Ook maar even voorstellen, da's wel zo netjes.

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik ben Tjeerd de Jong. Via Alex van de fa Baptist werd ik getipt over dit houtforum. Aanleiding was de doosjeswedstrijd.
Meteen aangemeld natuurlijk. Ja, ik moest wel, ik ben in ernstige mate behept met het houtpassievirus.
Vanaf mijn vroeg jeugd ben ik al met houtbewerking bezig. Het begon met kabouters maken met de figuurzaag en vrachtauto's timmeren van afvalhout.
Tijdens mijn technische studie leerde ik veel over houtconstructies, sterkteberekeningen en houtsoorten. Dat kon ik daarna niet gebruiken in mijn werk, wel in mijn houthobby.
Intussen heb ik zo'n 35 jaar ervaring in houtwerk, maar leer nog steeds bij.
Bij het maken van iets nieuws, van doosjes tot stoelen en kasten, probeer ik steeds wat nieuws uit. Er moet een uitdaging in zitten. Zo heb ik bijvoorbeeld hout leren stomen, buigen en lamineren.
Enfin, zin in een nadere kennismaking. Kijk op mijn site http://members.upc.nl/t.jong263

Nog eens wens: "Dat we veel van elkaar mogen leren en elkaar af en toe kunnen stimuleren heeeele mooie dingen te maken.

Groeten, Tjeerd
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.037
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Tjeerd,

Van harte welkom, zoveel ervaring er bij kan alleen maar positief zijn! Mooie website heb je ook, niet alleen je werkstukken, maar ook het originele design van de site zelf. Heb je al een inzending voor de kistjeswedstrijd klaar??

met vriendelijke groet,

jaap
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hallo Tjeerd

leuk dat je er bij bent, net even op je site rondgeneusd, ziet er goed uit

ik kwam op de pagina vragen aan jou deze vraag tegen "Als je zwarte houtbeits maakt en gebruikt vraag ik mij af hoe je die neutraliseert als je het werkstuk daarna nog met blanke lak wilt behandelen." wat bedoel je met neutraliseren?
denk je dat de zuurgraad te hoog is dat daardoor de lak niet droogt?

er is elders een topic hierover
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=5&t=81

grts, Houtmannetje
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jaap zei:
Heb je al een inzending voor de kistjeswedstrijd klaar??
jaap
Ik zal het je eerlijk zeggen. Het is een beetje te kort dag voor mij. Normaal maak ik doosjes op bestelling, dus niets in voorraad. Bovendien ben ik nog met zoveel andere dingen bezig.
Bijvoorbeeld ons bed (drie soorten kersenhout, vruchtbomenkers, sierkers en prunus avium), dat is een hele klus. De planning is om het af te hebben voor de zomervakantie (op de nachtkastjes na). De nachtkastjes is weer een nieuw project voor komende herfst en winter. In voorjaar en zomer gaat de meeste tijd in de tuin zitten. Over in de tuin zitten gesproken. Ik heb het idee om zelf (met een beetje hulp van de smid) een tuintafel te maken met een RVS onderstel. Het blad misschien van frans eikenhout, maar dan wel in een behoorlijke dikte (3 a 4 cm) en kwartiers gezaagd.
Dus wie weet, de volgende kistjeswedstrijd?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
"Als je zwarte houtbeits maakt en gebruikt vraag ik mij af hoe je die neutraliseert als je het werkstuk daarna nog met blanke lak wilt behandelen." wat bedoel je met neutraliseren?
denk je dat de zuurgraad te hoog is dat daardoor de lak niet droogt?
er is elders een topic hierover
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=5&t=81

Leuk, dat je meteen mijn site bekeken hebt!
Ja klopt. Ik heb het nog niet geprobeerd. Het leuke van die beits is dat di reageert met het looizuur in het hout en een diep zwarte tint geeft. Het resultaat zie je bijvoorbeeld op mijn site bij doosjes, het zwarte doosje met de taxus-kopsfineerbodem. Die heb ik na het beitsen in de was gezet. dat ging prima. Verder bedankt voor je tip. Ik ga eens kijken bij het "topic" dat je noemde.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi tjeerd-

