Zelf gereedschap maken

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
In navolging van roeland, seek en wim heb in ook plannen om zelf gereedschap te maken.

ik heb al een paar beitelhamertjes gemaakt maar wil ook graag nog zagen en schaven maken.

ik ben al begonnen met het e.e. A verzamelen;
veren staal voor de zaagbladen ( dank je wel Wim)
hout van rick
schroeven vijltjes zaagzettang enz

ook voor de schaven ligt er al materiaal.....

omdat dit voor mij de eerste keer is heb ik eerst een proef zaagje gemaakt om te kijken welke problemen ik tegen zou komen.

Zaagje is in kindermaten dus voor mijn zoon en dochter ( 6 en 8)


in elkaar geknutseld van standaard zaagblad van de praxis ( in 2 stukken geslepen) een paar patent schroeven, een stuk koper buis ( ala roeland) en een stuk afval beuken van de werkbank


image.jpgimage.jpgimage.jpg

Moet hen nog wat fijner schuren en in de olie zetten

cas
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zo, dat is serieus speelgoed. Als ze later toch 2 linkerhanden blijken te hebben ligt dat zeker niet aan Pa.

Door gebruik te maken van een bestaand zaagblad heb je voor een praktische oplossing gekozen waartoe ik zelf ook geneigd ben: een zelf en naar eigen smaak samengesteld stuk gereedschap, met optimale gebruikmaking van de moderne zet-, slijp- en hardingstechnieken.
Natuurlijk, zo'n gehard blad is niet of nauwelijks zelf te slijpen. Maar mocht het ooit stomp worden, dan zet je er gewoon een nieuwe in. Daarvoor gebruiken we immers schroeven, in plaats van geklonken of verlijmde verbindingen.

Tip: tik het jaartal in de rug, dat vinden je kinderen (later...) mooi.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Heel netjes! Dat koper, dat klopt wel lekker makkelijk plat, maar voor je productie zou ik toch dikker messing zoeken. Een zwaardere rug helpt bij het zagen.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Zo, dat is serieus speelgoed. Als ze later toch 2 linkerhanden blijken te hebben ligt dat zeker niet aan Pa.
.

Denk dat de linker handen wel aan pa te danken zijn. Als mijn pa zulke mooie zaagjes maakte zou ik mijn vader alles laten maken met als gevolg dat ik het zelf niet zou kunnen ( dat is ook de reden dat ik geen portret kan tekenen:))
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ seek, Ik heb inderdaad al messing liggen. Koper is zelfs zo zacht dat als je het niet precies gelijkmatig klopt het rond gaat staan (en dan bedoel ik in de hoogte van het zaagblad, wat erg vervelend en moeilijk te corrigeren is)

Ik heb ook nog een oude zaag gekocht die ik eerst ga slijpen, kijken hoe dat gaat.....

Cas
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Het ziet er erg goed uit. Netjes gemaakt ook. Het is ook eigenlijk geen speelgoed naar mijn mening. hier moet je mee werken om meer mooie dingen te maken. ga vooral door.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Bedankt voor de mooie berichten.
Mij kinderen spelen hier niet mee maar zagen we echt hout mee om mee te knutselen, mijn dochter heeft een tijdje geleden een poppenhuis gemaakt compleet met meubels waarvoor ze het hout zelf heeft gezaagd
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Zaagje gegraveerd met de beginletter van mijn dochter, mijn initialen en een jaartal, n meteen gebruikt om het handvat van zaag 2 voor mijn zoontje te zagen :)

Cas
 

Bijlagen

  • foto 1.jpg
    foto 1.jpg
    83 KB · Weergaven: 257
  • foto 2.jpg
    foto 2.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 257

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Handvat klopt, tekeningen komen van jou:)
Bankschroef is een heuer, gaan de kinderen als ik uit de tijd ben idd ook nog kunnen gebruiken!

Cas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.