Alternatief van Bosch voor LR 32 systeem van Festool

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Heeft iemand al het LR 32 systeem van Bosch gezien (/vast gehad?): FSN OFA 32 KIT 800 Professional?

Het zou een nieuw systeem zijn en enkel de Britse site vermeldt al een prijs: 125 GBP (excl) http://www.bosch-professional.com/gb/en/fsn-ofa-32-kit-800-34897-ocs-p/
Een rail van 160 cm met LR32 verdeling zou 49 GBP kosten.

Ik vraag me af of het een goed alternatief is voor het LR32 systeem van Festool (er van uitgaande dat je nog geen Festool router hebt en ook een Bosch kan kopen).

Bosch heeft blijkbaar ook snelspanklemmen voor de Bosch/Mafell rails http://www.bosch-professional.com/gb/en/fsn-kzw-34803-ocs-p/ . Die had ik bij Mafell nog niet gevonden.

Groeten! johan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Zal prima werken zo te zien, LR-32 systeem niks meer dan manier om te indexen op 32 mm en dat lijkt hier wel voorzien. In vergelijking tot de Festool set heeft dit wel een uitermate hoog Hobby Bob uitstraling gehalte. Plastic, Plastic en Plastic zo te zien. Maar goed als t werkt werkt t.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Als je hem in Nederland wil kopen moet je geduld hebben tot eind maart.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het pistool model van festool bovenfrees is wel makkelijk voor dit soort toepassingen. Maar als je er nog nooit me gewerkt hebt mis je het niet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik gaten boor met de LR dan gebruik ik de pistoolgreep niet omdat je de frees daarmee niet naar onder kan duwen, ik zet mijn hand op de kop van de frees en duw die zo naar onder. De andere hand op de LR basis en knop waarmee ik het geheel verschuif en vastklik. De OF1010 is hiervoor speciaal aangepast want die heeft een relatief losse vering waardoor er weinig weerstand is. Met een andere gewone frees kan dit erg vermoeiend worden.

Blijkbaar heeft die basis van Bosch meerdere toepassingen, het dient ook om groeven te frezen met de rail. Het probleem lijkt wel dat je die basis er telkens op moet schroeven waardoor ik veronderstel dat je de zool van je frees er af moet halen en dat er een centrage procedure is . ik heb een universele zool van trend voor mijn zwalustaartmal en daar zitten 20x meer gaten in dan de zool van Bosch, dus ik veronderstel dat die enkel met Bosch frezen werkt en een beperkt aantal andere.

Ofwel is het festool patent over, ofwel hebben ze binnen de kortste keren weer een monster proces op de rug net als toen ze de systainer kopieerden zonder rechten te betalen.
Bosch zit op de goede baan, maar altijd weer te laat. Ze bouwen een eigen gesloten systeem terwijl er al een sterk systeem bestaat. Volgens mij een strategische fout want de strijd is al gestreden.
 
Laatst bewerkt:

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ben het met je eens Benchworks ze zijn te laat met dit product, maar als ik zo naar de prijzen kijk kan het voor de hobbyist of beginnende professional een leuk betaalbaar alternatief zijn.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zag zojuist toevallig het Bosch FSN OFA 32 (http://www.bosch-professional.com/nl/nl/fsn-ofa-32-kit-800-34897-ocs-p/) systeem op eBay te koop voor zo'n € 150,- inclusief 800mm rail. Beetje appels met peren vergelijken natuurlijk, maar de Festool LR 32 met 1400mm rail doet toch minimaal zo'n € 450,-. Dat is best een verschil!

Kan zo snel geen online reviews vinden, ben wel nieuwsgierig eigenlijk!

Edit: spuit 11 had even de prijs al in het originele bericht over het hoofd gezien :) Niet echt nieuws dus...haha
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik Heb deze set. Alleen 160cm rail en dat extra steuntje onder de rails niet. Het vreemde is dat ik niet die pin heb waarmee je de geleider in de rails vast kan zetten. De rede van Bosch van bosch was dat gevaarlijk was om de bovenfrees vast te zetten want hij zou uit je handen kunnen slaat. Ik vind het een vreemd verhaal. Moet er nog een keer zelf iets voor knutselen.
Maar de FSN OFA is best heel leuk ding. Steviger dan je zou verwachten en veel verschillende gaten zodat je meerdere merken bovenfrezen erop kan zetten.
Hij staat ook op de bosch site:
http://www.bosch-professional.com/nl/nl/fsn-ofa-32-kit-800-34897-ocs-p/
Met losse pin.

