Is dit wat voor de beginner?

Groen

Nieuw lid
26 nov 2013
6
0
Beste iedereen,


Allereerst mijn excuses voor het nog niet te hebben voorgesteld!
Dit ga ik vandaag nog doen.


Deze kan ik voor weinig overnemen.
Er moet nog van alles bij zitten.
Het betreft zelfbouw.


Wat ik graag wilde weten is of dit iets is voor een beginner of dat het verstandiger is om een pak meer geld uit te geven en een HBM 450 aan te schaffen.
De foto's:

image.jpg


image.jpg

Met vriendelijke groet,

Bas
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Het ziet er in elk geval degelijk genoeg uit :-O Ik heb (nog) geen ervaring met draaien, maar het lijkt mij lastig om het toerental aan te passen?
 
lekker laten staan en ver van wegblijven!

als je alleen al naar de as kijkt zie je dat het een totaal onbekende opname is die je zo te zien er zelfs niet eens af kunt halen
het tegencenter is totaal niet stabiel en goed vast te zetten en hij ziet er naar mijn mening niet stabiel uit
zeker niet als je grotere werkstukken wilt draaien,dan heb je een veel degelijkere,stabielere en zwaardere machine nodig
hoe meer gewicht hoe beter!

een HBM is misschien wel een stuk duurder maar er zijn een aantal voordelen:
-hij behoudt zo goed als zijn waarde,bij de bank afgebeeld hierboven krijg je enkel de oud-ijzer prijs terug
-er zit een standaard as-maat op:je kunt er later dus nog een hoop dingen bijkopen mocht je willen
-hij is al een flink stuk steviger gebouwd
-je hebt een vario-optie: dat wil zeggen dat je traploos het toerental kunt regelen wat erg handig is bij ruwe stukken hout

Alle mensen die ik ken die ooit een HBM hebben gehad(al dan niet als beginnersbank) hebben er goede tot zeer goede ervaring mee
geef dus wat meer geld uit en laat de rotzooi liggen
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
ik ben ook geen draaier maar echt een veilig ding lijkt mij het niet. Ik vind 'm zwak op z'n pootjes staan voor de potentiele inspancapaciteit (complete boomstammen) en daarbij komt dan ook idd dat je het toerental erg laag wil kunnen instellen, ik vraag me af of die verschillende aandrijfpullies wel afdoende daarvoor zijn. Nog een ander veiligheidspuntje is de open aandrijving. Dat is vragen om ongelukken. Die snaar wil je toch minstens afgedekt hebben.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik denk dat dit geen probleem is en als je maar verschillende toerentallen wilt kun je op de as van de motor nog een multi poellie monteren(deze vind je o.a. op kolomboormachines) .
images.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
met 2 pullies vraag ik het nog steeds af of je voldoende kan reduceren zonder electronische regeling
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zuma met twee pullies kom je een heel eind. Als je als beginner alleen langshout wil draaien dan zou je het kunnen overwegen. Persoonlijk zou ik zoiets nooit adviseren maar kan niet in een andermans beurs kijken. Sparen voor een betere met m33 aansluiting is een betere optie. Je hebt trouwens nog drie of vier beitels nodig en een chuck voor het enkelzijdig opspannen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
@rene13 Min ervaring met elektronisch regelbaar toerental is dat de kracht dan ook weg is bij laag toeren en inderdaad de koeling ook,
(bijvoorbeeld bij regelbare boormachines), nu weet ik niet hoe dat bij inductiemotors gaat.
Als ik kijk naar mijn kolomboormachine heb je zat keuze in de toerentallen alleen vind ik het soms vervelend dat je telkens de v-snaar moet verleggen, maar op deze houtdraaibank kun je er wel gemakkelijk bij.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik denk dat je beter even contact op kan nemen met Scheppie (ben gisteren bij hem geweest) hij heeft een dmv-200 te koop voor zeer weinig. Hij heeft de advertentie ook op marktplaats staan.
 

Groen

Nieuw lid
26 nov 2013
6
0
Ik neem jullie tips maar ter harte en zal verder kijken.
volgende maand dan toch maar een HBM 450 aanschaffen denk ik.

Iedereen bedankt!
 

Groen

Nieuw lid
26 nov 2013
6
0
In de advertentie staat dat de meedraaiende centerpunt mist.
Aan wat voor kosten denk ik als ik deze apart moet aanschaffen?
Ik heb hem iig wel al gemaild.

Bas
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
125 voor die machine is spotgoedkoop.
ik heb hem 2 dagen geleden nog gezien de machine toen ik bij hem was onderdelen ophalen.
Je kunt beter 2de hand zo'n centerpunt kopen dan de machine waarmee je de post begon.

De oude scheppach machines zijn niet stuk te krijgen en later kunnen je kinderen er nog plezier van hebben.

Ik heb zelf een machine uit 2000 ook een dmv-200 topmachine.
 

Groen

Nieuw lid
26 nov 2013
6
0
Klinkt goed maar als ik het goed begrijp moet ik dus daarna nog achter een tweedehands centerpunt?

Ik zie nu nl een aanbieding de HBM 450-300 voor 199,- dus wat is wijsheid?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.