Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

hoe stapel je hout op ?

Als je een stapel hout hebt hoe bewaar/stapel je dat dan het beste op ?

Ik zie vaak 1 laag hout, paar latten en dan zo door gaan.
    Is dit ook nodig met kunstmatig gedroogd hout dat binnenshuis wordt bewaard ?
    Met een hamer past alles...

doe ik ook altijd zo en dan liefst de latten van hetzelfde hout als je bewaart.
    Bovenop een paar gewichten zetten.

Hout werkt altijd.

Maar is het ook echt nodig ?
    Als je een flinke.stapel hebt dan wordt die als snel 2x zo groot

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het is volgens mijn handelaar niet nodig indien het hout plat en droog is, als je die opslaat in een niet geïsoleerde ruimte dan vergemakkelijken die spaties het optrekken van vocht uit de lucht. Die latten zijn voor het drogen nodig, maar eens dat het droog is zijn die er enkel nog om de stapel plat te houden. Als er bijvoorbeeld één plank tussen gebogen is dan gaat die die buiging doorgeven aan de planken erboven. Als je latten gebruikt dan drukt de hele stapel met zijn gewicht op dezelfde verticale lijn op bepaalde afstanden. Als er dan één plank krom is dan duwt de hele stapel die makkelijker plat.

Eenmaal droog is droog. Kan je het gewoon stapelen, doen houthandels ook.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Toen ik ooit in een ver verleden groot werd kreeg ik het met de paplepel ingegoten.

Jeroentje

Haha, je een gouwe ouwe....

Ok, droog is dus geen probleem, echter als er een kromme tussen zit zal de rest dit overnemen.
    Met latten er tussen word die ene kromme juist vlakker ?!

Goed om te weten

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Droog hout kan je inderdaad gewoon op elkaar stapelen, geen probleem !! Bij twijfel is het beter om er latjes tussen te leggen...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Haha, je een gouwe ouwe....

Ok, droog is dus geen probleem, echter als er een kromme tussen zit zal de rest dit overnemen.
    Met latten er tussen word die ene kromme juist vlakker ?!

Goed om te weten
    Ik zou zeggen stapel het zo maar en kijk terwijl regelmatig of de planken nog steeds recht doorlopen, soms komt er geleidelijk aan een kromming in die steeds erger word.
    het kan geen kwaad om om de 4 planken of zo een lat te steken, maar natuurlijk altijd in dezelfde verticale lijn! Anders duw je alles krom!

Ik zou zeggen stapel het zo maar en kijk terwijl regelmatig of de planken nog steeds recht doorlopen, soms komt er geleidelijk aan een kromming in die steeds erger word.
    het kan geen kwaad om om de 4 planken of zo een lat te steken, maar natuurlijk altijd in dezelfde verticale lijn! Anders duw je alles krom!
    Je kunt het ook combineren: tussen elke laag hele dunne latjes en om de 10 een keer een dikkere balk (zie foto). Dan zie je ook meteen of alles nog een beetje recht ligt.
    Zo niet, dan loert het gevaar van kromtrekken... Belangrijk (als je het hout buiten opslaat...) is ook de naderende vorstperiode. Op het web vond ik deze tips:

OPGELAT HOUT OM DE WINTER DOOR TE KOMEN

Om in geval van twijfel toch het risico op aanblauwing te beperken, kan overwogen worden de planken of balken op te latten. Door de luchtstroom tussen de verschillende lagen, wordt de schimmelvorming sterk beperkt. Dit is een mooi alternatief voor de winterperiode als dompelen niet meer kan. Het helpt ook om de verschillende stapels hout wat van elkaar te plaatsen, zodat ook tussen de pakken onderling een goede luchtcirculatie mogelijk is.

Maar opgelat hout biedt nog een ander voordeel. Bij vorst gaan de verschillende lagen niet aan elkaar vriezen. Bevroren hout geeft vaak heel wat praktische problemen met bijhorende kosten. Bepaalde klanten laten de bevroren pakken ontdooien in de droogoven, anderen gooien de pakken open om ze met mankracht (hamer) los te krijgen. Deze oplossingen zijn echter tijdrovend, niet goedkoop en bij manuele tussenkomst niet steeds ongevaarlijk.

Opgelat hout maakt deze bijkomende handelingen overbodig. Zo kan het hout probleemloos ontstapeld worden als het in productie moet. Verder bewaart opgelat hout beter zonder aan kwaliteit in te boeten. Wie vreest voor een moeilijke aanvoer in de wintermaanden, kan met opgelat hout tevens zonder zorgen een buffer aanleggen. Redenen genoeg dus om het oplatten te overwegen

Oplatten.jpg

(bron: lefibo.com)
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten