Afwerken eiken eettafel

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Vorige week heb ik een eiken eettafel gekocht die ik dit weekend geheel kaal zal schaven/schuren/krabben. Nu wil ik het blad zodanig behandelen dat het tegen een stootje kan. Met kleine kinderen wil ik graag dat het blad niet direct veruineerd is als er met een viltstift op getekend wordt en dat nog te verwijderen is (mits niet al te lang na het incident natuurlijk).

In deze thread http://www.woodworking.nl/showthrea...adolie-en-danish-oil&highlight=eiken+eettafel komt het volgens mij erop neer dat V33 werkblad olie het beste resultaat geeft.

Hebben jullie hier nog een andere mening over (hardwax, vernis, PU lak)?

Gr. Thomas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
ik was zelf altijd een groot liefhebber van hardwax oil, b.v van Osmo. Het nadeel is dat het met eiken altijd wat goudgeel wordt op den duur. Heb net vorige afgelopen week het blad in de keuken en onze vloer in de Skylt lak gezet. Je ziet niet dat er wat op het hout ligt, het lijkt gewoon onbehandeld hout, maar je kunt er alles overheen gooien, zoals water of wijn etc, het trekt er niet in want er ligt een serieuze laklaag op het hout. Dus je moet eerst weten hoe de tafel er uit moet gaan zien en daar de best mogelijke afwerking bij zoeken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.