om groeven te frezen en een kokerprofiel op de muur te plaatsen waar de planken dan over heen schuiven.
Als ik de kokerprofielen vastschroef op de muur zorg ik ervoor dat er op alle schroef gaten wat speling zit zodat ik de laten zeker waterpas kan hangen voordat ik ze volledig vast zet. Met een klopboor boor je immers niet altijd perfect recht.. :)

Nu wil ik de staande planken eigenlijk verbinden met de ligplanken door middel van lamello's. Zal deze verbinding stevig genoeg zijn ?

Bedankt.

Groeten,

Wessel
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Wessel,

Lamello's geven volldoende stevigheid. Ik ben er meestal niet te zuinig mee. Dat geeft wat extra sterkte.

Nog even een tip met betrekking tot de kokerbalken. Het voorste gat maak ik zo groot dat de kop van de schroef er door kan. Het achterste gat is de dikte van de schroef. Op die manier wordt de koker zo dicht mogelijk bij de muur vastgezet en is dan het stevigst.

Veel succes en misschien wat foto's als het klaar is ?

Grt.
Martie.
 

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Ha Martie,

Bedankt, ik was even aan het twijfelen of lamello's voldoende waren. Maar ik zal er inderdaad niet op besparen.
Ik was wat betreft de kokerbalken hetzelfde van plan inderdaad, bedankt voor het meedenken!
Zodra de kast geplaatst is zal ik hier zeker wat foto's plaatsen.

Groetjes,

Wessel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.