inches naar centimeter

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@WR1944: je hebt gelijk en ik snap je uitgangspunt. Mijn vader werkte tot in de jaren zestig met metrisch, imperial, whitworth en nog iets was ik vergeten ben door elkaar. Hij werd er gek van. Standaardisatie op metrisch is een van de betere zaken die Europa ooit is overkomen. En toch, een duim is leuker dan een centimeter, daar blijf ik bij.

Overigens gebruik ik een rolmaat alleen als het werkstuk dat kan hebben (tuinmeubeltje, hekwerk, alles waar een mm niet zo spannend is). Wanneer het precies moet dan grijp ik naar schuifmaat of metalen liniaal van 30, 60 of 100 mm.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
We waren met een internationale groep vrienden aan het klussen op zolder bij een Deen. Ik stuurde een Britse maat weg om een metric yardstick te gaan halen. Het indalen van de vraag en het daarbij vertoonde gezicht was onbetaalbaar!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hè? Een punt is toch 1/72 inch, niet 1/144?
De Desk Top Publishing Point is effectief 1/72 inch, maar dat is een recente (na 1980) typografische eenheid, leunt op de Didot aan.
Hoe dan ook, het is een oude eenheid dus was er veel variatie.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
met de pdf kan je waarschijnlijk niet zoveel maar als je in sketch up bij model info even de inch naar mm aanpast heb je de maten gelijk in mm
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Niemand heeft me trouwens ooit opgebeld zo van, hé Hek, je rolmaat ligt nog hier.... Niet te vertrouwen, die mensheid!

Nee logisch... die gasten zien een rolmaat met inches, kijken op het web wat dat is en komen dan posts van ene Wim uit Allentown USA tegen met daarbij kreten als "groene zeep" en "mond wassen". En dus denken die: de kliko in met dat ding !!! :eek:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik verkoop nochtans veel plannen aan Amerikanen en in metrisch, ik moet die wel aanpassen aan hun materiaal, wat dat is nog een groot probleem. Je kan overgaan naar metrisch zoveel je wel, maar platen zijn daar bijvoorbeeld 12,7mm dik ipv 12. Ik denk dat ze er te diep in zitten en dat er te veel moet veranderen. Ze klungelen daar ook al rond met de verkeerde stroom die niets dan nadelen heeft, gewoon omdat ze niet hebben veranderd toen het nog mogelijk was.

Ik zou misschien meer verkopen als ik plannen volledig in imperial maakte, maar sommige Amerikaans houtbewerkers zweren bij metrisch en willen geen imperial zien. En dan de rest van het continent is dan wel metrisch officieel, maar hun plaat materiaal is allemaal in imperial diktes. Die moeten dus weer plannen hebben in metrisch maar met imperial materiaal...
Die zijn een beetje het slachtoffer van een soort "imperialisme", doet me denken aan de toetsenborden oorlog in Afrika toen de VS containerschepen vol pc's dumpte in Africa om ze aan de qwerty kant van het systeem te krijgen in de hoop laten hun pc daar te verkopen.

(ik typ trouwen op een qwerty, die had ik gewonnen bij een wedstrijd van een Amerikaans computerspel,heb de knoppen wel van plaats gewisseld maar niet alles is hetzelfde!)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
(ik typ trouwen op een qwerty, die had ik gewonnen bij een wedstrijd van een Amerikaans computerspel,heb de knoppen wel van plaats gewisseld maar niet alles is hetzelfde!)
Ja maar dat AZERTY van jullie dat snapt de Nederlander ook niet hoor ;), zelfde probleem ook met Duitse tekeningen die hebben ook andere dikte plaat materiaal.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Vraag me wel af hoeveel Nederlanders werken met een AZERTY toetsenborden. Bij de Duitsers zit een Qwerty indeling weer anders dan een Nederlandse versie
 
A

Athanor

Guest
Vraag me wel af hoeveel Nederlanders werken met een AZERTY toetsenborden. Bij de Duitsers zit een Qwerty indeling weer anders dan een Nederlandse versie

Ik denk 1 en die zit op de belgische ambassade:):):)

Fons
 

WR1944

Oud hout
Ik verkoop nochtans veel plannen aan Amerikanen en in metrisch, ik moet die wel aanpassen aan hun materiaal, wat dat is nog een groot probleem. Je kan overgaan naar metrisch zoveel je wel, maar platen zijn daar bijvoorbeeld 12,7mm dik ipv 12. Ik denk dat ze er te diep in zitten en dat er te veel moet veranderen........

