Ontwerp muurlamp voor sfeer verlichting

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb het plan om voor in de kamer een nieuwe muurlamp te maken voor sfeer verlichting.
De lampkap is voorzien van open lamellen die met elkaar verbonden zijn met afstand blokjes die op 5 plaatsen in de omtrek geplaatst worden tussen de lamellen.
Het zal een uitdaging zijn om deze lamp te maken, iets waar ik veel geduld mee zal moeten hebben. Voor de lamp zelf gebruik ik een 15 watt spaarlamp, wat overeen komt met een gloeilamp van 60 watt.
Heb er een paar presentatie plaatjes van gemaakt, zodat het duidelijk is hoe het eruit komt te zien.
De grootste diameter van de lampkap is 290mm, en de totale hoogte is 490mm.
Alvast bedankt voor het kijken.
Ad



Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mooi ontwerp, en leuke uitdaging!

Waarom gebruik je trouwens afstandblokjes en geen ribben? Ik zou denken dat je dan wat makkelijker de lamellen precies kunt positioneren, maar misschien dat je er expres niet voor hebt gekozen?

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ad

heel apart!! weer een hele andere manier van houtdraaien. ik ben zeer benieuwd naar de wijze hoe je de ringen gaat draaien en afwerken. hou je ons op de hoogte met foto's en text?

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
ArtHarg zei:
Mooi ontwerp, en leuke uitdaging!

Waarom gebruik je trouwens afstandblokjes en geen ribben? Ik zou denken dat je dan wat makkelijker de lamellen precies kunt positioneren, maar misschien dat je er expres niet voor hebt gekozen?

Arthur
Arthur, aan ribben heb ik wel gedacht, maar voorlopig gekozen voor blokjes, omdat ik het lichaam van de lampkap eerst wil draaien met een flinke overmaat aan de inwendige zijde, en vervolgens de groeven wil insteken op de vereiste diepte, zodat ik er de blokjes in kan lijmen.
Daarna draai ik inwendig het overtollige hout weg, zodat de open ruimte ontstaat tussen de lamellen. Ribben maken zou het niet gemakkelijker maken gezien de vorm inwendig en de slechte bereikbaarheid door het nauwe gat. Al met al blijft het een hoop werk en veel geduld.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De "lampekap" vind ik een hele fraaie oplossing. Zo af en toe denk ik ook wel eens aan het maken van lampen waar veel hout en b.v. shoji papier of dun fineer. Een mooier voorbeeld van warme uitstraling kun je haast niet bedenken. Ben benieuwd naar het resultaat Ad.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
De "lampekap" vind ik een hele fraaie oplossing. Zo af en toe denk ik ook wel eens aan het maken van lampen waar veel hout en b.v. shoji papier of dun fineer. Een mooier voorbeeld van warme uitstraling kun je haast niet bedenken. Ben benieuwd naar het resultaat Ad.

jaap
Jaap, ik heb in het verleden behoorlijk veel houten lampen gemaakt maar ik denk dat ik de lat voor mezelf met deze lamp hoog gelegd heb. Dat wordt dus pijn lijden, maar ik ga ervoor.
Groetjes, Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ad, De lat te hoog leggen is typerend voor een uitdaging. Als je steeds op hetzelfde niveau blijft werken, verbeterd je vaardigheid niet en gaat de lol er ook af, omdat je dan alles op dat niveau al kunt. Als je dit straks gedaan hebt, heb je weer een nieuw niveau bereikt.

En dat gaat eindeloos door, mooie hobby hebben we toch!
 
A

Athanor

Guest
Hee Ad, dat is weer een mooie uitdaging! Wil je ook eens wat foto's van het productieproces maken en ons zo bij de hand nemen hoe je de problemen te lijf gaat? Dan kan ik een betere voorstelling krijgen van je waagstuk....

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
vorderingen nieuwe muurlamp

Ben van de week begonnen met het maken van de lampe kap voor de nieuwe muurlamp.
Rick en Fons vroegen om foto's te posten van de vorderingen aan deze lamp, wat ik ook wel leuk vind om te doen. Te zien is ook wat voor gereedschap ik gebruik voor deze grote klus.
Ik wil er wel op wijzen dat het gereedschap op de foto's eigen gemaakt gereedschap is, waarvan ook details te zien zijn.
Ben begonnen met het afzagen van een groot stuk els en dit op een opspanplaat met schroeven heb bevestigd. Het stuk els op de opspanplaat is 300mm rond en 350mm lang.
Heb het in de juiste vorm gedraaid die het moet hebben, en heb er een conisch gat in gemaakt van 180mm aan de voorkant met een diepte van 250mm. Er is een wanddikte over van 40mm, zodat ik er nadat ik er een deksel voor heb gemaakt als extra steun voor de center van de losse kop er de groeven in de buitenkant in kan steken op de vereiste diepte. Moet er totaal 19 groeven insteken. als ik er de eerste groef in heb gestoken lijm ik er afstand blokjes in om de 45 graden, en vervolgens gebeurd dat bij de volgende groeven.
Daarna draai ik het overtollige hout aan de binnenzijde weg zodat er open lamellen ontstaan met alleen de ingelijmde blokjes. Ook ben ik van plan om de blokjes van buitenaf naderhand zoveel mogelijk naar binnen toe weg te draaien, om zo weinig mogelijk de blokjes te zien van de buitenkant. Als laatste zaag ik de bevestigings flens voor de opspanplaat eraf om de kop van de lampe kap af te werken.
Groetjes, Ad




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste ad,

het werk vordert goed. het is mooi om ook de eigen apparaten in werking te zien. met hoeft inderdaad niet alles te komen. tot in de meern?

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
vorderingen aan lampe kap

Vandaag heb ik 15 groeven gestoken onder een hoek van 20 graden in de kap met behulp van een hulpstuk om er zeker van te zijn dat de groeven alle onder de zelfde hoek erin komen te zitten. De diepte van de groeven varieren van 35mm tot 20mm afhankelijk van het verloop van de ronding van de kap. Morgen ga ik er spacers inlijmen, waarna ik de binnenzijde op maat af ga draaien.

Ad

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ad, kun je misschien wat meer vertellen over de beitels die je op de foto hebt staan? Waarom heb je de vorm zo gekozen? Het zijn schrapers neem ik aan? Heb je daarmee geen last van ruw, harig oppervlak op de twee kopse kanten? Waarvan maak je gereedschappen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.