Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Question afstellen schaafbank

Hallo,

Wat is de beste instelling om de schaafmessen in een vlakbank af te stellen tov het bovenblad?
    Ik hoorde dat je ervoor moet zorgen dat je een meetlat, die op het bovenblad staat, net moet kunnen meepakken met de schaafbeitels.
    Klopt dit en hoever mag de meetlat dan meekomen? Enkele millimeters? (2, 5, 10 ?)

Alvast bedankt!
    Bert

Ik heb geen idee van jouw schaaf/vandikte bank, maar van degene die ik vorige week gekocht heb (scheppach hms 260) moesten de messen het hout 2mm meenemen (kreeg ik ingefluisterd) dit moet ik nog nastellen want ze staan nu te hoog
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Ik heb geen idee van jouw schaaf/vandikte bank, maar van degene die ik vorige week gekocht heb (scheppach hms 260) moesten de messen het hout 2mm meenemen (kreeg ik ingefluisterd) dit moet ik nog nastellen want ze staan nu te hoog
    Ik heb een Scheppach HM combi 2, zal gelijkaardig toestel zijn.
    De originele messen staken niet uit maar waren dan ook opgebruikt.

Neem een vlak blokje teken daar 2 mm op af.
    Leg het blokje op de vaste tafel en stel de beitels zo af dat ze die 2 mm worden meegenomen als je aan de messen draait.
    Stellen door de 4 vierkante boutjes iets los draaien en afstellen met de 2 inbus boutjes onder de messen.
    Veel plezier trek er een uurtje voor uit als je het goed wilt doen. Voor de eerste keer ben je langer bezig.

Veiligheid: Stekker uit het stopcontact nemen als je er mee aan de slag gaat. Foutje is zo gemaakt.

Veiligheid: Stekker uit het stopcontact nemen als je er mee aan de slag gaat. Foutje is zo gemaakt.
    Inderdaad, nooit vergeten, ook niet 1 x.... je wilt niet weten wat de schade is als de as gaat draaien als jij eraan zit....
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Als het achterblad nastelbaar is, dan is het alleen van belang dat alle beitels er evenver uit steken. Idd 2 a 3 mm horizontaal meenemen is een goede indicatie, als controle een vlak stuk hout vanaf het achterblad rustig terugsteken. Er mag dan maar minimale houtafname zijn. Zo controleer ik het, meteen een goede controle of de messen evenwijdig aan het bload staan.
    sometimes you just need a bigger hammer

bedankt iedereen, heb ze zoals beschreven ingesteld en het werkt!

Mooi, nu ik nog
    Hoe lang ben je bezig geweest ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ik heb dit filmpje gekeken http://www.thewoodwhisperer.com/vide...ame=tool-setup en ik heb mijn inca vlakbankje op nul ingesteld, dmv een rei op in en uitvoertafel gelegd en daar met een dun (hand)schaaf krulletje gekeken of ie m net niet mee neemt.
    Gister heb ik een Mitutoyo Dial indicator (meetklok) gekocht en als ik een keer zin en tijd heb ga ik de hele vlakbank supergoed stellen.
    groetjes

Luie toxiq gewoon doen man haha

Forum Rechten