Roll top desk

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Deze kan ik dus van de lijst "dingen die je ooit in je leven wil maken" schrappen, sommigen weten het misschien al maar ik bouw voornamelijk voor goudsmeden.
Hier kreeg ik een vraag om een werkbank te maken die in een woonkamer moest staan, met een sluitbare bovenkant om het netjes te houden. Een "roll top desk" ik wou dit zo graag doen dat ik het "roll top" gedeelte niet heb geteld in de offerte om zeker te zijn dat ik de opdracht kreeg. De klant leek helaas enorm blij met mijn prijs, dus had het wat meer kunnen zijn :(

Ik had geen idee van hoe dit te maken maar ik wist van een filmpje van Norm abrams van de new yankee workshop waar hij iets gelijkaardigs bouwde, ik heb dus ongeveer dezelfde methodes gebruikt.

De meubel is nog niet volledig af, maar het roll top gedeelte heb ik vandaag in elkaar gestoken en het werkt! Opluchting!
Is grotendeels massief eik met gedeeltes van fineer multiplex. Afwerking zal olie hardwax zijn.

P1020193.jpg

P1020194.jpg

iemand dit al gedaan, en/of tips of raad?
Het idee was om er een slot in te bouwen, maar ik kan geen kist-sloten vinden die "ondersteboven" staan, want gewone sloten kan je hier enkel in het bewegend gedeelte inbouwen, en dan moet je de sleutel er ondersteboven in steken.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hi Benchworks,

Mooi gemaakt, tips of raad heb jij niet nodig! Het toeval wil dat ik vorige week aan het google-en was op hetzelfde onderwerp. Ik wil nl. een "roll-top desk organizer" maken. Al doende kwam ik er achter dat zo'n roldeurtje in (Amerikaans) Engels een "tambour door" heet.
Als je zoekt op "lock for a tambour door" (afbeeldingen), krijg je allerlei speciale sloten (met een soort haak) voor roldeuren te zien.
Misschien heb je er iets aan, succes, bri
 

tuoh

Oud hout
Dat is een mooi meubel, proficiat met het resultaat, knap werk.
Wij bestelden die "roll tops" vroeger bij een toeleveringsbedrijf, moest je dan enkel nog van lengte en breedte zagen en klaar:p Die dingen waren wel gelijkaardig van opbouw, dus ook canvas gelijmd op de achterzijde. Was wel geen contactlijm gebruikt maar wel pvac lijm.

Dergelijke sloten gebruikten wij voor deze toepassing.

http://www.jankos.nl/Webshop/241151/271794/287625/bureau-slot-67-b.aspx
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Schitterend, mooi hoor, een filmpje van hoe het opent en sluit zou het helemaal mooi maken voor ons trouwe volgers van je kunsten...
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mooi. Zo'n werkbank wil ik ook wel in mijn woonkamer.

Leuk vervolgproject voor de mensen die klaar zijn met het meubelmakerskissie: het goudsmedenkassie. :cool:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Leuk vervolgproject voor de mensen die klaar zijn met het meubelmakerskissie: het goudsmedenkassie.

Volgens mij kan Rene dan vrij snel in een witte jas met de armen en de knoopjes op de rug.....
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Knap werk.
Wat voor merk en type lijmklemmen gebruik jij? Zag ze ook in het filmpje voorbij komen die lijken mij wel handig.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Jesse, dat zijn Bessey K body revo klemmen, geweldig spul maar nogal prijzig.

@Tuoh Bedankt voor de link, ik zie daar nog veel andere interessante spullen, ik was vanmorgen naar de speciaalzaak geweest in de buurt. die hadden 20 soorten kist sloten maar geen enkel dat kon gaan.
In het Frans heet dat een Bureau à cylindre, deze meubel gaat trouwens naar Parijs!

@Artharg, had ik nog niet aan gedacht, maar misschien niet zo praktisch om die langs de zijkant te sluiten, zeker als die ooit tegen een kast of in een hoek staat.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Voor rolluiken heb je een slot dat in de holle onderlat past, waarbij het slot 2 pennen, links en rechts in een gat in de geleider drukt en het rolluik vast zit.

Misschien dat zoiets hier ook wil.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Haakslot of harpoenslot. Het haakslot heeft een pen en een haak. Bij het harpoenslot komen uit de schoot twee haken of plaatjes. Zou bij een goede ijzerhandel te verkrijgen zijn. Probeer het anders eens bij van Mechelen of bij kisch. Google even op harpoenslot dan vind je er wel een paar.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi bureau geworden. Dit staat ook op mijn middellange termijn kluslijst. Ik heb al wat tekeningen verzameld maar zoals bij mij gebruikelijk moet het worden omgezet naar metrisch en ook nog volgens mijn afmetingen. Het lijkt me een mooie uitdaging. Mijn uitvoering krijgt meer een golvend uitgevoerde rolltop.
 
A

Athanor

Guest
Een heel mooi werkbureau! Mag van mij nog wel een uitgebreidere fotoreportage van komen....... Mede gezien de belangstelling!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.