teak en kwaliteit ?

A

Athanor

Guest
Ik ga op voorhand maar uit van de M3 prijs en dan denk ik niet dat dit een kwaliteit is die voor een jacht geschikt is. Bij de selectie van teakhout voor het blokrooster dat in in het voorjaar heb gemaakt varieerden de prijzen van geschikt kwaliteitsteak tussen €5600,-- en €8000,-- per M3 er zijn uitschieters tot €10.000,-- per M3. En dan komt de BTW er nog overheen!!!!! Ik heb een kwaliteit aangeboden voor €6000,-- kunnen kopen voor € 5600,-- alles ex btw. Kunnen kopen en daarme een goede kwaliteit voor jachten gekocht.

Ik ga er vanuit dat alles beneden de € 5000,-- tot de zogenaamde plantageteaksoorten behoort en dus niet geschikt voor een dek van een jacht!

Fons
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Waar zijn die klasse ratings dan voor? Zijn die niet te vertrouwen bij teak of zeggen ze eigenlijk niets over de kwaliteit? Waarom zou A-kwaliteit niet geschikt zijn voor schepen, is er dan nog een hogere kwaliteit? Niet dat ik kritisch ben maar ik wil hier iets leren. Want ik weet dat er veel slechte teak op de markt is maar hoe herken je dan online iets wat de moeite waard is om te bekijken (behalve de prijs dan). En voor je het weet wordt infrieure teak aangeboden als topkwaliteit met topprijs. Uiteraaard zie je het snel door het aantal knoesten en fouten. Maar goed droog en foutvrij teak is droog en foutvrij wat kan er dan nog mis zijn (behalve afkomst)?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat de klasse ratings niet voor deze gevallen bedacht zijn. Maar bijvoorbeeld bij eik weet ik wel van een "rustieke" klasse die duidt op bomen die niet uit plantages komen, en dat is stukken duurder. Tropisch hout uit geforceerde plantages heeft soms niets meer in gemeen met hun "rustieke" broeders. Mijn leraar in de avondles liet mij zo een oud stuk "natuurlijk" meranti zien en een nieuw uit plantage bomen. De ene was loodzwaar en keihard, de andere super licht en zacht.
 

tuoh

Oud hout
Het aangeboden hout is zogenaamde plantage Teak, dit te vroeg gekapt hout heeft geen tijd gekregen om de olieachtige inhoudstoffen aan te maken die het hout zijn duurzaamheid en stabiliteit geven. Het zijn ook bijna allemaal hartplanken en de groeiringen liggen soms ver uit elkaar, geen materiaal om scheepsdekken uit te gaan zagen dus.

"Echte" Teak moet een beetje vettig aanvoelen, moet mooie dichte groeiringen hebben, moet ondanks de kruisdraad toch redelijk rechte nerven laten zien, etc..
Het hout moet minimum 80 jaar oud zijn alvorens het gekapt word om een kwaliteit op te leveren die kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld scheepsdekken.

Hout voor scheepsdekken kost geld, zoek het geschikte hout bij een gerenommeerde firma, dat geeft de meeste zekerheid over de aangeboden kwaliteit.

Bij mijn weten bestaan er geen uniforme klasse aanduidingen voor Teak, zeker niet zoals we die voor naaldhout bijvoorbeeld wel kennen. Soms lees je over A, of AA etc. maar dat zegt in het beste geval enkel iets over het uitzicht. En wie of wat geeft die quotering? wat mag je dan verwachten?

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.