Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Roll top desk

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Roll top desk

Deze kan ik dus van de lijst "dingen die je ooit in je leven wil maken" schrappen, sommigen weten het misschien al maar ik bouw voornamelijk voor goudsmeden.
    Hier kreeg ik een vraag om een werkbank te maken die in een woonkamer moest staan, met een sluitbare bovenkant om het netjes te houden. Een "roll top desk" ik wou dit zo graag doen dat ik het "roll top" gedeelte niet heb geteld in de offerte om zeker te zijn dat ik de opdracht kreeg. De klant leek helaas enorm blij met mijn prijs, dus had het wat meer kunnen zijn

Ik had geen idee van hoe dit te maken maar ik wist van een filmpje van Norm abrams van de new yankee workshop waar hij iets gelijkaardigs bouwde, ik heb dus ongeveer dezelfde methodes gebruikt.

De meubel is nog niet volledig af, maar het roll top gedeelte heb ik vandaag in elkaar gestoken en het werkt! Opluchting!
    Is grotendeels massief eik met gedeeltes van fineer multiplex. Afwerking zal olie hardwax zijn.

P1020193.jpg

P1020194.jpg

iemand dit al gedaan, en/of tips of raad?
    Het idee was om er een slot in te bouwen, maar ik kan geen kist-sloten vinden die "ondersteboven" staan, want gewone sloten kan je hier enkel in het bewegend gedeelte inbouwen, en dan moet je de sleutel er ondersteboven in steken.

Is een slotgat aan de zijkant een optie? Dan kun je een kwartslagslot gebruiken dat achter de gesloten rolkap omhoog komt.

Sloten weet ik niks van, maar wat ik wel weet.... GATVERDAMME WAT MOOI
    Met een hamer past alles...

Dit is een mooi stukje vakwerk.

gr. Gert

Hi Benchworks,

Mooi gemaakt, tips of raad heb jij niet nodig! Het toeval wil dat ik vorige week aan het google-en was op hetzelfde onderwerp. Ik wil nl. een "roll-top desk organizer" maken. Al doende kwam ik er achter dat zo'n roldeurtje in (Amerikaans) Engels een "tambour door" heet.
    Als je zoekt op "lock for a tambour door" (afbeeldingen), krijg je allerlei speciale sloten (met een soort haak) voor roldeuren te zien.
    Misschien heb je er iets aan, succes, bri
    Hout Moet...

Dat is een mooi meubel, proficiat met het resultaat, knap werk.
    Wij bestelden die "roll tops" vroeger bij een toeleveringsbedrijf, moest je dan enkel nog van lengte en breedte zagen en klaar Die dingen waren wel gelijkaardig van opbouw, dus ook canvas gelijmd op de achterzijde. Was wel geen contactlijm gebruikt maar wel pvac lijm.

Dergelijke sloten gebruikten wij voor deze toepassing.

http://www.jankos.nl/Webshop/241151/...slot-67-b.aspx

Schitterend, mooi hoor, een filmpje van hoe het opent en sluit zou het helemaal mooi maken voor ons trouwe volgers van je kunsten...
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Mooi. Zo'n werkbank wil ik ook wel in mijn woonkamer.

Leuk vervolgproject voor de mensen die klaar zijn met het meubelmakerskissie: het goudsmedenkassie.

Leuk vervolgproject voor de mensen die klaar zijn met het meubelmakerskissie: het goudsmedenkassie.
    Volgens mij kan Rene dan vrij snel in een witte jas met de armen en de knoopjes op de rug.....
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Knap werk.
    Wat voor merk en type lijmklemmen gebruik jij? Zag ze ook in het filmpje voorbij komen die lijken mij wel handig.

Forum Rechten