op je website heb je wat fotos van hout waar je niet weet wat het is.
het is iepenhout,meestal goed te herkennen aan het zigzag patroon op het dosse vlak en de kleine vierkante spiegels op het kwartierse vlak.ook de kleur is typisch.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
annette zei:
.....het is iepenhout,meestal goed te herkennen aan het zigzag patroon op het dosse vlak en de kleine vierkante spiegels op het kwartierse vlak. Ook de kleur is typisch.
Mooi Annette! Natuurlijk meteen na het lezen van je determinatiebericht mijn houtboeken (Hout herkennen voor de kopshoutfoto's en Houtvademecum voor een kleurenfoto) erbij gepakt. Ja hoor, precies. Nou moet ik wel in het fotoboek van de doosjes op mijn site overal "onbekende houtsoort" vervangen door "iepenhout". Prachtig hout om te bewerken! Gelukkig heb ik nog wat kwartiers gezaagde blokken liggen.
Verder heb ik natuurlijk je site bekeken. Een uiterst verzorgde "warme" site met verfijnd werk.
Volgens mij speelt tijd geen rol bij jou. Een paar vraagjes. Waar dient die mooie sleutel voor bij een van de kastjes? Verder ben ik helemaal weg van je armstoel. Zit daar lamineerwerk in (de rugleunig)? Werk jij al je werkstukken af met was?
Tot slot wil ik op mijn site bij "Vragen aan jou" aangeven welke houtsoort het is. mag ik je site noemen bij "Informatiebronnen"?
Groeten, Tjeerd
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi tjeerd-

het is altijd fijn om advies te kunnen geven!

je zegd dat je vermoed dat tijd geen rol speelt in mijn werk...was het maar zo!
die meubels op de website zijn een voorbeeld van wat ik kan en wat ik natuurlijk het liefst altijd zou willen maken maar in realiteit maak ik alles wat gevraagd wordt.misschien dat ik ooit in die luxe possitie kom om nee te kunnen zeggen maar dat zal nog even duren.
de kunst is natuurlijk ook om goed EN snel te zijn en ook te weten wanneer het tijd is om kompromissen te maken.ik heb wel al ontdekt dat er dingen zijn waar ik de lijn trek want slordigheid en hoge ambachtelijke kwaliteit gaan in mijn ogen niet samen.

in de sleutel van het kleine kastje zit een klein neodynium magneetje .zoals je kan zien zijn er nergens handgreepjes maar wel magneten achter het fineer van de deurtjes en de lades.het ladje v/d sleutel zelf is ook zelfsluitend dvm magneten.was een erg leuk en technisch uitdagend project.en een van de zeldzame gelegenheden dat het onmiddelijk verkocht was...

de armstoel is van essenhout - perfect hout voor alle sorten buigwerk ,massief en gelamineert.in dit geval het tweede ,zowel de rug als ook de poten.je hebt dan wel een lijn nodig die niet kruipt(en die ik tot nu toe in nederland niet heb kunnen vinden).

ik werk veel dingen af met schellak , vooral meubel die wat minder zwaar gebruikt worden.makkelijk , vriendelijk en mooi .dat laagje was bied een beetje extra bescherming.voor andere meubels gebruik ik een olie mengsel dat ik zelf meng.

je mag me graag op je website zetten.

groeten
annette
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
annette zei:
.......de armstoel is van essenhout - perfect hout voor alle sorten buigwerk ,massief en gelamineert.in dit geval het tweede ,zowel de rug als ook de poten.je hebt dan wel een lijn nodig die niet kruipt(en die ik tot nu toe in nederland niet heb kunnen vinden).
Hoi Annette,
ik ga je op mijn site zetten.
Raar trouwens dat je geen goede lijm kunt vinden die niet kruipt. Je bedoelt daar toch mee dat de gelijmde latten na verloop van tijd gaan schuiven over de lijmnaden? Lijm je de onderdelen dan onder spanning op elkaar?
Als ik lamineer stoom en buig ik de onderdelen ongeveer op vorm op/in een buigmal en daarna verlijm ik het geheel in een lijmmal (iets minder doorgezet dan de buigmal).
Daarvoor gebruik ik al jaren polyurethaanlijm, b.v konstruktielijm van Bison of Frencken.
Extra mooi is dat deze lijm een opentijd heeft van ongeveer 15 - 20 minuten. In die tijd kun je behoorlijk wat insmeren als je alles klaar hebt liggen.
Zie een van mijn buig-,- stoom-, lijm- en freesprodukten op bijgaande foto's.
Nog iets, wat is eigenlijk "kattenpoot"-eiken, een schimmelziekte in eik zoals die in esdoorn de vogeloogjes laat ontstaan?
(foto's op je site: prachtig, alleen horen die witte stipjes op bepaalde foto's? Ik vind het storend).
Vriendelijke groet, Tjeerd

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik heb nog eventjes op Anette haar site gekeken, wat ik overigens erg leuk vind
maar ik kan geen witte stipjes vinden, wel een kruisje
6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DE4rVBbCSP3vv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


annette zei:
je zegd dat je vermoed dat tijd geen rol speelt in mijn werk...was het maar zo!
die meubels op de website zijn een voorbeeld van wat ik kan en wat ik natuurlijk het liefst altijd zou willen maken maar in realiteit maak ik alles wat gevraagd wordt.misschien dat ik ooit in die luxe possitie kom om nee te kunnen zeggen maar dat zal nog even duren.
de kunst is natuurlijk ook om goed EN snel te zijn en ook te weten wanneer het tijd is om kompromissen te maken.ik heb wel al ontdekt dat er dingen zijn waar ik de lijn trek want slordigheid en hoge ambachtelijke kwaliteit gaan in mijn ogen niet samen.
;)

