French cleats, Dutch hands, American basement

WR1944

Oud hout
Ik had er al mee gedreigd maar nu ben ik er toch eindelijk aan begonnen.
Zoals eerder al gezegd in een anderd draadje had ik nog een kleine drie meter vrije muur over. En een volgend project is een serie kasten in IKEA-stijl. Vanuit de kelder moet alles twee trappen op dus ik maak er een montagepakket van. Hiertoe had ik twee platen 3/4" multiplex in drieen laten zagen dus ik had stroken van 16" breed (ca 406 mm). Die pasten net in de auto zij het dat ik de platen aan de voorkant op een doos met een bevroren kalkoen moest laten steunen. De kasten worden 350 diep dus ik moest er stroken van af zagen. Dat was dus een mooie maat voor French cleats. En met een lengte van 2440 konden ze mooi de muur vullen.
Met het nodige kunst- en vliegwerk heb ik de stroken op de CMS-tafel gezaagd. Hier is de tafel dus duidelijk niet voor bedoeld maar met een rollersteun aan het begin en de werkbank aan het eind ging het goed. Nadien de 45 graden er aan gezaagd. Ik heb de afschuining niet scherp gemaakt om wat ruimte te laten voor allerhande troep en ongerechtigheden die in de kelder kunnen zweven.
PB221619q.jpg

Hier is het stukje muur waar het allemaal gaat gebeuren. In het algemeen is men nogal lakoniek met bedrading en pijpwerk. Als er iets nieuws wordt toegevoegd laat men de oude meuk zitten tenzij het in de weg zit.
PB221620q.jpg

Daarna vier latten voorzien van schroefgaten. Er komen 4 latten met de hoogste op 1800 en elke volgende 250 lager. Eerst in het midden een gat in de muur gemaakt voor de eerste schroef. Daarna de lat waterpas gesteld en de overige gaten geboord. Pluggen er in geramd en schroeven maar. De eerste lat zit.
PB221621q.jpg

Zodra de overige latten zitten en er wat gereedschap hangt plaats ik meer foto's.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Niet vervelend bedoeld... Maar je verstekken hebben verschillende maten. Dat gaat gehannes en extra meet werk opleveren;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je kan misschien de latten schranken, daarmee wil ik zeggen één afwisselend links en rechts op je beschikbare ruimte te plaatsen. Zo heb je op beide zijden de ruimte om extra 'hoge' zaken te ordenen.

Ben benieuwd naar het vervolg!
Zou me mettertijd ook een goed systeem willen bouwen, die 'french cleats' bieden wel enorm veel mogelijkheden...

Niet vervelend bedoeld... Maar je verstekken hebben verschillende maten. Dat gaat gehannes en extra meet werk opleveren
De verstekken zien er allen 45 graden uit, vermoed dat dit ook werkelijk zo is (waarom zou je de instelling van de zaag veranderen tussen twee latten in? ;-) )
Dit geeft volgens mij enkel verschil in de hoogte waarop je een gereedschapshouder of iets dergelijks hangt, wat vermoedelijk niet erg is in een werkplaats...

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik bedoel niet dat de graden anders zijn maar dat er niet evenveel weggezaagd is overal.
maw als je alle kasten exact hetzelfde maakt en als je de haaklatten, op dezelfde hoogte, op een lijn hangt aan de muurm Hangen de kasten onderling een paar mm hoger/lager tov elkaar.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
maw als je alle kasten exact hetzelfde maakt en als je de haaklatten, op dezelfde hoogte, op een lijn hangt aan de muurm Hangen de kasten onderling een paar mm hoger/lager tov elkaar.
Ik realiseerde me niet dat er kasten aan de french cleats komen te hangen, volgens mij zijn de kasten van een ander project. WR1944 zal daar wel duidelijkheid in brengen. Omdat ik er van uitging dat er een assortiment gereedschap aan de wand komt had ik dit gepost:

Dit geeft volgens mij enkel verschil in de hoogte waarop je een gereedschapshouder of iets dergelijks hangt, wat vermoedelijk niet erg is in een werkplaats...

Renault heeft natuurlijk gelijk dat als het kasten worden, je beter alles op dezelfde breedte zaagt, of er rekening mee houdt bij het bevestigen van de latten.
 

WR1944

Oud hout
Ik zie dat ik verwarring gesticht heb in de gelederen. Aan de French cleats komen hoofdzakelijk gereedschappen te hangen. Dat volgende project in IKEA-stijl worden drie kasten in keukenkastenstijl voor LP's (ja, ik ben van de oude stempel met zelfs nog enkele 78's) in de onderste helft. In de bovenste helft komen CD's en DVD's en boeken op de overblijvende planken. Maar daarover later meer.
Alle zaagsnedes zijn onder 45 graden gedaan zodat de schuine vlakken zonder kieren op elkaar zullen vallen. Als de ene cleat wat hoger komt te zitten dan de ander vind ik in een werkplaats niet zo storend. En ik ben met een razzia bezig onder m'n gereedschap om te bepalen wat in een lade past en wat handiger aan de muur hangt.
 

WR1944

Oud hout
Dit is eigenlijk het leukste deel van het maken van een gereedschapwand, het inrichten. Nu moet ik steunen en steuntjes maken voor de diverse gereedschappen en borden maken waarbij op een compacte wijze het gereedschap geordend is, overzichtelijk is en makkelijk van het bord te nemen. Ik heb recentelijk een maphouder van de muur gehaald om m'n zagen beter op te hangen. Voor veel projecten heb ik mappen gemaakt met schetsen en overige informatie. Met twee klosjes er aan geschroefd kon ik het ophangen. Toen viel m'n oog op lange waterpassen. Meestal staan ze tegen een muur maar dat is niet stabiel genoeg. Ze kunnen snel omvallen als je per ongeluk er tegen aan stoot. Dus een plaat gemaakt voor de waterpassen, een lineaal, een winkelhaak voor gipsplaat en een Festool lineaal. Alles hangt aan schroeven, dat leek me stevig genoeg. Nu komen de hamers aan de beurt.
Even terzijde: als je met je klopboor in beton werkt met wat nare kiezels er in waar je flink op moet rammen kan je met een kleinere boor voorboren. Met de kleine diameter oefen je dezelfde kracht uit maar dan wel op een kleiner oppervlak. Dat gaat veel beter. Met het naboren met de correcte diameter heb je dan veel minder kracht nodig.
PB241623q.jpg

Wat ik me niet gerealiseerd heb is dat de bruikbare oppervlakte een stuk groter is dan ik in eerste instantie dacht. Nu moet ik andere zaken gaan vinden om de wand vol te krijgen. Het is eigenlijk een luxe probleem. ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben je mal, kerst komt er aan, die wand komt wel vol ;-)

Nog even een vraag van andere orde, weet jij toevallig een (grote) keten/winkel (bij voorkeur met online shop) die de CMS OF verkopen
Dus de inleg plaat met losse accesoires maar zonder basis (tafel)

Wil even weten of die in de usa (een stuk) goedkoper is dan in NL
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.