Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

nihil budget horletoet grondschaaf

Hallo allemaal,

Mijn eerste dingetje op het forum. Omdat ik binnenkort lange groeven in een plankje wil maken ben ik hiervoor een stukje gereedschap aan het maken. Het is bijna af. 2013-11-27 19.29.44.jpg2013-11-27 19.29.26.jpg2013-11-27 19.30.03.jpg
    De blokkeerschroef is nog niet af en de zool moet nog worden gevlakt.
    De beitel is een 10mm inbus netjes geslepen en gepolijst. Het hout is robinia dat ik gekregen heb als afval van een kinderspeelplaats(stammetje) De kosten tot nu toe zijn 4,10 eur en een beetje lijnolie. De handvatten moeten nog even wachten tot ik tijd heb om te draaien. Jammer dat niet alle foto's niet even goed zijn.

Goed gedaan.... Laat ff weten hoe lang de inbussleutel scherp blijft....thx

De standtijd zal wel meevallen. Het koste me ruim een uur om de onderzijde te slijpen. Ik schat de hardheid hetzelfde als de oude houten nooitgedacht beitels. de schaaf gaat als eerste gebruikt worden op ceder. pas in het voorjaar ga ik beuken proberen. Dus de echte standtijd weet ik pas over 4 A 5 maanden.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Goed bedacht !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Opmerking over de. Beitel(inbussleutel): de taak van het gereedschap is wezenlijk anders. Deze sleutel kan hele andere krachten opvangen dan een beitel. Laat je echter niet weerhouden om dit soort dingen uitproberen. Probeer ook eens andere merken want er zitten grote kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken. Misschien is een goedkoop sleuteltje beter als een topmerk. Meerdere maten is altijd handig. Pas met dit soort probeersels wel op als je er machinaal mee gaat werken.

Bedankt voor de info. Machinaal ga ik bijna nooit werken. Het geeft stof en lawaai. Dit mag ik niet in de keuken. Het verbaasd mijn vaak hoe snel je kunt werken met handgereedschap. Voor de prijs van één echte maak ik drie probeersels. Ik ga er ook nog een maken van 5 mm voor het kleine werk. Dan blijft een hobby leuk en goedkoop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtkever Bekijk Berichten
    De standtijd zal wel meevallen. Het koste me ruim een uur om de onderzijde te slijpen. Ik schat de hardheid hetzelfde als de oude houten nooitgedacht beitels. de schaaf gaat als eerste gebruikt worden op ceder. pas in het voorjaar ga ik beuken proberen. Dus de echte standtijd weet ik pas over 4 A 5 maanden.
    Ik denk dat die inbussleutel van veel harder staal is dan het Nooitgedagt staal.
    Mooi stukje gereedschap, hopelijk werkt hij goed.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten