Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Beukehout drogen

Beukehout drogen

Hallo allemaal,
    Met hout werken vind ik helemaal geweldig Daarom heb ik me hier ingeschreven. Ik hoop hier veel te leren. Bij ons zijn er pas een aantal beuken uitgegaan. Van dit hout wil ik een vogelhuis voor de winter maken op een zo natuurlijk mogelijke manier. Stam in de grond, groot plat stuk stam erop, vier stammetjes en een dakje. Nu komt de vraag: Hoelang moet beukehout drogen voordat ik het goed kan bewerken zonder dat het gaat scheuren?

Alvast bedankt,

Groetjes

Bart

Re: Beukehout drogen

Je spreekt vooral over stammetjes. Een stammetje beuk drogen zonder scheuren heb ik nog niet meegemaakt. Pas als het in planken verzaagd is kan men beuk vrij goed drogen door op de kopskant een lat te nagelen en/of de kopskant in te smeren met parafine.
    Ik kan je wel vertellen dat je vogelhuis geen lang leven beschoren is... In tegenstelling tot wat vele mensen denken is beuk helemaal geen duurzame houtsoort. (klasse V)
    Ze is wel hard maar bevat weinig gifstoffen die ze moet beschermen tegen schimmels en insecten. Door het gebrek aan die gifstoffen wordt beuk daarom veel in de keuken gebruikt.

Re: Beukehout drogen

Dank je wel voor je antwoord Jokke. Ik weet voldoende.

Forum Rechten