Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Alternatief van Bosch voor LR 32 systeem van Festool

Heeft iemand al het LR 32 systeem van Bosch gezien (/vast gehad?): FSN OFA 32 KIT 800 Professional?

Het zou een nieuw systeem zijn en enkel de Britse site vermeldt al een prijs: 125 GBP (excl) http://www.bosch-professional.com/gb...0-34897-ocs-p/
    Een rail van 160 cm met LR32 verdeling zou 49 GBP kosten.

Ik vraag me af of het een goed alternatief is voor het LR32 systeem van Festool (er van uitgaande dat je nog geen Festool router hebt en ook een Bosch kan kopen).

Bosch heeft blijkbaar ook snelspanklemmen voor de Bosch/Mafell rails http://www.bosch-professional.com/gb...w-34803-ocs-p/ . Die had ik bij Mafell nog niet gevonden.

Groeten! johan

Hier vertellen ze in het filmpje zelfs dat je ook andere merken routers op de routerplaat zou kunnen monteren om gebruik te maken van de Bosch/Mafell rails.

Zal prima werken zo te zien, LR-32 systeem niks meer dan manier om te indexen op 32 mm en dat lijkt hier wel voorzien. In vergelijking tot de Festool set heeft dit wel een uitermate hoog Hobby Bob uitstraling gehalte. Plastic, Plastic en Plastic zo te zien. Maar goed als t werkt werkt t.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Geen ervaring maar wel een leuk alternatief voor het festool systeem

Als je hem in Nederland wil kopen moet je geduld hebben tot eind maart.

Het pistool model van festool bovenfrees is wel makkelijk voor dit soort toepassingen. Maar als je er nog nooit me gewerkt hebt mis je het niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Als ik gaten boor met de LR dan gebruik ik de pistoolgreep niet omdat je de frees daarmee niet naar onder kan duwen, ik zet mijn hand op de kop van de frees en duw die zo naar onder. De andere hand op de LR basis en knop waarmee ik het geheel verschuif en vastklik. De OF1010 is hiervoor speciaal aangepast want die heeft een relatief losse vering waardoor er weinig weerstand is. Met een andere gewone frees kan dit erg vermoeiend worden.

Blijkbaar heeft die basis van Bosch meerdere toepassingen, het dient ook om groeven te frezen met de rail. Het probleem lijkt wel dat je die basis er telkens op moet schroeven waardoor ik veronderstel dat je de zool van je frees er af moet halen en dat er een centrage procedure is . ik heb een universele zool van trend voor mijn zwalustaartmal en daar zitten 20x meer gaten in dan de zool van Bosch, dus ik veronderstel dat die enkel met Bosch frezen werkt en een beperkt aantal andere.

Ofwel is het festool patent over, ofwel hebben ze binnen de kortste keren weer een monster proces op de rug net als toen ze de systainer kopieerden zonder rechten te betalen.
    Bosch zit op de goede baan, maar altijd weer te laat. Ze bouwen een eigen gesloten systeem terwijl er al een sterk systeem bestaat. Volgens mij een strategische fout want de strijd is al gestreden.
    Laatst gewijzigd door BenchWorks; 08-12-13 om 14:14.

Ben het met je eens Benchworks ze zijn te laat met dit product, maar als ik zo naar de prijzen kijk kan het voor de hobbyist of beginnende professional een leuk betaalbaar alternatief zijn.

Zag zojuist toevallig het Bosch FSN OFA 32 (http://www.bosch-professional.com/nl...0-34897-ocs-p/) systeem op eBay te koop voor zo'n € 150,- inclusief 800mm rail. Beetje appels met peren vergelijken natuurlijk, maar de Festool LR 32 met 1400mm rail doet toch minimaal zo'n € 450,-. Dat is best een verschil!

Kan zo snel geen online reviews vinden, ben wel nieuwsgierig eigenlijk!

Edit: spuit 11 had even de prijs al in het originele bericht over het hoofd gezien Niet echt nieuws dus...haha
    Laatst gewijzigd door miekol; 21-10-14 om 18:35.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik Heb deze set. Alleen 160cm rail en dat extra steuntje onder de rails niet. Het vreemde is dat ik niet die pin heb waarmee je de geleider in de rails vast kan zetten. De rede van Bosch van bosch was dat gevaarlijk was om de bovenfrees vast te zetten want hij zou uit je handen kunnen slaat. Ik vind het een vreemd verhaal. Moet er nog een keer zelf iets voor knutselen.
    Maar de FSN OFA is best heel leuk ding. Steviger dan je zou verwachten en veel verschillende gaten zodat je meerdere merken bovenfrezen erop kan zetten.
    Hij staat ook op de bosch site:
    http://www.bosch-professional.com/nl...0-34897-ocs-p/
    Met losse pin.

De losse FSN OFA heeft geen pin
    http://www.bosch-professional.com/nl...a-33971-ocs-p/
    Ik ga bosch eens mailen.

edit: Railklemmer zijn een aanrader.
    Laatst gewijzigd door evs; 21-10-14 om 19:10.

Forum Rechten