Oude schaaf uit 1729 in Sneker Scheepvaart Museum

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Oud handgereedschap, schaaf uit 1729
Gisteren met groep 7 en 8 van onze lagere school het Scheepvaart Museum in Sneek bezocht. Een prachtig museum waar de kinderen zich ook uitstekend vermaakt hebben, over de historie van de scheepvaart. En natuurlijk lag er wat oud gereedschap, waaronder deze schaven uit waarvan de oudste uit 1729 komt (ik meen me te herinneren dat Seek hierover als eens wat meldde) en de jongste mid 19e eeuw.

jaap

oud handgereedschap 128.jpg

oud handgereedschap 125.jpg

oud handgereedschap 126.jpg

oud handgereedschap 127.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
houtdraaien 2011 361.jpg

Prachtige historische stukken.
In een nagebouwde Romeinse nederzetting even ten noorden van Frankfurt am Main zag ik in een vitrine deze exemplaren in oud ijzer en met behulp daarvan de nagebouwde exemplaren. Sommige beitels zijn wel erg stijl geplaatst. Voor welk doel? Hier ontbreekt mij de kennis.Wie kan hier iets over verduidelijken.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik denk dat het schraap beitels zijn en werken als een schraapstaal maar dan is het eindresultaat vlakker dan los uit de hand
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ook bestaat en vroeger veel gebruikt werd is een metaal schaaf. Eigenlijk net als een houtschaaf, maar dan om metaal te vlakken. Daar werd ook een zeer steile hoek voor gebruikt. Het metaal wordt meer geschraapt dan geschaafd. Misschien was dat de bedoeling van deze Romeinse schaven?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

weet iemand waarom de handvatten niet in het midden staan? Welk voordeel kan dat hebben?

groeten,
Ornament

attachment.php
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dit was zeer gebruikelijk in die tijd en vind je ook terug bij 18e eeuwse Engelse schaven met een handvat. De handvaten zijn ook veel kleiner. De bedoeling (waarschijnlijk) was dat de timmerman het handvat niet echt met zijn vingers omsloot, maar voortduwde met de holling tussen duim en wijsvinger. De vingers hangen daarbij aan de rechterkant van de schaaf naar beneden. Het voordeel is dat je met de hand dichter bij het hout zit, lager aangrijpingspunt en dat het op de lange duur minder kramp en slijtage in je hand zou geven. Nadeel is dat je bij het terughalen van de schaaf niet zo'n positieve greep op de schaaf hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.