De losse FSN OFA heeft geen pin
http://www.bosch-professional.com/nl/nl/fsn-ofa-33971-ocs-p/
Ik ga bosch eens mailen.

edit: Railklemmer zijn een aanrader.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Even een oud draadje omhoog halen, zijn er inmiddels meer mensen die hun ervaring met dit systeem kunnen delen? Ik twijfel over de aanschaf van de Mafell invalzaag met bosch geleiderails en kwam daarbij ook dit 32mm systeem tegen. Stukken goedkoper dan Festool en zou mooi samen gaan.
Voors en tegens? :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Even een oud draadje omhoog halen, zijn er inmiddels meer mensen die hun ervaring met dit systeem kunnen delen? Ik twijfel over de aanschaf van de Mafell invalzaag met bosch geleiderails en kwam daarbij ook dit 32mm systeem tegen. Stukken goedkoper dan Festool en zou mooi samen gaan.
Voors en tegens? :)
je verwijst hier naar 3 fabrikanten + verschillende doeleinden
wat wil je in zijn geheel + wat is de totaalprijs ?
de laatste activiteit op dit draadje is meer dan7 jaar oud
kan je ons het meedenken vergemakkelijken door hedendaagse url's te plaatsen ?
snel bekeken vermoed ik dat mafell + goedkoop moeilijk verenigbaar zijn
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
In dit specifieke geval is Bosch = Mafell. Mafell maakt de uitgeklede versie van hun invalzaag voor Bosch. Wat je mist is de snel-wissel van het zaagblad en de voorrits optie. Beide zijn niet echt heel erg noodzakelijk. De Bosch bladen gaan heel erg lang mee: met 1 blad heb ik mijn keuken gezaagd, en dat was in bamboe.

Ik heb de LR32 liniaal gebruikt bij het bouwen van mijn wandkast en de keuken. Je kunt vrij makkelijk een goed raster maken, kwestie van een 5mm frees (Ecotools) gebruiken voor het boren van de gaten.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
@ZotVanHout nee over de invalzaag heb ik geen vragen, die wil ik sowieso aanschaffen. Met Bosch rails.
En toen kwam ik het bosch gatenrij systeem tegen en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft voor het maken van rijboringen. En ja ik verwijs naar festool omdat dat een andere leverancier is waar je gatenrijen mee kan maken maar dat het een veelvoud duurder is.
Dit setje bijvoorbeeld

@LeonvB klinkt alsof er niks mis mee is, gebruikte je hier ook een Bosch bovenfrees op of passen er meerdere versies op dat je toevallig weet?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik zelf de GMF 1600 CE, omdat deze heel soepel beweegt. Bij het boren van tientallen gaten is dat prettig, je verliest minder tijd. Maar er zitten een berg met gaten in de montageplaat voor de frees. Het zal denk ik lastig zijn een frees te vinden die niet past, en ook niet passend te maken is.

Wel zou ik aanraden de FSN RA 32 1600 erbij te kopen. De 800mm rails is eigenlijk alleen geschikt voor relatief kleine kasten. Je kunt twee linialen met maatverdeling koppelen, maar de afstanden van de gaten zullen dan vaak iets verspringen. Met een enkele lengte heb je dat probleem niet, en kun je ook behoorlijk grote kasten van een patroon voorzien.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb de 80cm variant en deel de mening van collega Leon hierboven, hetzij met de Bosch GOF 1250 bovenfrees.

Werkt mooi en redelijk snel. Met een langere liniaal zou het nog sneller en makkelijker werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Tympy

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Klinkt goed! Ja 1600 lijkt me ook een stuk handiger. Als ik de Mafell invalzaag aanschaf dan komt daar al een 1600 rail bij, dan kan ik nog een FSN RA 32 1600 erbij aanschaffen om platen goed op te kunnen delen en dan nog het setje wat ik linkte om platen af te kunnen korten en om het gatenrij setje compleet te hebben.

Jammer dat mijn Piher klemmen niet in de Mafell rails passen. Gebruiken jullie de Mafell/Bosch rail met klemmen of blijft deze goed liggen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Zagen of boren van heel lange stukken en niet heel erg kritisch werk kan prima zonder klemmen, maar frezen of het zagen van echt lastig werk (en dat zijn met name de korte stukken) doe ik met klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.