nihil budget horletoet grondschaaf

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hallo allemaal,

Mijn eerste dingetje op het forum. Omdat ik binnenkort lange groeven in een plankje wil maken ben ik hiervoor een stukje gereedschap aan het maken. Het is bijna af. 2013-11-27 19.29.44.jpg2013-11-27 19.29.26.jpg2013-11-27 19.30.03.jpg
De blokkeerschroef is nog niet af en de zool moet nog worden gevlakt.
De beitel is een 10mm inbus netjes geslepen en gepolijst. Het hout is robinia dat ik gekregen heb als afval van een kinderspeelplaats(stammetje) De kosten tot nu toe zijn 4,10 eur en een beetje lijnolie. De handvatten moeten nog even wachten tot ik tijd heb om te draaien. Jammer dat niet alle foto's niet even goed zijn.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
De standtijd zal wel meevallen. Het koste me ruim een uur om de onderzijde te slijpen. Ik schat de hardheid hetzelfde als de oude houten nooitgedacht beitels. de schaaf gaat als eerste gebruikt worden op ceder. pas in het voorjaar ga ik beuken proberen. Dus de echte standtijd weet ik pas over 4 A 5 maanden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Opmerking over de. Beitel(inbussleutel): de taak van het gereedschap is wezenlijk anders. Deze sleutel kan hele andere krachten opvangen dan een beitel. Laat je echter niet weerhouden om dit soort dingen uitproberen. Probeer ook eens andere merken want er zitten grote kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken. Misschien is een goedkoop sleuteltje beter als een topmerk. Meerdere maten is altijd handig. Pas met dit soort probeersels wel op als je er machinaal mee gaat werken.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Bedankt voor de info. Machinaal ga ik bijna nooit werken. Het geeft stof en lawaai. Dit mag ik niet in de keuken. Het verbaasd mijn vaak hoe snel je kunt werken met handgereedschap. Voor de prijs van één echte maak ik drie probeersels. Ik ga er ook nog een maken van 5 mm voor het kleine werk. Dan blijft een hobby leuk en goedkoop.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De standtijd zal wel meevallen. Het koste me ruim een uur om de onderzijde te slijpen. Ik schat de hardheid hetzelfde als de oude houten nooitgedacht beitels. de schaaf gaat als eerste gebruikt worden op ceder. pas in het voorjaar ga ik beuken proberen. Dus de echte standtijd weet ik pas over 4 A 5 maanden.

Ik denk dat die inbussleutel van veel harder staal is dan het Nooitgedagt staal.
Mooi stukje gereedschap, hopelijk werkt hij goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.