plinten frezen

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik wilde graag nieuwe plinten plaatsen in ons huis, omdat uiteraard de gene die ik mooi vind natuurlijk weer heel duur is.. wil ik ze proberen zelf te frezen. Ik heb een freestafeltje (gewoon dik mdfblad met geleidingen van de festool-cms set) aangeschaft deze zomer en wil deze uiteraard weer eens gebruiken. De elufrees stopte ermee tijdens de laatste klus.. nu ga ik mijn andere bovenfrees eronder monteren (lo50 van mafell).

http://www.kwaliteitparket.nl/produ...luxeplint-190x18mm-244-m1-2x-gegrond-ral-9010

dit is de plint die ik wil maken uit mdf. Niet de luchtige mdf van de gamma ofzo maar ga het bij bouwmaat halen, daar is de kwaliteit wat zwaarder. Hdf kan ik nergens vinden.. dit zou nog mooier zijn en makkelijker af te werken en schilderen.

Omdat de winkel waar ik normaliter mijn frezen bestel met stormschade zit (ecotools.nl) ben ik op zoek naar een andere webshop.

Weet iemand een ander in de zelfde prijsklasse>?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi, op jou vraag heb ik geen antwoord... Maar ik heb zelf ook plinten gemaakt. Misschien een tip : je kunt gewoon de MDF van de bouwmarkten gebruiken behalve op buiten hoeken waar veel gelopen wordt en vooral waar de stofzuiger kan botsen.
Daar kun je beter goede kwaliteit MDF gebruiken, hierdoor heb ik best wel een paar euro kunnen besparen (voor een heel huis)

succes,

peter.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb laatst een mail gestuurd aan ecotools, ze hopen begin december weer te kunnen gaan leveren, dus als je niks kan vinden van je gading, nog even geduld.

Die plint ziet er goed uit, erg mooi !!

Vraagje, hoe ga je de plint monteren, ik heb hier ook eens plinten gemaakt/geplaatst en heb deze toen tegen de muur geschroefd en dat is mij altijd een doorn in het oog gebleven
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Toxiq, wil je ook vertellen waarom( "dat is mij altijd een doorn in het oog gebleven")?
Je beschadigt je muren niet (spijkers of montagekit) en de schroefgaten werk je weg met plamuur of 2-componentenhout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Omdat ik de plinten ook los wilde kunnen halen dus de schroeven bleven in zicht (met van die lelijke plastic dopjes)
Jij hebt ze dus permanent tegen de muur geschroefd ? dat is inderdaad ook een optie (niet eens over nagedacht)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik heb al heel wat plinten gemaakt met de volgende frees in bovenfreestafel:

http://www.garnotec.be/produkten/produkten_nl.php?sr=955901 (op deze pagina staan 2 frezen, heb thuis het tweede profiel gebruikt).

Het is natuurlijk wel een duurdere frees dan je bij ecotools zal vinden. Is rechtstreeks via garnotec te bestellen, maar ook bij de meeste gereedschapswinkels (elke winkel die CMT verkoopt).

Ik heb de plinten gewoon met een ril montagelijm (fix all, tec 7, alle anderen...) tegen de muur bevestigd. Geen geschroef of gedoe....

Ik zal morgen of overmorgen een paar foto's maken van de plinten, moet toch nog een foto maken voor een anter topic op het forum.

Vereiste voor deze frees is wel een spantang van 12mm... kan dat in de vernoemde mafell???
 

WR1944

Oud hout
Misschien is het profiel op een simpeler manier te frezen. Je kan het doen met twee bewerkingen, de eerste gang doe je met een ronde frees en de tweede met een groeffrees. Ik vermoed dat die twee aparte frezen samen ongeveer hetzelfde kosten als een speciale plintenfrees. Misschien heb je één van beide frezen zelfs al in je bezit.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Misschien is het profiel op een simpeler manier te frezen. Je kan het doen met twee bewerkingen, de eerste gang doe je met een ronde frees en de tweede met een groeffrees. Ik vermoed dat die twee aparte frezen samen ongeveer hetzelfde kosten als een speciale plintenfrees. Misschien heb je één van beide frezen zelfs al in je bezit.

Juist dat was ook de bedoeling! Dan moet ik alleen nog effe kijken naar dat schuine kantje aan de bovenkant, maar dat zaag ik denk met een zaagtafel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Sluit me volledig aan met het frezen in 2meerdere stappen met verschillende eenvoudige frezen voor wat betreft het getoonde profiel.....
Als ik het goed voor heb kan in de vernoemde frees ook geen 12mm spantang...
Maar toch nog even de de beloofde foto van de plint met de CMT profielfrees.....



PICT0248.jpg
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo, onlangs gaf mijn elu bovenfrees ( 20 jaar oud) ook de geest, 2 nieuwe koolborstels erin en het ding loopt weer als voorheen, blijkbaar is er van elu nog steeds vervangonderdelen te verkrijgen.

Groetjes Patrick.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik zou die Elu toch ook eens verder bekijken... Koolborstels zijn vaak niet merkgebonden...
Verder zijn een aantal elu bovenfrezen na het verdwijnen van elu overgenomen door dewalt: worden nog steeds gemaakt maar geel in plaats van grijs en een andere naam erop.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Mijn elu is al gerecyceld bij de gemeente. Gister de mafell ingefreesd in de freestafel en snelspanners besteld bij de baptist. Vanmorgen waren ze al binnen en gelijk gemonteerd. ik kan nu de freestafel weer gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.