Uitdraaihaak

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Vraag over uitdraaihaak.

De Engelse zender BBC liet laatst een documentaire zien over het leven in de Tudor tijd.
Naam van de serie: Tudor Monastery Farm.
Een klein deeltje gaat over houtdraaien, m.n. schalen.

De houtdraaier Robin Wood (http://www.robin-wood.co.uk/) laat zien hoe in die tijd schalen gedraaid werden.
Een klein stukje uit de film staat hier: [video]http://www.houtdraaiatelier.nl/FLV/tudor.swf[/video]
Wat mij verbaasde is het gebruik van de uitdraaihaak.
Is de uitdraaihaak niet een ontwikkeling van de Canadees André Martel?
Of bestond de uitdraaihaak al in die periode (1500-1600)?

't Is geen halszaak, maar ik vroeg 't me gewoon af.

Peter
 

tuoh

Oud hout
Uitdraaihaken zijn al bijna zo oud als het draaien zelf. Men had al snel gezien dat om kopshout uit te hollen je best van binnen naar buiten, en van achter naar voor snijd:D Met de "draad" mee dus, dit geeft een zuiver resultaat en het kost de minste power, dit laatste is (of was) zeker niet onbelangrijk op wip, en trapdraaibanken.

André Martel heeft de uitdraaihaak zeker niet uitgevonden, hij heeft wel een kleine uitdraaihaak (korte insert) op de markt gebracht, deze haak word dus in een drager geplaatst. Voordeel van de korte haak is het makkelijker slijpen van het ding.

Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Peter datzelfde vroeg ik mij ook af bij een bezoek deze zomer aan een nagebouwde viking nederzetting op de Lofoten in Noorwegen.
Ook zo.n oude trapdraaibank en ook zo'n "Martelhaak". Opvallend is de gelijkenis in draaibank overigens.
Ik doe hier even een paar foto's bij ter verduidelijking. Die met die blauwe trui aan is trouwens een Drentse viking uit Friesland.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
P1010008.jpg

P1010009.jpg

P1010010.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.