Door als je als profesioneel meubelmaker wil werken moet je hoge kosten maken en dan kan je er soms niet onderuit om dingen te maken die het bordje "vakmanschap" niet mogen dragen

maar dat kun je weer goedmaken door die dingen waar dat bordje wel aan mag eigenlijk voor je zelf te maken, het staat namelijk wel goed op je c.v.
ik moet wel eerlijk zeggen dat dat bij mij niet echt gelukt is, ik maak op het moment wel dingen die ik mooi vind en erg leuk om te maken maar het echte vakmanschap zit er toch niet in
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
ik heb nog eventjes op Anette haar site gekeken, wat ik overigens erg leuk vind maar ik kan geen witte stipjes vinden, wel een kruisje.

Vergroot de foto's 4 en 5 maar eens van kastje no 2. Op de kleine foto's zie je inderdaad niets.

Groet, Tjeerd
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
je kan ergens over vallen, ik vind het er goed uitzien zelfs met die witte vlekjes
Tja, ik ben nu eenmaal behept met het "streven naar perfectie"-virus.
Is wel eens moeilijk voor mezelf en anderen.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
tjeerd-

ik kan geen witte stippen vinden...misschien staan die alleen op jou scherm...?

ik moet toegeven dat ik een hekel heb aan konstructielijm en nogal slechte ervaring vandaar dat ik het probeer te vermijden.het plakt en bruisd en heeft vaak de verkeerde kleur.er zijn UF lijmen op waterbasis met een lange open tijd die je qua kleur aan de houtsoort kan aanpassen maar die ken ik alleen uit de VS en kunnen niet opgestuurd worden(waarom weet ik niet).hier worden zo lijmen alleen in de industrie voor fineer gebruikt en zijn niet in kleinere hoeveelheden verkrijgbaar.dat is zoveer ik het weet.graag tips als iemand meer weet.

kattenklauweiken - vaak zie je bij eiken die dicht bij elkaar staan(zoals in duinbossen) van die verdikkingen in het schors op de stam waar de boom probeert kleine takjes e meer blad te maken omdat de koncurrentie boven zo sterk is.op die plekken krijg je dan aan de buitenkant iets wat bijna op wortelhout lijkt.niet echt zo zeldzaam in de natuur maar in de houthandel onbekend.

groet
annette
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
pvac lijm of in de volksmond wite houtlijm is een polyvinylacetaat dispersie het is een thermoplastische lijm die onder druk verlijmd dient te worden 5kg/cm2
bij normale omstandigheden heeft het een open tijd van ongeveer 15 minuten
een groot voordeel is dat de lijm makkelijker aan te brengen is dan pu lijm
met een potje en een kwast als je een beetje morst kun je het met een vochtig doekje
afnemen
(ik maak als ik aan het lijmen ben de zijdes die niet gelijmd worden vochtig zodat de lijm moeilijker in dat gedeelte kan trekken en na het persen neem ik zoveel mogelijk overtollige lijm af met een vochtige doek, dit scheelt veel met het afwerken naderhand, na het lijmen het werkstuk met de zichtkant naar onderen laten drogen zodat eventueel uitlopende lijm niet op het zichtvlak komt te liggen maar als een druppel naar beneden hangt)

als ik constructielijm gebruik is het de sneldrogende omdat je dan sneller de lijmtangen kan lossen
dit is dan een tijds winst, bij gebogen werk (onder spanning)heeft dit weer geen zin omdat de lijm toch pas na ongeveer 24 uur volledig is uitgehard.

andere voordelen van witte houtlijm tegenover pu lijm zijn:
goedkoper, zeker als je grotere verpakkingen koopt
houdbaarheid
handen schoonmaken na gebruik

witte vlekjes binnen het rode rechthoekje, hmmm??? heel mooi gemaakt kastje :)
6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DFK2T8f1Cwl*v4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
annette zei:
tjeerd-

ik kan geen witte stippen vinden...misschien staan die alleen op jou scherm...?
annette
Hè, hè, eindelijk gelukt de stippen vast te leggen (met een capture screen -programmaatje). Het gekke is, dat ik ze zie wanneer ik op jouw site de foto bekijk. Maak ik een kopie van je foto en bekijk deze dan is het weer een gave foto. Raar, als ik dat op mijn scherm krijg moeten er meer mensen zijn die zoiets zien. Het gaat maar over twee van je foto's. Zie bijgevoegd (voordat je denkt dat ik aan het dementeren ben).
Groet, tjeerd.

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
de foto die jij hebt geupload heeft een heel lage resolutie
schermresolutie staat te laag en/of je contrast te hoog, maar zo zie ik de fotos niet
zie je de vlekken ook op de foto die ik gepost heb?? dat is namelijk de zelfde foto!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.