Vraagje over wetsteen

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Al zeker 40 jaar behelp ik mij voor het wetten van beitels en schaven met het wetsteentje op de foto. Het meet 10x5x2 cm, en heeft een rood-bruine kant, en een gele kant. De gele kant heeft de fijnste korrel. Ik weet niet meer hoe ik er aan kom. Als smeermiddel gebruik ik altijd "sputum", dat kost niets, en is makkelijk aan te brengen...ik heb zo'n wethulpje van Eclipse, maar als ik haast heb doe ik het uit de hand, gaat ook goed.

Ik heb inmiddels op dit forum veel gelezen over slijpen en wetten, en over olie-, water- en diamant-stenen.

Ik wil het eea bijkopen, vooral omdat ik een grotere steen zoek, maar zou eerst wel willen weten wat het korrelnr. van dit steentje (ongeveer) kan zijn, en uit wat voor materiaal het bestaat.

Wie kan mij verder helpen? Alvast dank voor elke reactie, groet, briimage.jpgimage.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bruin-Rodekant korrel 400, gele kant korrel 1200 of Bruin-Rode kant 200 en de gele korrel 1000 hangt een beetje van de fabrikant af ik heb ze beide 28 jaar geleden aangeschaft voor mijn opleiding aan de meubelmakers vakschool in Amsterdam.
Ze zijn nog steeds verkrijgbaar.

Roeland
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Hi Jan-Pieter en Roeland,
Dank voor deze info. Ik heb inmiddels wat gegoogled, en heb achterhaald dat de fabrikant "Apex-schleifmittel" zou kunnen zijn. en dat het materiaal inderdaad carborundum is, te gebruiken met water of olie.
Roeland, gebruik jij deze steen nog, en hoe verhoudt die zich tot wat er nu allemaal op de markt is, zoals Japanse waterstenen, Belgische brokken, en ander exotisch spul? Zoals je zegt, de steen is nog steeds te koop, en wel voor een spotprijs van rond de tien €€.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb geen ervaring met deze slijpsteen maar b.v. de Japanse waterstenen Naniwa superstones of chosera's zullen een stuk sneller en beter werken. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Als je een goedkoop alternatief zijn er veel goedkope vintage India stenen te vinden op ebay.co.uk van 20x5cm. De natuurstenen spelen pas een rol vanaf 6k-8k.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
waarom zou je van steen veranderen als deze prima bevalt ??
je kan het nog aan vullen met een stuk Belgisch blauw steen loop een eens een steenhouwerij binnen die hebben vast wel een afval stukje voor je liggen
voor mij werkt dit prima
dus waarom onodig veel geld uit geven aan dure stenen terwijl dit voot jou werkt
mvg Leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En een leren strop voor de vervolmaking. Of een plaatje MDF met een lik autosol chrome poets. Er zijn inderdaad meerdere manieren om goedkoop een hele scherpe beitel te maken.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Allen bedankt voor de nuttige tips! Door alle info ga je soms (onnodig?)twijfelen aan je eigen methode...Aan de andere kant: een mens is nooit te oud om te leren..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
waarom zou je van steen veranderen als deze prima bevalt ??
je kan het nog aan vullen met een stuk Belgisch blauw steen loop een eens een steenhouwerij binnen die hebben vast wel een afval stukje voor je liggen
voor mij werkt dit prima
dus waarom onodig veel geld uit geven aan dure stenen terwijl dit voot jou werkt
mvg Leroy
Ik denk dat je de blauwe wetsteen (cotticule) verward met Belgische blauwe steen, arduin. Arduin is een kalksteen, en voor zover ik weet, toch niet echt geschikt om gereedschappen scherp te krijgen.
http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/579
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik heb het over de blauwe hardsteen waar vloeren aanrechtbladen en dorpels van gemaakt worden prima en goedkope wedsteen naast je andere stenen
Ook heb ik een paar stukken Turks marmer ook goed om te slijpen deze is wel zachter dan de blauw steen
De blauw steen wordt ook gewoon bij baptist verkocht voor heel veel geld
Dus
Je kan je slijp methode zo duur maken als je zelf wilt het is maar net wat voor jou het beste resultaat geeft
Mvg Leroy
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Leroy,

Mathieu heeft gelijk, er wordt iets met elkaar verward, omdat het zo op elkaar lijkt. De blauwe wetstenen zijn geen blauwe hardsteen ( petit granit) die voor vloeren en dorpels gebruikt worden. Deze laatste zijn kalkstenen en missen dus een serieus schuurmiddel. Ik heb verschillende beelden in hardsteen gekapt. Indien het zo slijpend zou zijn, zouden mijn beitels onmiddellijk bot worden, en dat is niet zo. Coticule vindt men niet in grote banken, in grote hoeveelheden : er zijn plannen om het ondergronds te gaan delven. Eerder schaars en dus zeker niet genoeg voor de productie voor vloeren en dorpels. Blauwe wetstenen worden in de Salmstreek ontgonnen. Blauwe hardsteen wordt op andere plaatsen ontgonnen ( zie Wikipedia). Een bezoek aan steengroeven is steeds zeer de moeite waard.


meer hierover http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_hardsteen

groeten
Ornament
www.beeldhouwen.eu
 
Laatst bewerkt:

Bartelstam

Nieuw lid
3 dec 2013
7
0
Hallo Bri,
Ik kan me goed voorstellen dat je een grotere steen zoekt.
Het werkt veel prettiger en beter als je je beitel onder de goede hoek kunt houden en een beetje een slag kunt maken.
Een tweezijdige Japanse watersteen van 1000 en 6000, iets groter van formaat (18,5 x 6,5 cm) en werkt prima.
(kost ongeveer 35€ en is daarmee een van de goedkopere waterstenen van dit formaat)
Even 5 a 10 minuten voor gebruik in een bakje met water leggen en aan het werk.
Laat de vouw van je beitel alle hoeken van de steen zien om uithollen te voorkomen.
Als je na het slijpen nog even de vouw polijst met Flexcut Gold dan is je beitel helemaal tiptop.
Die pasta kun je gewoon op een stukje papier of karton krijten en dan haal je / trek je de beitel naar je toe.
Werkt fantastisch!
Die laatste stap kun je zowieso regelmatig herhalen om zo je gereedschap te onderhouden.
Suces met je slijp/wet/polijst-werk
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Hallo, allen dank voor de reacties. Bartelstam, heb je die steen van Baptist, of ergens anders vandaan? Lijkt me wel wat, groet, bri
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
qua stenen is knivesandtools ook wel een aardige om te kijken. qua Japanse stenen vlgs mij iets goedkoper dan baptist. Belgisch brok hebben ze vlgs mij ook. alleen de echt hoge korrelnrs zijn vrij prijzig, tot 4 a 5k kosten ze daar niet veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.