Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

Zelf gereedschap maken

In navolging van roeland, seek en wim heb in ook plannen om zelf gereedschap te maken.

ik heb al een paar beitelhamertjes gemaakt maar wil ook graag nog zagen en schaven maken.

ik ben al begonnen met het e.e. A verzamelen;
    veren staal voor de zaagbladen ( dank je wel Wim)
    hout van rick
    schroeven vijltjes zaagzettang enz

ook voor de schaven ligt er al materiaal.....

omdat dit voor mij de eerste keer is heb ik eerst een proef zaagje gemaakt om te kijken welke problemen ik tegen zou komen.

Zaagje is in kindermaten dus voor mijn zoon en dochter ( 6 en 8)

in elkaar geknutseld van standaard zaagblad van de praxis ( in 2 stukken geslepen) een paar patent schroeven, een stuk koper buis ( ala roeland) en een stuk afval beuken van de werkbank

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Moet hen nog wat fijner schuren en in de olie zetten

cas

Zo, dat is serieus speelgoed. Als ze later toch 2 linkerhanden blijken te hebben ligt dat zeker niet aan Pa.

Door gebruik te maken van een bestaand zaagblad heb je voor een praktische oplossing gekozen waartoe ik zelf ook geneigd ben: een zelf en naar eigen smaak samengesteld stuk gereedschap, met optimale gebruikmaking van de moderne zet-, slijp- en hardingstechnieken.
    Natuurlijk, zo'n gehard blad is niet of nauwelijks zelf te slijpen. Maar mocht het ooit stomp worden, dan zet je er gewoon een nieuwe in. Daarvoor gebruiken we immers schroeven, in plaats van geklonken of verlijmde verbindingen.

Tip: tik het jaartal in de rug, dat vinden je kinderen (later...) mooi.

Ziet er hartstikke mooi uit. Knap hoor.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Heel netjes! Dat koper, dat klopt wel lekker makkelijk plat, maar voor je productie zou ik toch dikker messing zoeken. Een zwaardere rug helpt bij het zagen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kor Bekijk Berichten
    Zo, dat is serieus speelgoed. Als ze later toch 2 linkerhanden blijken te hebben ligt dat zeker niet aan Pa.
    .
    Denk dat de linker handen wel aan pa te danken zijn. Als mijn pa zulke mooie zaagjes maakte zou ik mijn vader alles laten maken met als gevolg dat ik het zelf niet zou kunnen ( dat is ook de reden dat ik geen portret kan tekenen)

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    @ seek, Ik heb inderdaad al messing liggen. Koper is zelfs zo zacht dat als je het niet precies gelijkmatig klopt het rond gaat staan (en dan bedoel ik in de hoogte van het zaagblad, wat erg vervelend en moeilijk te corrigeren is)

Ik heb ook nog een oude zaag gekocht die ik eerst ga slijpen, kijken hoe dat gaat.....

Cas

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Indrukwekkend !! Wat worden er hier een boel zagen geproduceerd...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    wacht maar af er komen er nog veel meer........

Knap zeg!

Het ziet er erg goed uit. Netjes gemaakt ook. Het is ook eigenlijk geen speelgoed naar mijn mening. hier moet je mee werken om meer mooie dingen te maken. ga vooral door.

Forum Rechten