afstellen schaafbank

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Wat is de beste instelling om de schaafmessen in een vlakbank af te stellen tov het bovenblad?
Ik hoorde dat je ervoor moet zorgen dat je een meetlat, die op het bovenblad staat, net moet kunnen meepakken met de schaafbeitels.
Klopt dit en hoever mag de meetlat dan meekomen? Enkele millimeters? (2, 5, 10 ?)

Alvast bedankt!
Bert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geen idee van jouw schaaf/vandikte bank, maar van degene die ik vorige week gekocht heb (scheppach hms 260) moesten de messen het hout 2mm meenemen (kreeg ik ingefluisterd) dit moet ik nog nastellen want ze staan nu te hoog
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb geen idee van jouw schaaf/vandikte bank, maar van degene die ik vorige week gekocht heb (scheppach hms 260) moesten de messen het hout 2mm meenemen (kreeg ik ingefluisterd) dit moet ik nog nastellen want ze staan nu te hoog
Ik heb een Scheppach HM combi 2, zal gelijkaardig toestel zijn.
De originele messen staken niet uit maar waren dan ook opgebruikt.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Neem een vlak blokje teken daar 2 mm op af.
Leg het blokje op de vaste tafel en stel de beitels zo af dat ze die 2 mm worden meegenomen als je aan de messen draait.
Stellen door de 4 vierkante boutjes iets los draaien en afstellen met de 2 inbus boutjes onder de messen.
Veel plezier trek er een uurtje voor uit als je het goed wilt doen. Voor de eerste keer ben je langer bezig.

Veiligheid: Stekker uit het stopcontact nemen als je er mee aan de slag gaat. Foutje is zo gemaakt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Veiligheid: Stekker uit het stopcontact nemen als je er mee aan de slag gaat. Foutje is zo gemaakt.

Inderdaad, nooit vergeten, ook niet 1 x.... je wilt niet weten wat de schade is als de as gaat draaien als jij eraan zit....
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als het achterblad nastelbaar is, dan is het alleen van belang dat alle beitels er evenver uit steken. Idd 2 a 3 mm horizontaal meenemen is een goede indicatie, als controle een vlak stuk hout vanaf het achterblad rustig terugsteken. Er mag dan maar minimale houtafname zijn. Zo controleer ik het, meteen een goede controle of de messen evenwijdig aan het bload staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.