Net zoals bij hun 2 x balken die in werkelijkheid een 1/2" dunner zijn zowel breedte als dikte is in de meeste gevallen hun multiplex, afhankelijk van de fabrikant, ook wat dunner. Er worden zelfs speciale underesize dado-frezen verkocht. Ik heb nog geen stuk plywood kunnen kopen dat de dikte heeft volgens het label. 1/2" is bij mij rond de 12 mm en 3/4" zit tussen 18 en 18,5 mm.
Amerika is sinds 1976 metrisch maar het bedrijfsleven heeft bedongen dat imperial maten er nog naast gebruikt mochten worden. En er verandert gewoon niets zolang de federale overheid niets doet. Het bedrijfsleven denkt alleen maar aan de korte termijn winst en voorkomt met alle macht dat de federale overheid meer te zeggen krijgt. Maar gelukkig zitten veel bedrijven die met geimporteerd en Amerikaans materiaal werken met twee sets gereedschap, metrisch en imperial. Er zijn nog 3 landen met imperial maten en naast Amerika zijn dat derde wereld landen. Wat mij het meest stoort aan de inches is het fanatisme waarmee de diehards het verdedigen. En dan met name de meest belachelijke argumenten. Het belachelijkste in mijn ogen is de stelling dat je metrisch niet en imperial wel exact in drieen kan verdelen. In metrisch is het 3 repetent achter de comma en met breuken is het een exact getal zowel onder als boven de breukstreep.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Er zijn nog 3 landen met imperial maten en naast Amerika zijn dat derde wereld landen.
Leuk om te weten: dat zijn Birma (Myanmar, zo je wil) en Liberia. Laat Liberia nou net de plek zijn waar veel Amerikaanse zwarte slaven heen gingen (nou ja, gedumpt werden) toen ze vrij kwamen na de afschaffing van de slavernij. 't Heeft allemaal weer met elkaar te maken.
Liberia schaf overigens heel langzaam de Imperial Units af.


In metrisch is het 3 repetent achter de comma en met breuken is het een exact getal zowel onder als boven de breukstreep.
Hilarisch! :confused:
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik ben bezig met een projectje uit Shopnotes. Uiteraard staat dit ook weer bol van de prehistorische inch-maten.
Nou is vanuit inch naar metrisch werken redelijk eenvoudig zolang het rechttoe rechtaan is. Ik werk dan ook steeds meer met de lineaal en rolmaat op de inchmaat, maar een aantal andere zaken gaan mijn pet een beetje te boven.
Ik heb even een hulplijntje nodig.
Wat zijn:
#8 x 2 1/2" Fh woodscrews
1/2"-13 x 4"hex head bolts; 1/2" zal wel M12 moeten zijn, maar wat betekent die 13 dan?
1/4"-20 x 1 1/2" Fh machine screws
#8 x 5/8"sheet metal screws
1/4"-20 x 1" Ph machine screws
14-gauge insulated copper wire (gauge????)
Wie weet raad? Zijn er misschien ook voor dit soort zaken conversietabellen te vinden?
Alle hulp is welkom
 

WR1944

Oud hout
Don't panic, hulp is onderweg.
In hun wijsheid hebben de Amerikanen bepaalde diameters in schroeven genummerd. Dit gaat ongeveer tot een 1/4".
Deze lijst is voor houtschroeven. Je moet de inches nog wel omrekenen.
http://www.wlfuller.com/html/wood_screw_chart.html

Deze lijst is voor metaalschroefdraden.
http://www.csgnetwork.com/screwinfo.html

Bij sommige diameters van schroefdraad kan je twee verschillen spoeden (is dit Nederlands?) hebben. 1/2"-13 x 4" hex head bolt is een bout van 1/2" met een spoed van 13 gangen per inch en een lengte (onder de kop) van 4".
#8 x 2 1/2" Hf woodscrews betekend een nummer 8 platkop schroef van 2 1/2" lengte. Voor #8: zie tabel.

Voor draaddikten hebben ze een volkomen bezopen systeem uitgevonden, compleet met formules. Het schijnt niet tot ze door te dringen dat het simpel aanduiden van een diameter ze uit hun ellende verlost.
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Ph machine screws zijn platkop schroeven met een Phillips (kruis) kop.

Sheet metal screws zijn zelf-tappers.

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

Tip: je kan veel zelf op het Internet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.