Eiken beeld in wording

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi hout-snijders en andere geinteresseerden,

ik ben net begonnen met een beeld te maken uit een gevorkte eiken stam dat uit onze tuin komt. De stam_stuk is plm 1,5 mtr hoog. het wordt een figuur met het hoofd naar achteren en de armen naar voren alsof hij/zij zich vastgrijpt om staande te blijven worden.

Er zit niet zoveel dikte aan vandaar dat het hoofd in silhouet wordt gesneden. De bobbel voor de neus zit al op zijn plek.

wat een beetje tegenviel is dat in de vork erg veel spinthout zat om de dunne stam. achteraf wel begrijpelijk maar ik had er niet zo op gerekend.

het grove werk gebeurt buiten met de elektrische kettingzaag, de rest met gutsen e.d. en dan met haakse slijper en schuurmachine (denk ik nu, dat kan nog anders worden).

ik voeg nog wel plaatjes toe als ik er verder mee ben.

groet,

Hans
 

Bijlagen

  • DSC_2598.jpg
    DSC_2598.jpg
    69 KB · Weergaven: 806
  • DSC_2603.jpg
    DSC_2603.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 806
  • DSC_2636.jpg
    DSC_2636.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 805
  • DSC_2640.jpg
    DSC_2640.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 803

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
update

DSC_2936-2.jpgDSC_2937-2.jpgDSC_3662.jpg

Hoi,

hierbij wat nieuwere plaatjes van het eiken_beeld_in_wording. Ik ben pas afgelopen maand weer iets verder gekomen omdat het figuur_esdoorn nogal wat aandacht vroeg, maar dat is nu af.

Voor dit beeld (een soort vrouwenfiguur die zich tegen storm of zo staande houdt) is het hoofd al wat gevormd, aan de achterkant komt nog iets van uitwaaierend haar, en het lijf heeft ook de hoofdvorm, de kromming van de rug moet nog wat sterker (maar eigenlijk is de buik al wat te ver teruggelegd). De vorm van de armen is er en je kunt het smalle gezicht al wat ontdekken. Er zit een draaiing in het hout en dat komt goed uit, de figuur draait iets mee.

Gereedschappen tot dusver: elektrische kettingzaag, haakse slijper met speciale schijf, holle gutsen tot 50 mm breed, klopper, etc.

Volgende keer verder.

Groet,

Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
foto 1.jpgfoto.jpgfoto 2.jpg

Hoi,

hierbij weer enkele fotos van de Slow:rolleyes: ontwikkeling van het eiken beeld (uit 1 boom), groet, Hans

PS ik heb net een croc loc aangeschaft om zon'n beeld vast te houden terwijl je met de klopper werkt, lijkt me een prima aanschaf (amazon.de)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Meron, eigen link is de vormgeving het lastigste. Het Eiken laat zich goed snijden al is het wat lastiger dan linden. Ik vind de weerstand juist wel prettig. De gutsen zijn vlijmscherp en worden niet zo gauw bot, er zit geen kalk kn het eiken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik kan mij voorstellen dat de weerstand prettig is. Dat van het "scherp blijven" wist ik niet. Is de hoeveelheid kalk de voornaamste factor hierbij? Ik had al eens gelezen dat teak daardoor erg snel je schaven en beitels bot maakt.

Veel succes met het resterende werk.
 
A

Athanor

Guest
Weet je wat, neem een paar beelden mee naar de Open Dag Hout volgende week in Zutphen en kom op een plekje in de forumstand staan, dan kunnen we je werk bewonderen. Bovendien kun je dan mooi een dagje verder werken aan je fraaie project! Je bent van harte welkom!

Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dag Luk,

wees maar blij dat je niet alle snippers hout ziet die er van afgaan, in het begin gaat het nog wel vlot, maar nu is de productie wel wat terug gelopen.;)

grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo, hierbij twee plaatjes die de vordering van het eiken beeld laten zien; de voeten naderen hun voltooiing en de dame houdt inmiddels een windvaan vast waarmee het maar eens duidelijk is dat ze voluit en stevig in de wind staat.


DSC_8544-2.jpgDSC_8624.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.