Houtsnijwerk afwerking met olie: hoe en watvoor?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik maak kleine netsuke-achtige houtsnijwerken van oa buxushout, die ik eerst verfde als afwerking.

Mede door enkele forumleden heb ik besloten geen verf meer te gebruiken, maar olie... En dan nu de vraag... Wat voor olie en hoe pas je het toe?

Grote projecten smeer ik gewoon in met olie met was, of teakolie van de meubelboer, of olie met een kleurtje. Maar het buxushout heeft zo'n dichte structuur dat ik me afvraag of het er wel goed intrekt. Je leest ook wel eens dat ze hout een tijdje onderdompelen in olie, zodat het er goed intrekt. Is dat een optie...?

Wie heeft er tips of goede inzichten? Welke oliën geven een mooieffect en een goede beschermlaag?

Dank, meron
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Meron,

ouderwets, lijnzaadolie met zuivere terpentijn ca 10% opbrengen en afvegen, 2 of 3 laagjes. Geeft een mooie zachte afwerking, niet vet of glimmend. Eerst uitproberen op een reststukje?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat doet me genoegen, echt waar!

Misschien kan je aan Ko Baas om advies vragen over de afwerking? Als iemand er veel van weet is hij het wel!

Als er olie op komt: Lastig zal het verwijderen van de overtollige olie uit de hoekjes en gaatjes gaan. Als je een compressor hebt kan je het wegblazen, anders met een zacht penseel, marterhaar is er perfect voor, kwast wel meteen goed schoonmaken met terpentijn, dan uitwassen met water en afwasmiddel, uitspoelen met veel warm water.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.