inches naar centimeter

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Bij houtschroeven bv 1x8 is 1 de lengte in inch. 8 de dikte. Gewoon door 2 delen dan heb je de dikte. Dus 4 mm. Voor de bouten zal het extra getal het aantal gangen zijn.
Plaatschroeven maat als houtschroeven.
Machine screws zijn metaalschroeven maten als de zeskantbouten. Gauge is een dikte maat. Uit mijn hoofd weet ik dat 18 Gaugé ongeveer 1.2mm is (maat Brads) ik zie nu op wikepedia dat dit 1 mm is.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
WR1944 en Wim Kluk: bedankt voor jullie reacties. Dit brengt licht in de duisternis.
Vroegguh tijdens mijn studie in Wageningen had ik er al mee te maken. Een aantal studieboeken waren Amerikaans. Opbrengsten van tarwe en mais bijv. werden in bushels/acre uitgedrukt. Voordat je dit in tonnen per hectare uitgerekend hebt (destijds met een rekenlineaal) was je wel even verder.
 

WR1944

Oud hout
Misschien is dit een handig hulpmiddel om achter de hand te hebben.
http://www.onlineconversion.com/

Direct na de oorlog werden we overspoeld met Engels en Amerikaans materiaal en dat is nog lang blijven hangen. Voor de electriciens lag voor montagedoeleinden voor bijvoorbeeld beugeltjes (zadels) de kreet driekwart zesje op het puntje van de tong. Dit was een #6 houtschroef met een bolle kop en schroefgleuf van 3/4" lang. Met de tabellen kan je mooi opzoeken wat dat is.
 
Laatst bewerkt:

Groothuis

Actieve deelnemer
3 nov 2014
25
0
Diepenveen
Hallo WR1944,

Ik zoek me suf naar omreken lijsten/tabellen van inch naar metrisch schroefdraad. Ik heb hier een amerikaans bouwplan met metrisch en inch en ft door elkaar.
Zo staat er bijvoorbeeld bij de materiallist een 3/4" #8 machine screw. 3/4 kan ik thuisbrengen naar 19,05 millimeter. Maar welk schroefdraad is dat in Nederland? Is dat M19 of M20? M19 bestaat niet dus zal het wel M20 zijn.
#8? Zou je hier enige uitleg over kunnen geven?

Zo staat er ook 5/16" 2" stove bolts. Als ik dit vertaal zijn het M8 bouten van 50 millimeter lang. Klopt dat?
En nog een is 40cm 3/8" 16 TPI Threaded rod.

Alvast bedankt.

Bert Groothuis
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Zo staat er bijvoorbeeld bij de materiallist een 3/4" #8 machine screw. 3/4 kan ik thuisbrengen naar 19,05 millimeter.

Maar welk schroefdraad is dat in Nederland? Is dat M19 of M20? M19 bestaat niet dus zal het wel M20 zijn.
#8? Zou je hier enige uitleg over kunnen geven?

#8 staat voor de diameter van de schroef. Dat zal ongeveer 4mm diameter zijn. De 3/4" staat voor de lengte van de schroef.

Zo staat er ook 5/16" 2" stove bolts. Als ik dit vertaal zijn het M8 bouten van 50 millimeter lang. Klopt dat?

Deze moest ik ook ff googlen: zijn dus blijkbaar bouten met een vierkante kop onder het hoedje. de lengte hiervan is idd 50mm, en hebben inderdaad een schroef van 8mm (dus M8)

En nog een is 40cm 3/8" 16 TPI Threaded rod.

Is een draadijzer met schroefdraad. Lengte van het ijzer: 40cm, diameter ong. 1cm (0,95cm) en 16 tanden per inch (Tooth Per Inch)(dus ongeveer 16 tanden per 2.54cm)
 

WR1944

Oud hout
@Groothuis, als je de bijdragen terug leest kom je het antwoor op je vragen tegen. Er is een link naar een tabel met nummerdraden (#8, #10 etc.). In het algemeen dien je naar boven af te ronden om in een kritisch geval geen verzwakking te krijgen.
Ik heb een paar plannen in inches gebruikt. Naast het feit dat ik de uitvoering naar eigen inzichten wat heb aangepast heb ik natuurlijk de inches vertaald naar millimeters. Maar dat was alleen om een indruk te krijgen van de maten van het uitgangsproduct. Bijvoorbeeld houtdiktes heb ik aangepast om een zo klein mogelijk aantal verschillende diktes te krijgen. Dat heeft een voordeel bij het schaven van je materiaal.
Zoals ik het zie behoud ik de globale constructie met alle verbindingsdetails etc. en pas ik de buitenmaten van de diverse modulen aan. Hier rollen dan weer de maten van de samenstellende onderdelen uit.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb nog geen stuk plywood kunnen kopen dat de dikte heeft volgens het label. 1/2" is bij mij rond de 12 mm en 3/4" zit tussen 18 en 18,5 mm.

Dat is dus niet veel anders dan in NL. Elke plaat heeft een iets andere maat. Het blijft ook hout, een natuurproduct.

Leuk om deze discussie te lezen :)

Er zijn ook nog veel websites zonder metrische maten. Dat is best vervelend. Als je dan leest dat het land officieel metrisch is, hoort dat dus niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
Wat wel weer handig en consequent is, is dat de Amerikanen bij hun balkmaten ALTIJD een halve inch per dimensie (niet de lengte!) in mindering brengen voor geschaafd. Is ook wel zo handig bij het ‘framen’ van huizen. En werkt ook weer prettig bij ophogen met plaatmateriaal van 1/2 inch, enz.

Voor de rest is het achterlijk, dat imperial systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.